    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Sat, 05 Apr 2014 00:05:10 +0200
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhbosa$mi7$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <m...@i...localdomain> <lhcl30$kiq$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lhdvof$egm$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <lhfc80$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <lhho9p$h8s$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <lhm0a1$s0n$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <lhmfvp$d0p$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>

    W dniu 2014-04-04 18:56, XX YY pisze:

    > nie fantazjuj
    >
    > tp sa bajeczki postawiles dwie tezy ktore sa bledne: 1. stabilizacja
    > jest zlem koniecznym 2. filtry uv obnizaja rozdzielczuosc.
    >
    > NIE!
    >
    > ad 1. stabilizacja przynosi uzysk , zmniejsza plamke rozmycia w
    > wyniku poruszenia aparatem. ad 2. Filtry UV nie maja prawa obnizac
    > rozdzialczosci.

    Znalazłem filtr polaryzacyjny jaki miałem i jaki powodował na długim
    końcu rozmycie:

    http://allegro.pl/filtr-polaryzacyjny-cpl-slim-67mm-
    67-mm-mc-8-i4062040101.html

    Fltra UV nie znajdę bo już nie pamiętam jaki testowałem i zachowywał się
    podobnie - jakiś Hama.

    Filtr ND dokładnie taki - tylko na średnicę 67:

    http://allegro.pl/filtr-fader-szary-regulowany-nd2-n
    d400-49mm-49-mm-i4056547003.html

    Również robi przy ogniskowej nawet stosunkowo krótkiej (100mm) niezłe mydło.

    > to tak jakbys w zimie jezdzil na lysych pirelkach i twierdzil ze
    > pirelki sa d.d. bo sie w zimie slizgaja i trzeba uzywac innych.

    Nie adekwatne porównanie. Napisałem, że tanie filtry (jakie testowałem)
    zawsze były niewypałem i dlatego zainwestowałem w drogie i teraz nie mam
    zastrzeżeń. Więc porównanie powinno brzmieć: gdybym zimą jeździł na
    nowych Linglong Winter Hero a następnie na nowych Dunlop SP Winter
    Response to bym twierdził, że opony Linglong Winter Hero są do bani.

    > z tego, ze uzyles jakiegos dziadoskiego filtra ,

    Dokładnie! Wreszcie załapałeś! Użyłem dziadowskiego filtra i
    podkreślałem to kilka razy. Jak widać nieskutecznie. Napisałem, że
    wszystkie filtry, niezależnie od typu, mogą psuć ostrość jeśli są
    dziadowskie! To Ty twierdziłeś, że nie ma takiej możliwości aby filtr UV
    był w stanie cokolwiek zepsuć niezależnie od jakości wykonania.
    Przytoczyłem nawet

    > albo tez masz jakas
    > walnieta stabilizacje nie mozna wycigac wnioskow ze filtry UV psuja
    > ostrosc , a stabilizacja jest zlem koniecznym.
    >
    > chyba wystarczy w tym temacie.

    Ciekawe:
    http://www.swiatobrazu.pl/forumfoto/viewtopic.php?f=
    11&t=6792

    Tu ktoś stwierdził iż używa filtra UV właśnie firmy Hama (to co ja
    miałem i wyrzuciłem) i psuje mu ostrość. Czyli moja opinia nie była
    odosobniona. Ktoś inny odpisał mu iż odkąd stosuje Marumi, to nie ma już
    takich problemów z rozmyciem zdjęć. Czyli identycznie postąpił jak ja i
    otrzymał identyczne efekty. Masz tu więc kolejny dowód jak kiepski filtr
    UV potrafi psuć ostrość. Jeśli tego nie rozumiesz, to po co kupujesz
    drogie filtry? Kup sobie za 40zł i wtedy pogadamy o tym jaki wpływ mają
    one na jakość.

    > filtry polaryzacyjne`? - to oddzielne zagadnienie? po co je w ogole w
    > cyfrze uzywac? poza nielicznymi wyjatkami ( odblaski ) sa zbedne.
    > utrudniaja nie ulatwiaja prace , generalnie czesciej pogarszaja niz
    > poprawiaja obraz.

    Ok, nie chcę w to wnikać. Skoro twierdzisz, że nie wnoszą one niczego -
    to tworzysz baśnie.

    Marek