  • 21. