eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyIle paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 73

  • 51. Data: 2011-11-09 00:14:50
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Hello Michał,
    >
    > Tuesday, November 8, 2011, 12:49:55 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > > Ja rozwinę mój przypadek:
    > > Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km
    >
    > No nie żartuj! Zezłomowałbym potwora, który tyle by palił przy
    > pełzaniu 100km/h.
    >

    ale ja bardzo lubię te auta :)

    zawsze się mogę schować za ciężarówkę - wtedy jest 4.2l/100 @ ~90km/h ;)

    ale fajniejsze spalanie jest jak przy 200km/h (~25l/100) postanowisz
    nacisnąć do dechy: 38l/100 ;), vmaxa nie testowałem bo opon brak pod to,
    ale tam wyżej jak już większa moc idzie to z 34l by pewnie wyszło.

    pozdrawiam.

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 52. Data: 2011-11-09 01:24:27
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-11-08, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    >>>> Może 20?
    >>> No moze.
    >> 126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.
    >
    > Przy małej powierzchni czołowej...

    I bardzo kiepskim współczynniku cx... Jakby tego nie rozkmniniać to do
    utrzymania 100km/h 20kW wystarczy - nie ważne z jakim zapasem.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski


  • 53. Data: 2011-11-09 07:07:28
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2011-11-08 00:49, Michał wrote:

    > Ja rozwinę mój przypadek:
    >
    > Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km
    >
    > Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.
    >
    > 150W to koło 0.8% 20kW
    >
    > czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km
    >
    > a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

    Mój przypadek.

    Na jałowym, z włączonymi światłami, klimatyzacją (ale na automacie, więc
    pewnie tylko wiatraki), radiem (raczej cicho) i ogólnie "pod parą" w
    normalnej konfiguracji niecałe 1,5 litra LPG na 1h15min. Accord 1,8 136KM.

    "Zamknął się w sobie" z kluczykami w stacyjce;) Tak skutkuje wypiecie
    się kabelka z siłownika master od centralnego zamka:P No to jak już
    kluczyki mi przywieźli to dotankowaliśmy znów do pełna - ten sam
    dystrybutor, ta sama pozycja samochodu, ogólnie nie ruszany między
    jednym tankowaniem do pełna a drugim:P

    Shrek.


  • 54. Data: 2011-11-09 09:15:47
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-08 23:22, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Jakub,
    >
    > Tuesday, November 8, 2011, 10:44:28 PM, you wrote:
    >
    >>>>>> Może 20?
    >>>>> No moze.
    >>>> 126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.
    >>> Przy małej powierzchni czołowej...
    >> Ale kiepsko ukształtowanej. Przy swoim Cx=0.47 odpowiadał oporom średniego
    >> kompkta współcześnie, który ma 1.5x większy przekrój, ale z Cx rzędu 0.3
    >
    > Dodaj trochę powierzchni kompaktowi i też trochę Cxa, bo 0.3 to on ma
    > na desce kreślarskiej...

    Raczej w tunelu, zresztą pf126p też. Ponieważ jedenak obrazą jest dla mnie sugestia
    że moje ssane z palca szacunki odbiegają od rzeczywistości :), sprawdzamy...

    Megane 0.32, astra 0.32, almera 0.3... średnia ciut powyżej 0,3 ale są też i niższe,
    choc już raczej w klasie średniej: passat 0.27, vectra 0.28, mondeo 0.31

    Ale niech będzie: przyjmijmy nawet słabe 0.34

    Co do przekroju czołowego (S): trudno dokładnie policzyć, ale powierzchnia ta
    jest z grubsza proporcjonalna do powierzchni prostokąta w którą się wpisuje
    przekrój. Szacowanie takie jest zresztą dość niekorzystne dla pf126 bo jest
    on bardziej prostokątny w obrysie niż wiele dość obłych kompaktów. Zatem:
    pf126p: 1.37m x 1.35 = 1.85 m2
    o.astra: 1.75 x 1.41 = 2.46 m2
    audi a3: 1.76 x 1.42 = 2.5 m2
    Stosunek S kompakt/pf125 wynosi więc około 1.35

    Stosunek oporów:
    pf126/kompakt = (1.00 x 0.47)/(1.34 x 0.34) = 1.03

    Opór praktycznie identyczy, czyli strzeliłem idealnie. Co z satysfakcją
    komunikuję (gdyby było odwrotnie, milczałbym skromnie :))

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 55. Data: 2011-11-09 10:27:44
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    AZ wrote:
    > On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
    >> Może 20?
    >>
    > No moze.
    >>> Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
    >>> doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
    >>> Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.
    >> Mniej.
    >>
    > Czyli ile, tak pi razy drzwi?
    >

    Wartość opałowa to niech będzie 30MJ/l. Na 100 km 7.5l czyli 7.5[l]*30[MJ/j] =
    225[MJ].

    Średnia prędkość 20m/s. Czyli czas jazdy 100000[m]/20[m/s] = 5000[s]


    Czyli moc cieplna to: 225000[kJ]/5000[s] = 45[kJ/s = kW]

    Sprawność koło 25% czyli moc na kołach ok 11.25kW.

