  • 51. Data: 2013-01-10 23:10:32
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-10 20:53, Mateusz Ludwin pisze:

    > Na matrycy nie ma czegoś takiego, jak szarość o określonej wartości.

    Nie o matrycy mówię lecz o pliku wynikowym. Matryca + przetwornik z
    jakimś wzmocnieniem + procek + plik = odpowiednik filmu. To tak
    obrazowo. Tak jak wspominałem - nie ma sensu badać każdego z ogniw
    oddzielnie tego łańcucha.

  • 52. Data: 2013-01-10 23:25:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-10 21:32, Sylwester Zarębski pisze:

    > Za bardzo starasz się podejść matematycznie do problemu.

    Tak, właśnie to odkryłem. Stąd zapewne wynikły wzajemne niezrozumienia
    podczas dyskusji w tym wątku. To tak jak rozmowa fizyka z artystą :-D

    > Teoria jest
    > teorią, a praktyka - praktyką. Teoria mówi co to jest "czułość ISO/DIN",
    > a praktyka pokazuje, że producenci żonglują sobie tym jak chcą, byle
    > efekt był odpowiedni (wyższe ISO pozwala na krótszy czas, mniejszy otwór
    > przysłony, etc. - przy zachowaniu rozsądnej jakości zdjęcia). W związku
    > z tym nie należy się przejmować teorią, a badać jaki efekt daje
    > konkretny model aparatu. Tyle ;).

    Będę mantrował, że ISO to nie to samo co International Organization for
    Standardization. Jak nie pomoże, to łyknę dwa głębsze i zacznę wreszcie
    lepsze zdjęcia robić :-D

    A tak już na poważnie - nie wspominałem o tym - zbierałem strzępy
    informacji na temat techniki fotograficznej m.in. po to aby świadomie
    potrafić wybrać obiektyw, potem skalibrować go do body oraz wiedzieć co
    to faktycznie oznacza w praktyce. Wiesz... pomyłki są tu szalenie
    kosztowne.

  • 53. Data: 2013-01-10 23:45:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > potrafić wybrać obiektyw, potem skalibrować go do body oraz wiedzieć
    > co to faktycznie oznacza w praktyce. Wiesz... pomyłki są tu szalenie

    jezu maryjo...

    co ty chcesz kalibrować, jakie kosztowne pomyłki... bosz co ty za brednie
    wypisujesz...

  • 54. Data: 2013-01-11 01:17:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

> [...]
    > jakimś wzmocnieniem + procek + plik = odpowiednik filmu. To tak
    > obrazowo. Tak jak wspominałem - nie ma sensu badać każdego z ogniw

    Nadal porównanie jest bez sensu, nie ma mowy o bezwzględnych poziomach w
    pliku raw. JPG jest robiony z pewnego wycinka zakresu rawa i dopiero wtedy
    pojawia się szarość.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 55. Data: 2013-01-11 13:17:35
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-10 19:03, Marek pisze:

    > w fotografii wygląda na to, że pojęcia są bardzo nieprecyzyjne, mgliste, wręcz
    stanowią poetycką przenośnię

    Przesadzasz.
    Są wystarczająco precyzyjne, aby można było w praktyce olać pewne nieścisłości.
    Ważniejsze od bezwzględnych wartości są ich korelacje z wynikiem.
    Nie jest tak istotne czy obiektyw ma dokładnie f/1.8 czy f/2.0, ale to że jak
    domkniesz do 4.0 czy 5.6
    to głębia się zmieni w sposób wyraźny. Zastosowanie iso 800 pozwoli skrócić czas ok.
    8x względem iso 100,
    (nawet jeśli realnie będzie to zmiana np. z 80 na 720).

  • 56. Data: 2013-01-11 13:23:28
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-10 23:25, Marek pisze:

    > Tak, właśnie to odkryłem. Stąd zapewne wynikły wzajemne niezrozumienia podczas
    dyskusji w tym wątku. To tak jak rozmowa fizyka z artystą :-D

    Raczej matematyka z fizykiem. Znacie ten dowcip?
    Konferencja interdyscyplinarna.
    Fizyk: (rozpoczyna prelekcję) rozważmy cienki strumień elektronów w próżni, który...
    Matematyk: strumień jest nieskończenie cienki?
    F: noo... nie...
    M: czyli dowolnie gruby?
    F: tez nie...
    M: to jaki w końcu???
    F: o taki, mniej-więcej! (pokazuje palcami szczelinę około milimetra)

  • 57. Data: 2013-01-12 13:31:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-11 01:17, Mateusz Ludwin pisze:

    > Nadal porównanie jest bez sensu, nie ma mowy o bezwzględnych poziomach w
    > pliku raw.

    No jak to nie ma mowy o bezwzględnych?? Właśnie bezwzględne wartości
    pikseli zawarte są w pliku RAW. Na 12tu lub 14tu bitach zakodowane są
    odczyty bezpośrednio z matrycy w wartościach bezwzględnych. RAW jest
    efektem pracy zwykłego przetwornika A/C wg schematu matryca ->
    regulowany wzmacniacz (regulacja ISO) -> przetwornik A/C. Analogicznie
    jak w RGB kolor 000 000 000 to czarny a fff fff fff to biały. Połowa tej
    wartości to kolor szary 50%. Bardzo dokładnie da się to określić.

    > JPG jest robiony z pewnego wycinka zakresu rawa i dopiero wtedy
    > pojawia się szarość.

    Tu też się nie zgodzę. Nie można tak uogólniać gdyż to zależy od
    oprogramowania CPU aparatu. JPG zazwyczaj jest efektem kompresji
    dynamiki przetwornika do 8 bitów na kolor a nie wycinkiem z tej
    dynamiki. Regulujesz kontrast = wpływasz na stopień kompresji tonalnej.
    Sytuacja o jakiej mówisz może zaistnieć tylko w bardzo szczególnym
    przypadku.

    Właśnie się zastanowiłem. JPG z powyższego powodu nie nadaje się do
    obliczania czułości ISO gdyż jest zawsze efektem przetwarzania
    cyfrowego. Tak więc należałoby użyć albo RAWów albo 16bit TIFFów.

    Marek

  • 58. Data: 2013-01-12 13:37:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-10 23:45, Marek Dyjor pisze:

    No to właśnie kupiłem nowy obiektyw i jestem już po jego kalibracji.

    > jezu maryjo...
    >
    > co ty chcesz kalibrować,

    No jak to co :-) Obiektyw do body! :-D O tym przecież piszemy.

    > jakie kosztowne pomyłki...

    No takie, ze wskutek swojej np. niewiedzy kupię obiektyw, który zupełnie
    nie będzie spełniał moich oczekiwań. Dlatego uważam, że poznanie zasad
    obowiązujących w fotografii pomaga uniknąć w dużym stopniu nietrafionych
    inwestycji.

    Marek

  • 59. Data: 2013-01-12 13:38:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Jan 2013, Marek wrote:

    > Jak nie pomoże, to łyknę dwa głębsze i zacznę wreszcie
    > lepsze zdjęcia robić :-D

    Tak ontopicznie, czy masz świadomość, że jest to uzasadniona uwaga?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2013-01-12 13:46:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Przesadzasz.

    Trochę owszem :-) Kontrast lepiej jest dostrzegalny.

> [...]
    > skrócić czas ok. 8x względem iso 100,
    > (nawet jeśli realnie będzie to zmiana np. z 80 na 720).

    Tak tak, dokładnie to mam na uwadze po naszych rozmowach. Jednakże
    obawiałem się tego, że mogę kupić wskutek swojej niewiedzy jakiś trefny
    obiektyw. Ktoś pisał w tym wątku, że stare obiektywy przy tym samym f
    potrafiły połowę światła stłumić względem współczesnych. No i chciałem
    uniknąć wpadnięcia na taką minę. Kupiłbym 2.8 a miałbym przejrzystość
    jak w 5.6. Dzięki tej dyskusji wiem, że nie ma już takiego
    niebezpieczeństwa. A więc cel osiągnięty - świadomość urosła.

    Marek