  • 1. Data: 2013-12-17 20:04:29
    Temat: Jak odlutować tranzystor ?
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    Witam !

    Mam pytanie do osób zajmujących się serwisem.
    Tranzystor w obudowie D2-PACK znajduje się na laminacie z podłożem
    aluminiowym o grubości około 5mm. Cała płytka ma wielkość połowy kartki
    A4. W jaki sposób odlutować stary uszkodzony tranzystor i wlutować nowy
    ? Czy należy całą płytkę włożyć do pieca czy raczej próbować nagrzać
    tranzystor lokalnie ?

    Paweł

  • 2. Data: 2013-12-17 21:51:54
    Temat: Re: Jak odlutować tranzystor ?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 17.12.2013 20:04, Pawel2420 wrote:
> [...]
    > A4. W jaki sposób odlutować stary uszkodzony tranzystor i wlutować nowy
    > ? Czy należy całą płytkę włożyć do pieca czy raczej próbować nagrzać

    Zależy co tam masz dokoła tego tranzystora. Tam gdzie pracuje jak mamy
    problem z takimi d-packami to robi się to w dwie osoby - jedna grzeje
    dużego pada transformatorówką i trzyma płytkę, druga grzeje nogi małą
    kolbą i ciągnie uparciucha szczypcami, śmiesznie wygląda ale działa ;)

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-12-17 22:04:55
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-12-17 20:04, Pawel2420 pisze:
> [...]
    > A4. W jaki sposób odlutować stary uszkodzony tranzystor i wlutować nowy
    > ? Czy należy całą płytkę włożyć do pieca czy raczej próbować nagrzać

    Raczej zastosować obie te metody na raz. :-)
    Obciąć mu delikatnie nóżki, płytę zamocować i od dołu podgrzać ciepłym
    powietrzem do temperatury "bezpiecznej". W zależności od tego co
    zamontowane na płycie pojęcie temperatury "bezpiecznej" jest bardzo płynne.
    W zależności od otoczenia tego elementu użyć od góry ciepłego powietrza
    lub lutownicy do rynien...

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2013-12-17 22:13:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > dużego pada transformatorówką i trzyma płytkę, druga grzeje nogi małą
    > kolbą i ciągnie uparciucha szczypcami, śmiesznie wygląda ale działa ;)

    A nie lepiej przed ekstrakcją amputować mu kończyny?

    Jarek (no chyba że chodzi o utrzymanie poziomu zatrudnienia)

    --
    I biedny dziadek z babcią niebogą
    Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

  • 5. Data: 2013-12-17 22:17:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej W. napisał:

> [...]
    > powietrzem do temperatury "bezpiecznej". W zależności od tego co
    > zamontowane na płycie pojęcie temperatury "bezpiecznej" jest bardzo płynne.

    Chyba z tym bezpiecznym podgrzewaniem chodzi właśnie o to, żeby nie było
    bardzo płynne.

    Jarek

    --
    Panta rhei.

  • 6. Data: 2013-12-17 23:18:00
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Właściwie należałoby zrobić tak;

    cała płyta na podgrzewaczu, tak na 130-150 st.
    Potem od góry hotairem - bezproblemowo się odlutuje i bez ryzyka
    odlutowania czegoś jeszcze.

    Gorzej jak nie masz podgrzewacza. Wtedy bym lokalnie tylko hotairem -
    jest większe ryzyko, że się odlutuje coś w bliskiej okolicy - jeśli jest
    taka potrzeba, dobrze jest zabezpieczyć okolice taśmą kaptonową.
    Ale jej skuteczność jest taka sobie... lepiej ostrożnie podgrzewać
    odpowiedniej wielkości dyszą.

    Teoretycznie mogłoby się udać zamiast podgrzewacza użycie do podgrzania
    piecyka - ale trzeba by uważać, żeby nie przekroczyć temperatury
    (zwłaszcza jeśli na płytce są np. kondensatory elektrolityczne),
    po drugie jest problem, że nagrzaną płytkę trzeba wyjąć, nie poparzyć
    się, i jeszcze coś w miarę szybko na niej zrobić.

    A jak nie masz hotaira, no to pozostaje odciąć końcówki i solidną
    kolbówką grzać pole pod pobudową, no ale to już trochę rzeźba jest.

  • 7. Data: 2013-12-17 23:33:39
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Chyba z tym bezpiecznym podgrzewaniem chodzi właśnie o to, żeby nie było
    > bardzo płynne.

    Nie ma się nawet zbliżyć do płynności, temperatura ma być bezpieczna dla
    wszystkich elementów, w szczególności tych wrażliwych.
    Podgrzanie ma po prostu ograniczyć wymaganą do wlutowania elementu moc.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2013-12-17 23:46:14
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 17.12.2013 20:04, Pawel2420 pisze:
> [...]
    > A4. W jaki sposób odlutować stary uszkodzony tranzystor i wlutować nowy
    > ? Czy należy całą płytkę włożyć do pieca czy raczej próbować nagrzać

    Płytka na odwrócone żelazko, ustawione na 130 stopni, a potem z góry
    gorącym powietrzem i zdjąć.
    Gotowe.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 9. Data: 2013-12-18 09:36:17
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

> [...]
    > W zależności od otoczenia tego elementu użyć od góry ciepłego powietrza

    Jak już napisałem wcześniej to nie jest klasyczna płytka. Jest ona
    wykonana z laminatu z grubym aluminiowym (5 mm) podłożem . W czasie
    normalnej pracy tranzystor teoretycznie może do niego przekazać 200W
    mocy. Pole lutownicze i blaszka w tranzystorze wystają zaledwie na 2mm.
    Nie ma więc do czego przyłożyć tej przysłowiowej lutownicy do rynien.
    Dysponuję piecem do SMD. Nie wiem jednak czy kolejne zagrzanie całości
    nie spowoduje odpadnięcia laminatu od aluminium.

    Paweł

  • 10. Data: 2013-12-18 09:54:45
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-18 09:36, pawel2420 pisze:
    > wykonana z laminatu z grubym aluminiowym (5 mm) podłożem . W czasie
    > normalnej pracy tranzystor teoretycznie może do niego przekazać 200W
    Przy przekazywaniu 200W mocy - osiąga jaką temperaturę i w jakim czasie?
    ~100'C w kilka sekund? To już wiesz jaką moc musisz mu przyłożyć, by
    osiągną 2.5x wyższą :)
    A poważnie - takie rzeczy to robię "na bezwładność" (jak lutownica do
    rynien) - zamiast przykładać 600W i czekać te X sekund aż się roztopi c,
    wystarczy przyłożyć odpowiednio mniejszą moc, ale skumulowaną w klocku o
    solidnej bezwładności cieplnej i jakichś 300'C, oraz poprawić przepływ
    ciepła lutownica>element - ciekłą cyną. Wtedy element rozgrzewa się do
    odlutowania, nim bezwładność cieplna płytki pod nim, radiatora itd
    naładuje się. Taka metoda udarowa.

    Dobrze mieć właśnie lutownicę do rynien
    http://inelsc.pl/userdata/gfx/87c08d95543e4492b92de5
    28c2449540.jpg taką
    "kątową" z miedzianym grotem (jeszcze owinąć ją termobandażem "do turbo
    i wydechu" dla zwiększenia izolacji) i zestaw grotów do niej na
    zmarnowanie - na cnc albo ręcznie sobie wystrugać w stopce tego grotu
    "stempel" na dany typ układu. Ja potrzebowałem do jakichś układów smd z
    dużym termopadem (którego nie było łatwo odlutować), i właśnie taką
    "nakładkę" na układ wystrugałem, po nagrzaniu klocka do 300'C i dobrym
    pocynowaniu - wystarczyło przyłożyć na 2s (dotykał idealnie całego
    układu, termopadu i pinów) i zdejmowało się ładnie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173