  • 11. Data: 2010-01-21 20:21:55
    Temat: Re: Hugin - automatyczne wyznaczanie punktów
    Od: Bartess <b...@t...pl>

    On 21 Sty, 17:39, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > zwroc uwage zeby krawedzie zdjec zachodzily na siebie co najmniej ok
    > 20 %  i droga prob i bledow zmieniaj ogniskowa.
    > ze zlozeniem plaskiej tez miewal klopoty.
    > zainstalowalem wszystko jak leci w programie i to wystarczylo do
    > skladania.
    >
    > zacznij od plaskiej . zrob dwa zdjecia obiektywem std i zloz . dopiero
    > jesli zidentyfikuje punkty podnos stopien trudnosci. Dobieraj zdjecia
    > o duzej liczbbie szczegolow - np plaskiej sciany nie zlozy , ale
    > drzewa bezproblemowo.
    > Moze trudnosci wynikaja z charakteru kadru ?- Ukryj cytowany tekst -

    WOW... kopara opada... Czy możesz zdradzić receptę na wykonanie takiej
    panoramy? Jakie parametry w programie trzeba ustawić? No i jak później
    zrobić takiego flasha pełnoekranowego? O ile to nie tajemnica :-). Są
    gdzieś jakieś instrukcje albo tutoriale i jak ich szukać? Coś się
    zanosi na zakup głowicy lub bardziej prawdopodobne - zlecenie
    wykonania teściowi-majsterkowiczowi ;-).

    Na razie na szybko wrzuciłem do Hugina zdjęcia jakie zrobiłem ze
    szczytu Babiej Góry. Program poskładał to dobrze, punkty wyznaczone
    przez Autopano, ale zauważyłem na podglądzie punktów, że punkty są
    skupione na niewielkim obszarze. Hm...

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

  • 12. Data: 2010-01-21 21:22:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Jan., 21:21, Bartess <b...@t...pl> wrote:

> [...]
    > skupione na niewielkim obszarze. Hm...
    >
    > Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.- Zitierten Text ausblenden -

    nie mam zadnych tajemniec.
    napisalem nawet pokazna ksiazke na ten temat i zostala ona tutaj
    opublikowana.
    cholera zapomnialem tytul , znajdziesz w archiwum
    pt o ile sobie przypominam " jak robic panoramy sferyczne - bedzie
    dlugie , bardzo dlugie".

    tak to jest tytul tej ksiazki ;-)
    powinienes dotrzec przez archiv.

  • 13. Data: 2010-01-22 09:55:28
    Od: Michał Smoczyk <m...@w...pl>

    Remigiusz Zukowski pisze:

    > Przy instalacji skorzystaj z opcji custom i zaznacz wszystkie moduły,
    > domyślna instalacja nie instaluje autopano-sift, autopano-sift-C jako że
    > te korzystają z opatentowanych w USA algorytmów.

    Dokładnie, jeśli Hugin był instalowany pod Windowsem z gotowego
    instalatora jednej z ostatnich wersji SVN programu. Ten instalator
    jest co prawda gotowcem, ale ma pewne braki.

    Do tego jeszcze może się okazać, że trzeba pogrzebać w parametrach
    programów do automatycznej detekcji punktów kontrolnych, lub wczytać
    domyślne (Ustawienia -> Wykrywanie punktów kontrolnych -> ...)

    Pozdrawiam,

  • 14. Data: 2010-01-22 13:42:30
    Od: Bartess <b...@t...pl>

    On 21 Sty, 22:22, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > dlugie , bardzo dlugie".
    >
    > tak to jest tytul tej ksiazki  ;-)
    > powinienes dotrzec przez archiv.- Ukryj cytowany tekst -

    Super. Dotarłem, świetnie napisane.
    Nasuwają mi się kolejne pytania....
    Obiektyw w moim aparacie to ekwiwalent 28mm i muszę pewnie zrobić
    więcej fotek na całe 360*. Ale nasuwa mi się pytanie.... Czy nie
    lepiej własnie robić zdjęcia na dłuższej ogniskowej? Wiadomo, że
    potrzebne wtedy jest znacznie więcej zdjęć do pokrycia całej panoramy
    (jeśli już nawet nie robimy zenitu ani podłogi), ale za to
    odksztalcenie takich zdjęć jest mniejesze, bo stanowią mniej szy
    wycinek walca/kuli? Dobrze kobinuję?
    Nie mam głowicy panoramicznej i czy np. mógłbym zrobić coś takiego jak
    Ty XX YY, czyli tylko listewkę, którą cofam na statywie aparat do
    tyłu, by oś obrotu przechodziła przez obiektyw i wtedy zrobić zdjęcia
    aparatem ustawionym poziomo, ale np w 2 albo 3 rzędach (aparat trochę
    obniżony, poziomo i podniesiony)? Czy to nie będzie nastręczało jakiś
    wielkich komplikacji pezy skladaniu?
    Czy jest jakaś wtyczka do Hugina robiąca mov lub flash, albo jakiś
    osobny program, który zrobiłby z "wyplutej" z Hugina panoramy własnie
    ww formaty? Oczywiście darmowe :-).

