  • Data: 2014-03-30 22:13:56
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-03-30 20:23, XX YY pisze:

    > to co piszesz nie jest prawda. to sie ma nijak do rzeczywistosci.

    Z tego wynika, że egzystuję w świecie wirtualnym bo sprawdza się za
    każdym razem :-)

    > nie widzialem tych zdjec ale powod poruszenia jest jasny. zbyt dlugie
    > czasy nasswietlenia . na kropie 1.5 przy ogniskowej 300 , przy bardzo
    > spokojnym trzymaniu aparatu z reki nie mozesz stosowac czasow
    > dluzszych niz 1/1000 sek .

    Nie mogę się zgodzić w 100%. Wpływ czasu naświetlania na wielkość
    poruszenia przy robieniu zdjęć z ręki jest oczywisty. Jednakże nie jest
    to jedyną przyczyną nieostrości. Prosty test:

    1. Ustawiasz aparat na statywie.
    2. Ustawiasz ogniskową 300 (450).
    3. Robisz zdjęcie przy wyłączonej stabilizacji - wychodzi ostre
    4. Robisz zdjęcie przy włączonej stabilizacji - wychodzi lekko rozmyte
    (widać to w skali 1:1)

    > jesli schodzisz z czasami na 300 mm ( ekw 450 ) powyzej 1/1000 sek.
    > stabilizacja bedzie juz przynosic widoczny uzysk.

    No ale cytujesz teraz moje słowa. Dla długich czasów - włączyć zło
    konieczne w postaci stabilizacji. Dla krótkich - wyłączyć bo psuje
    ostrość. Im dłuższa ogniskowa tym bardziej stabilizacja psuje ostrość bo
    tym bardziej jej mikro-drgania przemieszczają obraz. Trzeba więc
    szacować czy przy danym czasie i ogniskowej będzie się potrafiło
    utrzymać stabilnie obiektyw czy nie. Jeśli uznajemy, ze nie damy rady
    utrzymać obiektywu - musimy włączyć stabilizację. Tak napisałem przecież.

    > w innym obiektywie 90 mm ze stabilitacja - dokladnie to pomierzylem
    > - rozdzielczosc bez wlaczonej stabilizacji z reki na 1/250 sek jest
    > taka jak z zalaczona stabilizacj przy 1/15 sek.

    W A77 obserwuję identyczną zależność. Wydaje mi się to oczywiste. No i?

    > Przy bardzo krotkich czasach naswietlania nie ma zadnego znaczenia
    > czy stabilizacja jest zalaczona czy nie . Nie ma zadnego wplywu, gdyz
    > czas naswietlania jest za krotki by stabilizacja spowodowala
    > poruszenie. krazek rozmycia w krotkim czasie naswietlenia jest za
    > maly aby byl rozpoznawalny jako nieostrosc.

    Teoria nie pokrywa się w żaden sposób z praktyką. Patrz eksperyment
    powyżej. Mogę też zaproponować jeszcze jeden bardzo ciekawy.

    1. Ustaw ogniskową 300 (450). Aparat na statywie.
    2. Umieść np. 2-3m przed obiektywem gazetę - ustaw ostrość manualnie aby
    nie było nadinterpretacji.
    3. Ustaw czas ok 10s i adekwatnie przysłonę.
    4. Włącz stabilizację i upewnij się czy nie wyłącza się ona sama po
    wykryciu "tripod mode". Zablokuj wykrywanie jeśli jest taka opcja. Jeśli
    nie da się tego wyłączyć, eksperyment nie ma sensu.
    5. Wykonaj zdjęcie.
    6. Wyłącz stabilizację i wykonaj kolejne.

    Przewidywany wynik: nie rozczytasz liter na zdjęciu 1 nawet jeśli będą
    one całkiem sporych rozmiarów w pikselach, a na zdjęciu 2 będą ostre.

    Ten sam obiektyw i ogniskowa 70mm (105) już nie da tak spektakularnej
    różnicy.

    Marek