    Moc świateł to ~135W (2x55W mijania + 4*5W pozycyjne + oświetlenie tablicy 3W +
    oświetlenie deski rozdzielczej 2W).

    Moc świateł stanowi 1.2% mocy mechanicznej [*]

    1.2% z 7.5l to 0.09l -- czyli mniej niż 0.1l. CBDO.


    [*] dla czepialskich -- tak wiem, że sprawność alternatora to nie 100%, ale:
    1) alternator dostaje moc z wału a nie z kół -- nie dotyczą go straty w układzie
    napędowym (a te też są niepomijalne)
    2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od
    świecenia lub nie.
    3) w czasie hamowania (z niewysprzęglonym silnikiem) mamy światła za darmo
    (pędzone z mocy hamulców).

    Można zatem przyjąć że efekty się (w większość) znoszą. I tak przyjmujemy
    sprawność szacunkową -- więc parę procent "w tę czy we w tę" nie robi.

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 56. Data: 2011-11-09 10:31:24
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-09 10:37, Sebastian Kaliszewski pisze:

    >> Obciążenie jakie generuje alternator przy produkcji 150W jest większe niż bez tego
    obciążenia. Sprawność alternatora to około 80% wiec 180W mocy musi pochłonąć
    włączenie świateł. Sprawność silnika np 35% a wiec ilość energii która musi się
    spalić to około 0.5kW
    >
    > Z 45kW palonej na jazdę -- czyli ok 1.1% -- przy założonym slapalniu 7.5l wychodzi
    mniej niż 0.09l :)

    Z 15-20 kW palonej na jazdę.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 57. Data: 2011-11-09 10:32:29
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    AZ wrote:
    > On 2011-11-07, Michał <m...@N...gazeta.pl> wrote:
    >> Ja rozwinę mój przypadek:
    >>
    >> Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km
    >>
    >> Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.
    >>
    >> 150W to koło 0.8% 20kW
    >>
    >> czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km
    >>
    > A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
    > tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    > elektrycznosci.
    >

    Straty mechaniczne alternatora występują tak czy siak, niezależnie od włączenia
    świateł. Na poziomie efektów pierwszego rzędu różnicę masz tylko w efekcie sił
    elektormagnetycznych (większe obciążenie = większy opór). Efekty drugiego rzędu
    możesz śmiało pominąć (różnica w oporach mechanicznych wynikająca z różnicy w
    mocy elektrycznej).

    Skrzynia i układ napędowy też ma straty (niepomijalne) -- ale one nie dotyczą
    alternatora.

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 58. Data: 2011-11-09 10:33:26
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Tue, 8 Nov 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >
    >> Hello AZ,
    >>
    >>> A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
    >>> tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    >>> elektrycznosci.
    >>
    >> Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
    >> światła są włączone, czy nie.
    >
    > Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
    > zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.

    To są efekty drugiego rzędu. Istotnie mniejsze od strat stałych.

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 59. Data: 2011-11-09 10:37:03
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    The_EaGle wrote:
    > W dniu 2011-11-08 13:32, RoMan Mandziejewicz pisze:
    >> Hello Gotfryd,
    >>
    >> Tuesday, November 8, 2011, 12:56:34 PM, you wrote:
    >>
    >>>>> A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika?
    >>>>> Alternator
    >>>>> tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    >>>>> elektrycznosci.
    >>>> Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
    >>>> światła są włączone, czy nie.
    >>> Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
    >>> zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.
    >>
    >> Większość tych strat to są straty stałe.
    >>
    >
    > Obciążenie jakie generuje alternator przy produkcji 150W jest większe
    > niż bez tego obciążenia. Sprawność alternatora to około 80% wiec 180W
    > mocy musi pochłonąć włączenie świateł. Sprawność silnika np 35% a wiec
    > ilość energii która musi się spalić to około 0.5kW

    Z 45kW palonej na jazdę -- czyli ok 1.1% -- przy założonym slapalniu 7.5l
    wychodzi mniej niż 0.09l :)

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 60. Data: 2011-11-09 10:39:23
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Jakub Witkowski wrote:
    > W dniu 2011-11-08 13:32, RoMan Mandziejewicz pisze:
    >> Hello Gotfryd,
    >>
    >> Tuesday, November 8, 2011, 12:56:34 PM, you wrote:
    >>
    >>>>> A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika?
    >>>>> Alternator
    >>>>> tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    >>>>> elektrycznosci.
    >>>> Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
    >>>> światła są włączone, czy nie.
    >>> Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
    >>> zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.
    >>
    >> Większość tych strat to są straty stałe.
    >
    > Sprawność maszyn elektrycznych jednakowoż wyraża się najczęściej
    > procentowo.

    I najczęściej dla jednej określonej prędkości obrotowej :)

    I przy określonym obciążeniu. :)

    > Bo tam są głównie straty na strumieniu i oporze.

    I na mechanice, itd...

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: