  • 61. Data: 2013-01-12 14:46:58
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-12 13:46, Marek pisze:
    > Tak tak, dokładnie to mam na uwadze po naszych rozmowach. Jednakże
    > obawiałem się tego, że mogę kupić wskutek swojej niewiedzy jakiś trefny
    > obiektyw. Ktoś pisał w tym wątku, że stare obiektywy przy tym samym f
    > potrafiły połowę światła stłumić względem współczesnych. No i chciałem
    > uniknąć wpadnięcia na taką minę. Kupiłbym 2.8 a miałbym przejrzystość
    > jak w 5.6. Dzięki tej dyskusji wiem, że nie ma już takiego
    > niebezpieczeństwa. A więc cel osiągnięty - świadomość urosła.

    Spadek przejrzystości z 2.8 na 5.6 byłby czterokrotny, bez przesady.
    Nie widziałem obiektywu z fafnastu soczewek bez powłok. Realne straty
    przejrzystości to dziś spór czysto akademicki, praktyczne znaczenie
    ma jakość powłok pod względem flary i przenoszenia kontrastu.

  • 62. Data: 2013-01-12 14:55:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2013, Marek wrote:

    > Ktoś
    > pisał w tym wątku, że stare obiektywy przy tym samym f potrafiły połowę
    > światła stłumić względem współczesnych.

    Ja pisałem.
    Ale "stare" rozum *bardzo* dosłownie.

    > No i chciałem uniknąć wpadnięcia na
    > taką minę. Kupiłbym 2.8 a miałbym przejrzystość jak w 5.6

    Podstawowym problem nie byłobo niewielkie, czterokrotne przyciemnienie
    (zastanów się ile razy jest mniejsza powierzchnia koła o dwa razy
    mniejszej średnicy :)), ale zjawisko pt. "flary".
    Większa część światła nie jest w nich pochłaniana, lecz odbijana :)

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2013-01-12 15:28:46
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-12 14:46, trolling tone pisze:

> [...]
    > przejrzystości to dziś spór czysto akademicki, praktyczne znaczenie
    > ma jakość powłok pod względem flary i przenoszenia kontrastu.

    Rozumiem. O tym dowiedziałem się dopiero tu. Gdyby nie dyskusja, to
    drżałbym kupując sprzęt jako adept w temacie. Tak czy owak dziękuję za
    upewnienie mnie. Obiecuję, że będę zadawał coraz mniej lamerskich pytań
    i jednocześnie liczę na Twoją, a raczej Waszą cierpliwość ;-)

    Marek

  • 64. Data: 2013-01-12 15:32:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Podstawowym problem nie byłobo niewielkie, czterokrotne przyciemnienie
    > (zastanów się ile razy jest mniejsza powierzchnia koła o dwa razy
    > mniejszej średnicy :)),

    Tak, właśnie zreflektowałem :-D

    > ale zjawisko pt. "flary".
    > Większa część światła nie jest w nich pochłaniana, lecz odbijana :)

    A tak, faktycznie. Z ciekawości spytam, czy przyciemnienie było głównie
    spowodowane odbiciami czy tłumiennością ówczesnego szkła? Odbicia w
    końcu wysyłają w niebyt część światła a więc mniej dociera do drugiego
    końca obiektywu.

    Marek

  • 65. Data: 2013-01-12 16:45:17
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-10 23:45, Marek Dyjor pisze:

    > co ty chcesz kalibrować

    Zaskoczyłem teraz, że oczekujesz detali na temat procesu kalibracji?
    Czyli co konkretnie zrobiłem? A to wygląda tak, że modyfikuje się w
    obiektywie dane procesora sterującego AF. Najpierw obiektyw + body
    badane są na stanowisku pomiarowym w celu weryfikacji front/back
    focusowania obiektywu na krótkim i długim końcu przy współpracy z
    konkretnym body. Następnie podłącza się obiektyw złączem serwisowym do
    urządzenia przeprogramowującego pamięć CPU w obiektywie i pozamiatane.
    Efekt finalny to obraz brzytwa na obu końcach.

    Podobny mechanizm mam dostępny w body aparatu ale jest on prymitywny.
    Można ustawić płaszczyznę ostrzenia ogólnie dla max 30 obiektywów ale
    nie dla poszczególnych ich ogniskowych.

    Marek

  • 66. Data: 2013-01-12 16:48:42
    Od: Marek <p...@s...com>

    P.S.
    Ustawiana jest najpierw ostrość ogólna obiektywu o ile jest to w danym
    egzemplarzu konieczne. Takiej potrzeby nie było u mnie więc nie wiem jak
    to się robi.

  • 67. Data: 2013-01-12 18:07:14
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > No jak to nie ma mowy o bezwzględnych?? Właśnie bezwzględne wartości
    > pikseli zawarte są w pliku RAW. Na 12tu lub 14tu bitach zakodowane są
    > odczyty bezpośrednio z matrycy w wartościach bezwzględnych. RAW jest
    > efektem pracy zwykłego przetwornika A/C wg schematu matryca ->
    > regulowany wzmacniacz (regulacja ISO) -> przetwornik A/C. Analogicznie
    > jak w RGB kolor 000 000 000 to czarny a fff fff fff to biały. Połowa tej
    > wartości to kolor szary 50%. Bardzo dokładnie da się to określić.

    A jak będziesz mieć nieskończoną pojemność każdego piksela?
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 68. Data: 2013-01-12 22:50:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-12 18:07, Mateusz Ludwin pisze:

    > A jak będziesz mieć nieskończoną pojemność każdego piksela?

    Znasz przykład takiej matrycy z nieskończenie wielkimi pikselami? :-)

    Rozważając hipotetycznie, że w przyszłości powstaną matryce o dynamice
    pokrywanej przez 16 bitowy przetwornik. Wtedy kolor będzie zapisywany jako:
    - biały FFFF FFFF FFFF
    - czarny 0000 0000 0000

    szary 50% nadal będzie połową z tego czyli:

    7FFF 7FFF 7FFF

    Żadne utrudnienie. RAW będzie 16bitowy ... N-bitowy. Jeśli chcesz to i
    dla 20 bitów możemy w ten sposób popróbować lecz algorytm będzie
    dokładnie taki sam. Dopóki sygnał będzie cyfrowy, dopóty ten algorytm
    będzie żył bo nie stwarza ograniczeń i bardzo precyzyjnie wyraża każdą
    wartość szarości.

    Pocieszę Cię - nie ma sensu tworzenie matryc o dynamice większej niż
    dynamika ludzkiego oka, przynajmniej w aparatach fotograficznych. I tak
    tego nikt nie zobaczy. Więc rozwój nie będzie nieskończony. Dźwięk takie
    koło zatoczył w swojej ewolucji. Wymyślono 16bitów i CD. Wyszły pewne
    wady w jakości dźwięku. Potem niestety krótkotrwała próba utrzymania
    zapisu na 24 bitach lecz okazało się, że ludziom słoń na ucho nadepnął
    (nie ten Słoń oczywiście :-D ), do tego wkroczył marketing z loudness
    war i nastąpiło uwstecznienie i to z nawiązką - do MP3 lub
    skompresowanych płyt CD, gdzie trudno instrumenty rozróżnić. Nagle
    badziewna jakość przestała przeszkadzać. Podobnie może stać się w
    fotografii cyfrowej.

    Marek

  • 69. Data: 2013-01-13 00:26:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > jak w RGB kolor 000 000 000 to czarny a fff fff fff to biały. Połowa
    > tej wartości to kolor szary 50%. Bardzo dokładnie da się to określić.

    Jasne, wtedy określenie czułości także ma taki sam sens. Typowo to
    będzie inna wartość niż w docelowym zdjęciu, ale będzie.

    > Tu też się nie zgodzę. Nie można tak uogólniać gdyż to zależy od
    > oprogramowania CPU aparatu. JPG zazwyczaj jest efektem kompresji
    > dynamiki przetwornika do 8 bitów na kolor a nie wycinkiem z tej
    > dynamiki.

    Szczerze mówiąc, trochę wątpie - myślę że typowo jest przynajmniej
    zarówno kompresja jak i wycinanie. Ale tak naprawdę to nieistotne -
    jeśli ktoś pracuje w RAWami (a tylko wtedy rozważania o ISO RAW mają
    sens), to może zrobić tak jak mu się będzie podobać; oprogramowanie
    aparatu nie będzie miało najmniejszego znaczenia.

    > Właśnie się zastanowiłem. JPG z powyższego powodu nie nadaje się do
    > obliczania czułości ISO gdyż jest zawsze efektem przetwarzania
    > cyfrowego. Tak więc należałoby użyć albo RAWów albo 16bit TIFFów.

    Przeciwnie, JPG nadaje się dokładnie tak samo dobrze jak RAW i TIFF.
    Tak naprawdę różnica między tymi formatami jest (dla potrzeb określenia
    czułości) niewielka, to kwestia może kwantyzacji 8-bitowych JPEGów.

    W gruncie rzeczy, czułość można określić także np. dla różnych zdjęć
    otrzymanych przez np. rozjaśnienie itp. (także z JPEGów). Oczywiście
    takie operacje zmieniają efektywną czułość, bo to nie jest wtedy czułość
    matrycy (jak z RAW), ani czułość aparatu (jak z JPEG/TIFF robionymi
    przez software aparatu), tylko czułość zestawu aparat + program na
    np. pececie :-)

    Powyższe zakłada użycie matrycy CMOS, ale oczywiście w przypadku CCD
    będzie tylko więcej etapów pośrednich, końcowe wnioski się nie zmienią.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 70. Data: 2013-01-13 02:06:08
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Znasz przykład takiej matrycy z nieskończenie wielkimi pikselami? :-)

    Ale to nie ma znaczenia, wystarczy zapisywać dane w pliku z precyzją float.
    Gdzie tam jest ta szarość? Nie ma szarości, bo JPG robi się z tego za pomocą
    odpowiednich algorytmów, zresztą ACR jest już równie skomplikowany.

    > szary 50% nadal będzie połową z tego czyli:
    >
    > 7FFF 7FFF 7FFF

    A jak 7FFF to jest jasność nieba, a jasność kartki oświetlonej przez słońce
    to 01FF?

    > Pocieszę Cię - nie ma sensu tworzenie matryc o dynamice większej niż
    > dynamika ludzkiego oka, przynajmniej w aparatach fotograficznych.

    Film ma bardzo duża dynamikę, bo ma nieliniową krzywą transferu, ale na
    wyjściu przynajmniej coś widać, a w pliku raw nic nie widać.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com