  • 21. Data: 2010-07-29 19:16:55
    Temat: Re: Jak sie przelicza odpowiednik ogniskowej?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dariusz Zygmunt" i2shcp$u8g$...@n...mm.pl

    > Znaczy, że mogę bez żadnych obaw założyć obiektyw o ogniskowej np.
    > 10mm z cyfrówki do aparatu małoobrazkowego? Bo skoro koło obrazowe
    > to tylko abstrakcyjne liczby to pewnie w praktyce nic nie znaczą
    > i mogę w ten prosty sposób dorobić się "rybiego oka" ;-)

    Jeśli zmieścisz się ,,fizycznie'' -- możesz. :) Ale być może nie
    będzie pasował bagnet lub zaczepisz lusterkiem o obiektyw. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2010-07-29 19:18:44
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-29 16:58:16 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > Obawiam się, że Twoje radykalne podejście do kwestii przekątnej i kadru nie
    > jest podzielane przez resztę zarówno teoretyków jak i praktyków fotografii
    > którzy akceptują istnienie {wspomnianego już w tym wątku} koła obrazowego.
    A koło obrazowe w tym przypadku po prostu określa czy dany obiektyw,
    ten konkretny model nada się do naszego aparatu. Co i tak jest mocno
    naciągane, bo do Mamiyi RZ nie podepnę obiektywu od cropowego Canona, a
    jeżeli nawet to i tak ten obiektyw nie ma migawki, więc psu na budę.
    Teoretyzowanie i tyle.

    Mateusz ma rację. W praktycznym zastosowani przekątna jest bez sensu.
    Przykłady.
    Zcznijmy od najbardziej jamniczego formatu
    APS-H w moim EOS-ie IX klatka ma 16,7x29,7 mm.
    APS-C w przybliżeniu = 35 mm oraz 6x9
    6x4,5
    6x8
    6x7
    i kwadrat w dowolnym wydaniu.
    Świadomie pominąłem wielki format.

    Nie fotografuję przekątną,
    Fotografuję dłuższym bokiem, czy to w pionie czy poziomie. I tylko
    stosunek długości ogniskowej, do dłuższego boku (tak mi wygodnie) mnie
    interesuje.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2010-07-29 19:22:19
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-29 17:39:17 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Używając tego żartu narażasz się na zaliczenie do tego grona.
    > Bezpieczniej jest rozwiać wątpliwości i darować sobie w tym przypadku
    > dowcip.

    Nie miałem wątpliwości, że DZ wie co pisze, więc bez przesady.

  • 24. Data: 2010-07-29 22:57:16
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 29 lipca 2010 21:18, wyraził następujacą opinię:
> [...]

    > naciągane, bo do Mamiyi RZ nie podepnę obiektywu od cropowego Canona, a
    > jeżeli nawet to i tak ten obiektyw nie ma migawki, więc psu na budę.

    Gdybyś nie wiedział, to świat nie kończy się na Mamiyi RZ i obiektywie od
    cropowego Canona ;-)

> [...]
    > Przykłady.
    > Zcznijmy od najbardziej jamniczego formatu
    > APS-H w moim EOS-ie IX klatka ma 16,7x29,7 mm.

    ?Ale o co Ci chodzi z tym wyliczeniem?

    > Nie fotografuję przekątną,
    > Fotografuję dłuższym bokiem, czy to w pionie czy poziomie. I tylko
    > stosunek długości ogniskowej, do dłuższego boku (tak mi wygodnie) mnie
    > interesuje.

    Mi jest obojętne co kontestujesz, jak dla mnie możesz nie zgadać się z
    definicją metra i na własny użytek twierdzić, że jest to odległość od czubka
    Twojego nosa do końca kciuka uniesionego pod kątem 35 stopni względem linii
    ręki wyciągniętej poziomo, ale powszechnie przyjęta definicja metra jest
    inna i tak samo definicja "normalności" ogniskowej zdefiniowana jest
    względem przekątnej kadru a nie "jak Tobie jest wygodnie".

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 25. Data: 2010-07-29 22:59:49
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 29 lipca 2010 21:22, wyraził następujacą opinię:

    > Nie miałem wątpliwości, że DZ wie co pisze, więc bez przesady.

    Ale to nie jest ten ... no ... jak to się mówi ... smarkazm?

