eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyIle paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 73

  • 61. Data: 2011-11-09 10:39:51
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:33, Sebastian Kaliszewski pisze:
    > Gotfryd Smolik news wrote:
    >> On Tue, 8 Nov 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >>
    >>> Hello AZ,
    >>>
    >>>> A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
    >>>> tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    >>>> elektrycznosci.
    >>>
    >>> Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
    >>> światła są włączone, czy nie.
    >>
    >> Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
    >> zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.
    >
    > To są efekty drugiego rzędu. Istotnie mniejsze od strat stałych.

    Odwrotnie - w zakresie średnich i wyższych obciążeń dominują straty
    zmienne, z grubsza proporcjonalne do mocy.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 62. Data: 2011-11-09 10:41:21
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:39, Jakub Witkowski pisze:
    > W dniu 2011-11-09 10:33, Sebastian Kaliszewski pisze:
    >> Gotfryd Smolik news wrote:
    >>> On Tue, 8 Nov 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >>>
    >>>> Hello AZ,
    >>>>
    >>>>> A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
    >>>>> tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    >>>>> elektrycznosci.
    >>>>
    >>>> Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
    >>>> światła są włączone, czy nie.
    >>>
    >>> Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
    >>> zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.
    >>
    >> To są efekty drugiego rzędu. Istotnie mniejsze od strat stałych.
    >
    > Odwrotnie - w zakresie średnich i wyższych obciążeń dominują straty
    > zmienne, z grubsza proporcjonalne do mocy.

    I oczywiście nie mówię o ww stratach mechanicznych (łozyska pasek itp)

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 63. Data: 2011-11-09 10:46:10
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:39, Sebastian Kaliszewski pisze:

    >>> Większość tych strat to są straty stałe.
    >>
    >> Sprawność maszyn elektrycznych jednakowoż wyraża się najczęściej procentowo.
    >
    > I najczęściej dla jednej określonej prędkości obrotowej :)
    >
    > I przy określonym obciążeniu. :)

    Oczywiście ale wykres n jest dość płaski powyżej pewnej mocy, podobnie jak np. w
    transformatorze

    >> Bo tam są głównie straty na strumieniu i oporze.
    >
    > I na mechanice, itd...

    Te na mechanice nie grają już specjalnej roli przy wyższym obciążeniu

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 64. Data: 2011-11-09 10:48:34
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    kogutek wrote:
    > RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):
    >
    >> Hello AZ,
    >>
    >> Monday, November 7, 2011, 9:09:21 PM, you wrote:
    >>
    >>>> Pewnie jakieś 10% o ile nie mniej.
    >>>> No wiesz, rzadko sie zdarza jechać 100 km z pedałem w podłodze.
    >>>> Wartość opałowa benzyny to 43 MJ/kg, czyli ok. 30 MJ/litr
    >>>> Do wytworzenia 110 J energii potrzeba 0,0000037 litra benzyny, a biorąc
    >>>> pod uwagę sprawnośc przemiany na poziomie 20%, opory napędu alternatora,
    >>>> jego sprawność itp, itd nie wyjdzie więcej, jak jakieś mililitry.
    >>> Eee? Samochod zeby toczyc sie 100 km/h potrzebuje pewno pare kW, moze 8?
    >> Może 20?
    >>
    >>> Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
    >>> doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
    >>> Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.
    >> Mniej.
    >>
    > więcej, około 0,2. Napisał że 88 kW i pali 7,5 litra. Dla 88kW potrzeba pod 10
    > litrów na godzinę. Łatwo to policzyć bo znana jest wartość opałowa benzyny.
    > 7,5 litra to 60kWh. Tyle można uzyskać jak spalić paliwo ze stu procentową
    > sprawnością. I z taką się spala w silniku. Ale na pracę mechaniczną zamienia
    > się z tego od kilku do trzydziestu kilku procent. Zależy to od typu silnika (
    > wysokoprężny czy iskrowy), jego pojemności ( małe mniej sprawne duże bardziej
    > sprawne) i warunków w jakich pracuje (trasa albo zakorkowane miasto). Według
    > mnie samochód z silnikiem benzynowym eksploatowany w mieście może mieć średnią
    > sprawność z 12-15 procent. Sporo mocy potrzebuje żeby się sam kręcił, na
    > zasilanie pompy oleju, pompy wody, pokonanie oporów ruchu. Na oko ze dwa
    > kilowaty dla silników do 1000 z trzy kilowaty pomiędzy 1000 a 2000 pojemności.
    > To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
    > Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%.


    Że co?????

    > To daje ponad
    > 0,2 litra na 0,11kWh.

    Nie daje.

    > Kilowatogodzina wytworzona w samochodzie jest cirka
    > jebałt 10 razy droższa niż z gniazdka. Oczywiście mogłem się pomylić.

    Oczywiście. Co też uczyniłeś.

    Ale nie
    > więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę.
    >

    Pomyliłeś się istotnie więcej niż 20% :)

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 65. Data: 2011-11-09 11:00:46
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:27, Sebastian Kaliszewski pisze:
    > AZ wrote:
    >> On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
    >>> Może 20?
    >>>
    >> No moze.
    >>>> Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
    >>>> doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
    >>>> Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.
    >>> Mniej.
    >>>
    >> Czyli ile, tak pi razy drzwi?
    >>
    >
    > Wartość opałowa to niech będzie 30MJ/l. Na 100 km 7.5l czyli 7.5[l]*30[MJ/j] =
    225[MJ].
    >
    > Średnia prędkość 20m/s. Czyli czas jazdy 100000[m]/20[m/s] = 5000[s]
    >
    >
    > Czyli moc cieplna to: 225000[kJ]/5000[s] = 45[kJ/s = kW]
    >
    > Sprawność koło 25% czyli moc na kołach ok 11.25kW.
    >
    > Moc świateł to ~135W (2x55W mijania + 4*5W pozycyjne + oświetlenie tablicy 3W +
    oświetlenie deski rozdzielczej 2W).
    >
    > Moc świateł stanowi 1.2% mocy mechanicznej [*]
    >
    > 1.2% z 7.5l to 0.09l -- czyli mniej niż 0.1l. CBDO.

