  • 21. Data: 2009-07-02 15:56:34
    Temat: Re: Jak ja to zrobiłem?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

    > Lampa jak nic. Najpierw głowa odsłoniła trawę a potem się przesunęła i
    wtedy
    > zamroziłeś obraz lampą. Klasyczny efekt to jadący samochód "na drugą
    > kurtynę".
    > [...]

    Też to rozważałem. Wydaje mi się jednak, że gdyby faktycznie głowa się
    przesunęła jej 'duch' byłby na zdjęcieu zauważalny - podobnie jak w
    pzrypadku lewego czułka owada - widać, że owad nim poruszył - i na
    przedłuzeniu czułka widać jego 'ducha'. Brak takiego ducha w przypadku całej
    głowy spowodował, że wątpię w teorię o ruszeniu głową.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2009-07-02 16:08:46
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikolaj Tutak"

    > No coś ty? To dziala tak - ciemne elementy sa doswietlone za pomoca lampy,
    > jasne tło zrobiło reszte ;-) Az dziwne ze nie miałeś wczesniej takiego
    > efektu - przy czasach > 1/15s i lampie to normalny objaw ;-)
    >[...]

    Można pzryjąć, że obraz trawki na odcinku pokrywającym się z okiem owada to
    efekt naświetlenia tylko i wyłącznie swiatłem zastanym, a owad poruszał
    głową podczas ekspozycji i lampa 'zamroziła' pewien fragment tego ruchu.
    Tyle, ze wtedy oczekiwałbym jednak pewnego zaciemnienia tła w miejscach, w
    ktorych podczas ekspozycji było przez pewien czas zasłonięte ciemną głową
    owada (podobny do tego, co wiedzę na przedłużeniu lewego czułka). Brak
    takiego zaciemnienia powoduje, że szukam innego wytłumaczenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2009-07-02 16:10:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Zgubior" <z...@g...com> napisał:

    > [...]
    > lampa w trybie "rear" jak nic
    > [...]

    Tyle, ze lampa na 100% nie była w trybie rear. Zresztą - jakie to ma
    znaczenie, czy odpaliła na początku, czy na końcu ekspozycji?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 24. Data: 2009-07-02 16:34:38
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czarek" <4...@g...de> napisał:

> [...]
    7ee05_o.jpg

    >Ale widać nie tylko trawkę (w pionie), ale też czułek owada (w
    >poziomie).

    W poziomie to na 100% nie czułek - on ma tylko dwa czułki i oba są widoczne
    powyżej głowy. Ten poziomy element to albo część aparatu gębowego owada
    (możliwe że szczęki pierwszej pary - są wystarczająco długie aby ich
    zakończenia wystawały poza kontur głowy a kształt też wydaje się odpowiedni)
    albo jakaś uschnięta trawka.

    >Wyraźnie kolejność jest taka: oko, czułek, trawka. Wygląda
    >to, jakby oko owada było jednak półprzezroczyste. Tym bardziej, że
    >widać przez nie ten czułek. Dlaczego piszesz, że na 100% nie jest?
    >[...]

    Bo oglądałem wielokrotnie te owady (zastanawiam się, co to właściwie jest -
    myślałem, ze przeziernik osowiec, ale miejsce, gdzie je spotykałem -
    piaszczysta droga wysadzxana brzozami w sosnowym lesie, do najbliższych
    topoli na których podobno larwy tego motyla żerują pewnie parę kilometrów -
    raczej mi do tego gatunku nie pasuje) mam też kilka innych zdjeć tego i paru
    innych egzemplarzy - i nigdzie nie widziałem, zeby przez oko coś
    prześwitywało.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 25. Data: 2009-07-02 16:41:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <j...@u...at> napisał:

> [...]
    07b89_o.jpg

    >po pobieznym przejrzeniu zdjecia, niesty brakuje mi troche czasu
    >sprawa jest prosta i oczywista.
    >Glowa muchy jest nieprzezroczysta dla oka ludzkiego
    >ale mocne swiatlo lampy ja przeswietlilo i zobaczyles bliskie tlo.
    >
    >to tak jak skora ludzka jest nioeprzezroczysta , a jak sie umiesci
    >silna lampe z drugiej strony to sie ja przeswietla.

    W sumie to jest jakieś wytłumaczenie. Pzred chwilą odpisywałem Czarkowi że
    na podstawie oględzin wielu egzemplarzy zarówno w naturze jak i na zdjeciach
    twierdzę, ze oczy pzrezroczyste nie są - ale może faktycznie przy
    podświetleniu bardzo silnym swiatłem coś pzrez nie może przeświaecać.

    >pytanie dlaczego z drugiej strony nie jest przezroczysta ?-
    >zobacz na uklad tej glowki jest tam pod skosnym katem tzn dla swiatla
    >lampy "grubsza" i nie ma nic w jej poblizu.
    ´
    Cóż - jak jeszcze raz takiego stwora spotkam - spróbuję go popodświetlać
    lampą - może uda się tę teorię zweryfikować w jedną lub drugą stronę.
    Niestety w miejscu, gdzie regularnie je spotykałem będę pewnie dopiero w
    przyszłym roku.