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 26. Data: 2010-07-30 19:14:10
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-30 00:57:16 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > Gdybyś nie wiedział, to świat nie kończy się na Mamiyi RZ i obiektywie od
    > cropowego Canona ;-)
    Co nie zmienia faktu, że mowa o podpinaniu szkieł niededykowanych jest
    daleko idącą debatą akademicką.

    > ?Ale o co Ci chodzi z tym wyliczeniem?
    A o to, że tzw. ekwiwalenty mają się nijak do rzeczywistości. I jeżeli
    w przypadku nośników o bardzo zbliżonych proporcjach da się sensownie
    powiedzieć, ekwiwalent taki to a taki, tak w przypadku proporcji mocno
    od siebie odbiegających ekwiwalent jest o kand dupy otłuc.

> [...]
    > inna i tak samo definicja "normalności" ogniskowej zdefiniowana jest
    > względem przekątnej kadru a nie "jak Tobie jest wygodnie".
    Nie kontestuję tego, że metr jest wzorcem długości, tylko to że
    przekątna jest wzorcem standardowości szkła.
    A różnica jest zasadnicza.
    Jeżeli:
    1 foot = 0,3044 m, to choćbyś się zesrał to zawsze tak będzie, czyli
    odległość Wąchocka, do Skiroławek zawsze będzie taka sama.

    Niestety powierzchnia sfotografowana dwoma obiektywami uznanymi za
    odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny. Inny i to
    czasami tak dalece inny, że jeden strażak na grupowym zdjęciu się nie
    zmieści, a w drugiej wersji się zmieści.
    Innymi słowy odległość od Skiroławek do Wąchocka się zmieni.

  • 27. Data: 2010-07-30 21:41:24
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 30 lipca 2010 21:14, wyraził następujacą opinię:
    > On 2010-07-30 00:57:16 +0200, Dariusz Zygmunt
    > <d...@c...homelinux.net> said:

    > Co nie zmienia faktu, że mowa o podpinaniu szkieł niededykowanych jest
    > daleko idącą debatą akademicką.

    Może nie aż tak bardzo akademicką, ale spierał się o to nie będę :-)

    >>> 6x8

> [...]
    > odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny ...
    > Innymi słowy odległość od Skiroławek do Wąchocka się zmieni.

    Tyle, że co byś nie robił, zasady optyki powodują, że wszystkie formaty
    fotograficzne muszą być wpisane w koło a w kole istnieje jeden istotny
    wymiar liniowy - średnica, która jest jednocześnie przekątną każdego z
    formatów niezależnie od stosunku boków :-)

    Inaczej mówiąc, żaden inny pojedynczy wymiar liniowy kadru nie określa
    _jednoznacznie_ drugiego, tzn. podając szerokość formatu nie potrafisz
    wyliczyć jego wysokości jeśli nie znasz przekątnej lub stosunku boków, za to
    mając przekątną potrafisz wyliczyć szerokość i wysokość dowolnego formatu.

    Jeśli chcesz bardziej fotograficznie - proszę bardzo, przekątna określa
    największy obraz jaki na klatce możesz zmieścić i jest to znowu
    _jednoznaczne_ i ostateczne, natomiast podanie wysokości kadru nic nie mówi
    ani o jego szerokości ani o maksymalnej wielkości obiektu jaki na zdjęciu
    możesz umieścić.

    Pisanie że ogniskowa powinna być porównywana z powierzchnią kadru jest IMHO
    całkiem sporym odjazdem ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 28. Data: 2010-07-31 13:47:26
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-30 23:41:24 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

> [...]
    > wymiar liniowy - średnica, która jest jednocześnie przekątną każdego z
    > formatów niezależnie od stosunku boków :-)
    Zupełnie pobłądziłeś.
    Ta przekątna wcale nie odpowiada średnicy koła obrazowego. Choćby z
    tego powodu, że tej średnicy nie da się precyzyjnie określić. Nie ma
    ostrej granicy, jest winieta i tyle. Tylko "kołowe" rybie oko daje
    ostre odcięcie.

> [...]
    > mając przekątną potrafisz wyliczyć szerokość i wysokość dowolnego formatu.
    Aleś pojechał bo bandzie. Zawsze musisz mieć dwa wymiary, żeby wyliczyć
    trzebi. Co z tego, że mam przekątną? Co mi z jednej przyprostokątnej?
    Tak samo mogę sobie wyliczyć wysokość prostokąta mając jego podstawę i
    przekątną, jak i mogę sobie wyliczyć przekątną mając jego podstawę i
    wysokość.
    Po prostu cały wic z przekątną kadru i jej zależnością do długości
    ogniskowej polega na zaszłości. Tak ktoś kiedyś wymyślił i tyle.

> [...]
    > ani o jego szerokości ani o maksymalnej wielkości obiektu jaki na zdjęciu
    Przy przekątnej także, bo najczęściej jednak fotografujemy kadry
    poziome i pionowe. Oczywiście modne kotlety z osobami po przekątnej,
    też się zdarzają, ale to raczej nie jest standard.
    Budynki, też najczęściej mają swoją szerokość i wysokość co determinuje
    układ kadru jaki wybierzemy i nieczęsto będzie to po przekątnej.
    Miało by to sens gdybyś fotografował w kole, wtedy tak. Średnica i tyle.

    Mało tego. Kąt widzenia ludzia, też jest podawany w poziome, a nie po
    przekątnej. Dla tego właśnie obszar obejmowany od lewa do prawa jest
    najczęściej najistotniejszy, często nawet nie zwracamy uwagi na góra
    dół, tylko czy obiekt się zmieści na szerokości, nigdy (poza kadrami
    ADHD z kotleta) natomiast nie przymierzamy po przekątnej.
    Zapytaj laików fotograficznych jak rozumieją termin "kąt widzenia
    obiektywu". A potem im powiedz, że podawany jest po przekątnej.
    Przygotuj aparat na zdziwione gęby.

    > Pisanie że ogniskowa powinna być porównywana z powierzchnią kadru jest IMHO
    > całkiem sporym odjazdem ;-)
    A tego nigdzie nie napisałem.

  • 29. Data: 2010-07-31 19:11:35
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 31 lipca 2010 15:47, wyraził następujacą opinię:
    > On 2010-07-30 23:41:24 +0200, Dariusz Zygmunt

    > Zupełnie pobłądziłeś.

    Śmiem wątpić :-)

    > Ta przekątna wcale nie odpowiada średnicy koła obrazowego. Choćby z

    To jest oczywiste dla dobrych obiektywów, dla słabych już niekoniecznie.

    > tego powodu, że tej średnicy nie da się precyzyjnie określić. Nie ma
    > ostrej granicy, jest winieta i tyle. Tylko "kołowe" rybie oko daje
    > ostre odcięcie.

    Winieta, aberracje, ale nie zmienia to faktu, że obraz tworzony przez
    obiektyw ma charakterystykę kołową, więc najbardziej narażone na
    zniekształcenia są rogi obrazu a te leżą na przekątnej czyli jest to wymiar
    decydujący.

    > Aleś pojechał bo bandzie. Zawsze musisz mieć dwa wymiary, żeby wyliczyć
    > trzebi. Co z tego, że mam przekątną? Co mi z jednej przyprostokątnej?

    Mając tylko przekątną możesz wyliczyć wymiary _dowolnego_ kadru, ale z
    jednego boku kadru nie wyliczysz żadnych innych wymiarów - to podstawowa
    geometria.

    > Po prostu cały wic z przekątną kadru i jej zależnością do długości
    > ogniskowej polega na zaszłości. Tak ktoś kiedyś wymyślił i tyle.

    Uważasz że od czasu gdy "ktoś kiedyś wymyślił" zmieniło się coś w zasadach
    optyki? Może koło obrazowe jest teraz obrazowym prostokątem? A może kiedyś
    kadry nie były prostokątne?*
    Teoretycy i praktycy fotografii uznali że jest to właściwy sposób a Ty
    uważasz że niewłaściwy. Zastanówmy się chwilę nad tym.

    No cóż, bardziej przekonuje mnie prawie 200 lat tradycji fotograficznej niż
    Twoje zdanie niezależnie od tego jakimi argumentami je poprzesz.
    Weź przy tym pod uwagę, że argumenty których używasz nie są odkryciami
    ostatnich lat, więc jeśli kiedyś nie zostały uznane za istotne to i obecnie
    ich siła nie wzrosła.

    > Zapytaj laików fotograficznych jak rozumieją termin "kąt widzenia
    > obiektywu"...

    Laika może zdziwić mnóstwo rzeczy, ale nie widzę powodu żeby rzetelną wiedzę
    i praktykę porzucać na rzecz braku wiedzy :-)

    > A tego nigdzie nie napisałem.

    "Niestety powierzchnia sfotografowana dwoma obiektywami uznanymi za
    odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny."

    No jak byk widzę że pisze powierzchnia :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    * - no wiem, pierwszy "Kodak dla ludu" tworzył okrągłe kadry :-)

  • 30. Data: 2010-07-31 20:06:50
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-31 21:11:35 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > To jest oczywiste dla dobrych obiektywów, dla słabych już niekoniecznie.

    Nie zauważyłem, żeby wątek miał tytuł "Jak ...ogniskowej w dobrych obiektywach"

    > Winieta, aberracje, ale nie zmienia to faktu, że obraz tworzony przez
    > obiektyw ma charakterystykę kołową,
    Tylko że nikt o zdrowych zmysłach nie wskaże zbioru punktów równo
    oddalonych od środka tego koła, który to zbiór by określał jego
    średnicę.
    > więc najbardziej narażone na
    > zniekształcenia są rogi obrazu a te leżą na przekątnej czyli jest to wymiar
    > decydujący.
    Ale na dobrą sprawę nie znany.
    Jednakże te same rogi są tak samo na dłuższym i krótszym boku i tak
    samo są narażone, więc dalej mamy problem.

    > Mając tylko przekątną możesz wyliczyć wymiary _dowolnego_ kadru, ale z
    > jednego boku kadru nie wyliczysz żadnych innych wymiarów - to podstawowa
    > geometria.
    Mogę sobie do tego wymiaru dobrać dowolną (prawie) przekątną i sobie
    wyliczę wszystko. Tak samo jak Ty dobierasz sobie do przekątnej dowolne
    (prawie) przyprostokątne.
    Mam bok 10 cm. Więc przekątna _Musi_ być od niego dłuższa. I nie ma
    górnego ograniczenia, poza możliwościami liczydła jakiego będę używał.
    Mamy przekątną 10 cm więc żaden bok nie może przekraczać 10 cm, ale
    dolnego ograniczenia nie ma, jak wyżej.
    Widzisz tu jakieś istotne różnice?

    > Uważasz że od czasu gdy "ktoś kiedyś wymyślił" zmieniło się coś w zasadach
    > optyki? Może koło obrazowe jest teraz obrazowym prostokątem? A może kiedyś
    > kadry nie były prostokątne?*
    No właśnie, dobrze że tej gwiazdki użyłeś

    > Teoretycy i praktycy fotografii uznali że jest to właściwy sposób a Ty
    > uważasz że niewłaściwy. Zastanówmy się chwilę nad tym.
    No chwila. Czy Ty aby nie przesadzasz?
    Gdzie w tym nieścisłym założeniu są jakieś pewniki, których podważyć nie można?

> [...]
    > ostatnich lat, więc jeśli kiedyś nie zostały uznane za istotne to i obecnie
    Po pierwsze primo (musiałem to napisać).
    Kiedyś fotografów gówno obchodziły przeliczniki i ekwiwalenty. Mieli to
    po prostu w najgłębszych zakamarkach kiszki stolcowej.
    Po drugie (już bez brzydkich słów), od początku twierdziłem, że ta
    dyskusja jest akademicka i nie wnosi nic do praktyki fotografii.
    Pojęcie ekwiwalentu pojawiło się bardzo niedawno i zostało wprowadzone
    na użytek ludzi dla których obiektyw szerokokątny to coś około 30 mm
    +/-.

    > Laika może zdziwić mnóstwo rzeczy, ale nie widzę powodu żeby rzetelną wiedzę
    > i praktykę porzucać na rzecz braku wiedzy :-)
    Akurat tu, rzetelna wiedza nie jest rzetelna, bo jest umowna i co
    najgorsze mało intuicyjna.

    > "Niestety powierzchnia sfotografowana dwoma obiektywami uznanymi za
    > odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny."
    >
    > No jak byk widzę że pisze powierzchnia :-)
    A Ty co Badacz Pisma jesteś, albo nie ubliżając dziennikarz?
    Wyrwane z kontekstu i przepisane bez zrozumienia.