    Przy jeździe po trasie.

    > [*] dla czepialskich -- tak wiem, że sprawność alternatora to nie 100%, ale:
    > 1) alternator dostaje moc z wału a nie z kół -- nie dotyczą go straty w układzie
    napędowym (a te też są niepomijalne)

    Bardzo optymistyczne założenie. Jednak sprawność altka jest sporo słabsza

    > 2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od
    świecenia lub nie.

    No chyba kpisz. Oczywiście, że jest zależne. Komp utrzymując jałowe na stałym
    poziomie
    po włączeniu świateł musi podać więcej mieszanki i powietrza. I właśnie w tych
    warunkach
    procentowy udział świecenia w ogólnej (niskiej) mocy jest szczególnie wysoki.

    Czyli generalnie naciągnąłeś wszystko po kolei i wyszło ci 0.09 :)
    A weź teraz policz dla altka o n=70%, i dla przy prędkości średniej 45km/h (trasa 70,
    miasto 30)

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 66. Data: 2011-11-09 11:02:30
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-11-09, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:
    >>
    >> 2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od
    świecenia lub nie.
    >
    > No chyba kpisz. Oczywiście, że jest zależne. Komp utrzymując jałowe na stałym
    poziomie
    > po włączeniu świateł musi podać więcej mieszanki i powietrza. I właśnie w tych
    warunkach
    > procentowy udział świecenia w ogólnej (niskiej) mocy jest szczególnie wysoki.
    >
    Wystarczy sluchac silnika przy wlaczaniu swiatel albo obserwowac
    obrotomierz.

    --
    Artur
    ZZR 1200


  • 67. Data: 2011-11-09 11:07:32
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:48, Sebastian Kaliszewski pisze:
    > kogutek wrote:

    >> To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
    >> Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%.
    >
    > Że co?????

    Może do 80% w najlepszym punkcie. Przeciętnie (połowa czasu na małych
    prędkościach, w tym dużo na biegu jałowym, połowa gdzieś w środku zakresu)
    zapewne gdzieś tak 60-70.

    >> To daje ponad
    >> 0,2 litra na 0,11kWh.
    >
    > Nie daje.

    Jak się liczy dla 100% i przy const 70km/h, to daje 0.09, tajest sir!

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 68. Data: 2011-11-09 12:00:51
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-11-09 10:37, Sebastian Kaliszewski pisze:

    >> Obciążenie jakie generuje alternator przy produkcji 150W jest większe
    >> niż bez tego obciążenia. Sprawność alternatora to około 80% wiec 180W
    >> mocy musi pochłonąć włączenie świateł. Sprawność silnika np 35% a wiec
    >> ilość energii która musi się spalić to około 0.5kW
    >
    > Z 45kW palonej na jazdę -- czyli ok 1.1% -- przy założonym slapalniu
    > 7.5l wychodzi mniej niż 0.09l :)

    Skąd ci wyszło 45kW?


    Pozdrawiam
    Rafał


  • 69. Data: 2011-11-09 12:42:01
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AZ" napisał w wiadomości grup
    On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
    >>> Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l,
    >>> jakby
    >>> doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze
    >>> wiecej.
    >>> Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz
    >>> 0,1.
    >
    >> Mniej.
    >
    >Czyli ile, tak pi razy drzwi?

    silnik ma spalanie jednostkowe od ~200g/kWh (oszczedny diesel w
    optymalnym punkcie pracy) do ~500g/kWh - benzyniak w nieoptymalnym
    punkcie.
    Jako ze benzyna lekka, to moze kosztowac nawet 0.07 l/h

    W praktyce to w gaznikowcu nie udalo mi sie zauwazyc/zmierzyc wplywu
    swiatel na spalanie.

    J.


  • 70. Data: 2011-11-09 12:51:51
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w
    >Raczej w tunelu, zresztą pf126p też. Ponieważ jedenak obrazą jest dla
    >mnie sugestia
    >że moje ssane z palca szacunki odbiegają od rzeczywistości :),
    >sprawdzamy...

    Niestety - nie samo powietrze stawia opory.
    Gdyby tak bylo, to przy 120km/h auto paliloby 1.78 raza wiecej niz
    przy 90km/h.
    A tego nie potwierdza ani praktyka, ani stare katalogi, gdzie to
    podawano.

    Z kolei jak kiedys przeanalizowalem predkosc maksymalna golfa dla
    roznych wersji silnikowych, to mi taka idealna zgodnosc wyszla, ze
    zaczalem podejrzewac iz fabryka tez wyliczyla a nie zmierzyla :-)


    >Co do przekroju czołowego (S): trudno dokładnie policzyć, ale
    >powierzchnia ta
    >jest z grubsza proporcjonalna do powierzchni prostokąta w którą się
    >wpisuje
    >przekrój.

    Cos mi sie kiedys obilo o uszy ze wrecz tak sie liczy - tzn do wzoru
    podstawia wysokosc*szerokosc (bez lusterek ?) a nie rzeczywista
    powierzchnie czolowa. Ktorej policzenie byloby troche trudne, wiec
    caly przemysl samochodowy rzekomo tak wlasnie postepowal. Ale
    potwierdzic nie moge ... moze JAM cos wie ?

    Bo zgrubsza to zapominasz o dole - tam jest przeswit dosc istotny.

    J.

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: