  • Data: 2013-12-03 23:23:09
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Masz na myśli, że za mało to 2 czy 6 ev? 3x2ev = 6ev (+ dynamika
    > matrycy).

    Ja to zrozumiałem jako 3 zdjęcia z odstępem 2 EV, czyli razem 4 EV +
    dynamika matrycy. Tak czy siak - BARDZO MAŁO i szczerze wątpię, że
    traktowane jako wzór zdjęcia były traktowane w tak wąskim zakresie.

    Pisałem, że teoretyzuję, więc nie podam gotowych wartości, ale
    pomierz te cienie, pomierz latarnie tak, jak mają wyjść i policz klatki
    powiedzmy co 3 EV.

    Na dynamikę matrycy nie ma co chyba za dużo liczyć, bo nie chodzi o
    to, żeby coś ciągnąć z cieni, gdy i tak się robi HDR-a.

    [...]
    > Zobacz konkretny przypadek:
    > http://www.tapeciarnia.pl/tapety/normalne/183229_mol
    o_latarnia_noc.jpg

    > Załóżmy, ze obiektem rozważań jest ta latarnia a zdjęcie jest
    > 32-bitowe,

    I zakładamy, że są to 32 bity czystej informacji, a nie kodowania
    szumu? :)

    > "ogarniające" pełną dynamikę źródła. Zwróć uwagę na jej otoczkę. Masz
    > tam "gwiazdkę".

    Zaczynam się gubić, co utrudnia śledzenie toku myślenia... :)
    "Gwiazdka" to księżyc? :)

    Od razu więc dorzucę, że spektakularne łączenia długiego
    naświetlania (LTE) z "pięknym nocnym niebem" są jednak robione metodą
    fotomontażową - ziemia oddzielnie i niebo oddzielnie (często z dodatkową
    obróbką, np. nałożeniem wielokrotnej ekspozycji piorunów/meteorów/drogi
    mlecznej...)

    Dodam jeszcze uwagę nt. sztuczności kolorów na ww. przykładzie - tu
    się kłania ludzkie widzenie w ciemności ("w nocy wszystkie koty są
    szare"): widzenie skotopowe, efekt Purkiniego, etc. Osobiście widzę duży
    potencjał w stworzeniu takiego przefiltrowania kolorów z LTE aparatu,
    żeby uzyskiwać mocno ludzki sposób widzenia barw w nocy.
    (Wchodząc w szczegóły, to filtr kolorów powinien zależeć od poziomu
    oświetlenia - od widzenia fotopowego w światłach, poprzez przejściowe
    mezopowe aż do skotopowego w cieniach. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]