    >to cala prawda-lampa przeswietlila " na wylot " glowe tego ssaka.

    Nie wiem dokładnie co to za jeden, ale na 100% ssak to to nie jest:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 26. Data: 2009-07-02 16:55:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marx" <M...@n...com> napisał:

    > zauwaz ze trawka wlazi nie tylko na glowe ale i na tulow

    Owszem, trochę za krawędź tułowia włazi. Jest to niewątpliwie argument za
    nałożeniem poruszonego obrazu w świetle zastanym na zamrożony błyskiem,
    ale... jak juz pisałem brakuje mi na tle nieostrych zaciemnień wywołanych
    przesłanieniem światła zastanego przez poruszonego owada.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2009-07-02 17:10:37
    Temat: Re: Jak ja to zrobiłem? [a może winieta centralna?]
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "J." <j...@i...pl> napisał:

    > Jaka była odległość aparatu z tym Raynox-em od owada i trawki oraz jaki
    jest
    > otwór aperturowy tego konwertera?

    Raynox DCR-250 wymusza ostrość w odległości ok. 11-12 cm przed przednią
    soczewką konwertera. Owad o ile pamiętam wspinał się po trawce, więc
    spodziewam się, że odleglość między nim a trawką nie była większa niż kilka
    mm - zresztą gdyby była duża - trawka byłaby zdecydowanie poza głębią
    ostrości - a więc mocno rozmyta. Średnica pzredniej soczewki tego konwertera
    to ok. 33mm (mierzone dość pospiesznie zwykła linijką, więc o 1 czy 2 mm
    mogę się mylić)

    > Chodzi mi o to, czy ewentualny kąt aperturowy [w sensie takim, jak np.
    dla
    > obiektywu mikroskopu] nie był na tyle duży, że główka owada nie tyle
    zasłania
    > trawkę, co ją po prostu winietuje [centralnie]. Inaczej mówiąc, owad
    zasłania
    > trawę tylko dla centralnych partii apertury wejściowej obiektywu z
    > konwerterem, natomiast przez jej brzegowe fragmenty światło od trawy
    dociera
    > do płaszczyzny obrazowej. Wg. mnie to ma sens, bo oba obiekty [oko owada i
    > trawa] leżą blisko płaszczyzny przedmiotowej [dla której ustawiona jest
> [...]

    Wydaje mi się to mało prawdopodobne - aby głowa zacieniała trawkę tylko dla
    centralnej części soczewki odległość miezy głową a trawką musiałaby być
    chyba większa. Poza tym wydaje mi się, że przy maksymalnej ogniskowej po
    przymknięciu przysłony obiektywu do 11 światło przechodzące przez brzegowe
    części soczewki Raynoxa powinno być przez tę przysłonę odcinane (ale
    zaznaczam - wydaje mi się - dokładnej analizy przebiegu swiatła nie
    robiłem - nie mam odpowiednich danych o konstrukcji optycznej
    makrokonwertera i obiektywu Minolty A2)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 28. Data: 2009-07-02 18:57:48
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 2 Jul 2009 12:38:27 +0200, Zgubior napisał(a):

    > Czy może chodzi Ci o to, że zupełnie się pomyliłem? Jeśli to
    > drugie to chętnie się douczę.

    Właśnie o to - użycie tego zmienia tylko kolejność naświetlania
    ale nie zmienia sposobu naświetlenia się dwóch ekspozycji.
    To czy najpierw błyśnie lampa a dopiero potem owad głową
    odsłoni trawkę czy najpierw zasłania trawkę a dopiero potem
    odsuwa głowę i łapie go lampa nie zmienia efektu. W klasycznym
    przykładzie z samochodem można ten sam efekt co z 2 kurtyny
    osiągnąć błyskiem na 1 gdy samochód cofa.
    Owszem - ten sam efekt wynika z dwóch różnych kierunków ruchu,
    ale dla końcowego efektu to nie jest istotne i nie można
    tu jednoznacznie stwierdzić że "na 1 kurtynę to by nie wyszło".

    Pozdrawiam,
    Henry

    --
    FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
    Fotografia czarno-biała: http://www.korex.net.pl/forum/

  • 29. Data: 2009-07-02 20:32:05
    Od: kibic <a...@o...pl>

    uważacie, że okrągłe oko prześwituje światło lampy BEZ refrakcji?
    śmiała hipteza :-D

  • 30. Data: 2009-07-03 06:03:41
    Od: Marx <M...@n...com>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > przedłuzeniu czułka widać jego 'ducha'. Brak takiego ducha w przypadku całej
    > głowy spowodował, że wątpię w teorię o ruszeniu głową.

    ale to proste - ruszyla sie trawka tak, ze wypadla z kadru
    Marx