    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak ja to zrobiłem? [a może winieta centralna?]
    Date: Thu, 2 Jul 2009 19:10:37 +0200

    "J." <j...@i...pl> napisał:

    > Jaka była odległość aparatu z tym Raynox-em od owada i trawki oraz jaki
    jest
    > otwór aperturowy tego konwertera?

    Raynox DCR-250 wymusza ostrość w odległości ok. 11-12 cm przed przednią
    soczewką konwertera. Owad o ile pamiętam wspinał się po trawce, więc
    spodziewam się, że odleglość między nim a trawką nie była większa niż kilka
    mm - zresztą gdyby była duża - trawka byłaby zdecydowanie poza głębią
    ostrości - a więc mocno rozmyta. Średnica pzredniej soczewki tego konwertera
    to ok. 33mm (mierzone dość pospiesznie zwykła linijką, więc o 1 czy 2 mm
    mogę się mylić)

    > Chodzi mi o to, czy ewentualny kąt aperturowy [w sensie takim, jak np.
    dla
    > obiektywu mikroskopu] nie był na tyle duży, że główka owada nie tyle
    zasłania
    > trawkę, co ją po prostu winietuje [centralnie]. Inaczej mówiąc, owad
    zasłania
    > trawę tylko dla centralnych partii apertury wejściowej obiektywu z
    > konwerterem, natomiast przez jej brzegowe fragmenty światło od trawy
    dociera
    > do płaszczyzny obrazowej. Wg. mnie to ma sens, bo oba obiekty [oko owada i
    > trawa] leżą blisko płaszczyzny przedmiotowej [dla której ustawiona jest
> [...]

    Wydaje mi się to mało prawdopodobne - aby głowa zacieniała trawkę tylko dla
    centralnej części soczewki odległość miezy głową a trawką musiałaby być
    chyba większa. Poza tym wydaje mi się, że przy maksymalnej ogniskowej po
    przymknięciu przysłony obiektywu do 11 światło przechodzące przez brzegowe
    części soczewki Raynoxa powinno być przez tę przysłonę odcinane (ale
    zaznaczam - wydaje mi się - dokładnej analizy przebiegu swiatła nie
    robiłem - nie mam odpowiednich danych o konstrukcji optycznej
    makrokonwertera i obiektywu Minolty A2)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)