  • 15. Data: 2010-01-22 13:43:08
    Od: f...@a...pl

    Dnia 21-01-2010 o 16:42:15 Mateusz Ludwin <n...@s...org> napisał(a):

    > Rzecze maniooo (z domu):

    > Polecam autopano. Przez długi czas walczyłem z robieniem panoram w wersji
    > autopano-sift i wiecznie coś nie grało. Po zmianie na zwykłe autopano
    > wszystko śmiga idealnie.
    >
    > Najlepiej ściągnąć najnowszego Hugina, wgrać mu do odpowiedniego katalogu
    > autopano i wszystko robić z poziomu Hugina przez ten kreator na pierwszej
    > zakładce.

    Polecam też panomatic, czasami lepiej wyszukuje punkty niż podane powyżej
    --
    D.S

  • 16. Data: 2010-01-22 19:06:14
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > więcej fotek na całe 360*. Ale nasuwa mi się pytanie.... Czy nie
    > lepiej własnie robić zdjęcia na dłuższej ogniskowej?

    aby zrobic p .sferyczna 360 st tym obiektywem musisz wykonac dookola
    17 fotek w 3 poziomach czyli razem 54 zdjecia.

    robilem na tej ogniskowej i w komputerze zasadniczo trudnoscí nie
    wystepuja poza b dlugim czasem przeliczen - a ten zalezy od
    nastawionej rozdzielczosci panoramy.

    problemem bedzie jednak dosyc dokladne wykonanie tych 54 zdjec aby na
    siebie rownomiernie zachodzily - do tego bedziesz potrzebowal glowice
    panoramiczna z katomierzem - zdjecia co 20 st w 3 pozimach.
    Majac przyzwoita glowice samo fotografowanie tez nie bedzie stanowic
    wielkiego problemu technicznego , ale chciwl potrwa.
    Ja robilem w hdr czyli na jedna panoramke weszlo ok 150 zdjec.

> [...]
    > (jeśli już nawet nie robimy zenitu ani podłogi), ale za to
    > odksztalcenie takich zdjęć jest mniejesze, bo stanowią mniej szy

    programy do skladania panoram sferycznych ( plaskich tez )
    uwzgledniaja znieksztalcenia od obiektywu i je odpowiednio
    wyprowadzaja.
    dane na temat obiektywu wprowadzasz w programie wybierajac ob std lub
    rybie oko , albo tez podajac jego ogniskowa / kat widzenia.

> [...]
    > aparatem ustawionym poziomo, ale np w 2 albo 3 rzędach (aparat trochę
    > obniżony, poziomo i podniesiony)? Czy to nie będzie nastręczało jakiś

    jesli masz obiektyw ekw28 mm to sugerowalbym zacznij od pan 360 st
    plaskiej , bedzie brakowac nieba i podlogi ,ale i tak zobaczysz
    krajobraz dookola .jesli zlozysz prawidlowo , to zwieksz stopien
    trudnosci do 2 poziomow.

    przy plaskiej 360 st nie ma zasadniczo bezwzglednej potrzeby
    poslugiwania sie statywem , o ile motyw jest w odleglosci powyzej paru
    metrow - czyli np pejzaz mozna zrobic bez problemu z reki.
    staraj sie tylko utrzymywac aparat w poziomie i tak by brzego
    kolejenych zdjec zachodzily na siebie w ok 20 - 30 %

    > Czy jest jakaś wtyczka do Hugina robiąca mov lub flash, albo jakiś
    > osobny program, który zrobiłby z "wyplutej" z Hugina panoramy własnie
    > ww formaty? Oczywiście darmowe :-).- Zitierten Text ausblenden -

    do darmowych nie mam nerwow - wiec nie polece , cos konkretnego , ale
    wiem ze ludzie skladaja dosyc tanio.
    niestety musialem kupic.

    jesli pogooglasz to znajdziesz b duzo programow darmowych do skladania
    panoram.
    ale nie mialem czasu sie nimi zajac w ogole ( poza huginem , ktory
    dzialal zabawnie - czasem zlozyl kilka zdjec prawidlowo a jedno
    obrocil do gory nogami i wkleil ) .

    Ja stosuje rownolegle dwa programy
    ptgui i autopano pro.

    autopano jest dokladniejszy ale jest piekielnie wolny . na zlozenie
    panoramy o rozdz ok 50 mpx potrzebuje ok 20 - 30 minut. Ptgui zalatwia
    to w 5 minut. Ale Ptgui robi wiecej bledow z tym ze nie zawsze one
    wystepuja.
    90% panoram skladam ptgui , dopiero jesli sa widoczne bledy to
    powtarzam w autopano pro.