eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaJak kompensować światła nocne?Re: Jak kompensować światła nocne?
  • Data: 2013-12-03 22:19:23
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2013-12-03 18:50, Mariusz [mr.] pisze:
    >
    >> Eksperymentowałem z HDR (3 x krok 2 ev w Photomatix) ale nigdy tak to
    >> nie wychodzi jak trzeba.
    >
    >
    > ZDECYDOWANIE ZA MAŁO! 2 EV to jest nic! Sam sobie pomierz - jakie
    > światło ma "ciemność miasta", a jakie "latarnia wypełniająca kadr".

    Masz na myśli, że za mało to 2 czy 6 ev? 3x2ev = 6ev (+ dynamika
    matrycy). Oczywiście, że rozpiętość zależna jest od konkretnego
    przypadku sceny - o czym niżej piszę.

    >> Owszem, mogę dać dużą różnicę dynamiki i światła wyjdą jak należy ale
    >> co z tego kiedy wokół lamp jest jeszcze aureola zakłócająca efekt
    >> składania zdjęć. Gdy wytnę lampę ręcznie
    >
    >
    > Nigdy nie wycinaj ręcznie! To niemal gwarancja fałszywego efektu.

    Dokładnie tak. Efekt byłby do bani i to delikatnie mówiąc.

    > Pisałem o tym kiedyś:
    >
    > To jest słuszne podejście, ale tylko w sytuacji mocnej nieciągłości
    > (co akurat w kościele najczęściej ma miejsce) - mocnego zerwania
    > histogramu na oddzielną "wysepkę".

    I też nie do końca bo gdy kurz się w powietrzu unosi a światło będzie
    dość mocne a nie tylko tląca się żarówka, to powstanie wspomniana
    "łuna". Wycinanki również i w tym przypadku dadzą koszmarny efekt.

    > Robienie takich sztuczek już choćby z
    > niebem w krajobrazie może doprowadzić do wrażenia sztuczności - dla mnie
    > jest to robienie "drugiego ząbka", ale trudno to pokazać bez ASCII:

    Tak, rozumiem to. Nie mam wątpliwości, że to marne efekty da. Nie muszę
    nawet testować.

    > Efekt podmianki świateł z niżej naświetlonym kadrem:
    >
    > /| /|
    > _/ |/ |_
    >
    > - sztuczne zdublowanie poziomów jasności obszarów naturalnie mocno
    > różniących się jasnością.

    Tak, to oczywiste.

    >
    > Jeśli obszar zmiany jasności jest ciągły, to należy go kompresować
    > też w sposób ciągły-liniowy. Dopiero gdy w zmianie jest jakaś luka w
    > zakresie, to można w sposób sztuczny spróbować tę lukę jeszcze mocniej
    > dokompresować, np. krzywymi.

    Zobacz konkretny przypadek:
    http://www.tapeciarnia.pl/tapety/normalne/183229_mol
    o_latarnia_noc.jpg

    Załóżmy, ze obiektem rozważań jest ta latarnia a zdjęcie jest 32-bitowe,
    "ogarniające" pełną dynamikę źródła. Zwróć uwagę na jej otoczkę. Masz
    tam "gwiazdkę". Jeśli potraktujesz to liniowo kompresją (np. maska
    eliptyczna z rozmyciem), to skompresujesz również to co jest między
    promieniami. W efekcie dostaniesz ciemne promienie między jasnymi.
    Chyba... że zrobiłbym z tego rysunku maskę. Jasność maski wyznaczałaby
    stopień kompresowania. Ciemne fragmenty pozostałyby nietknięte. Czy to
    właściwe podejście? Poniekąd to ręczna dłubanina.

    > Oczywiście jeśli zakres do kompresji będzie
    > za duży, to i efekt musi wyjść sztuczny, tak jak sztuczne jest
    > równoczesne widzenie w tak zróżnicowanym oświetleniu.

    Tak, chodzi o "zasymulowanie" akomodacji oka na papierze w końcu. Więc
    trzeba jakieś obejścia poczynić w postaci kompresji.


    --
    Pozdrawiam
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: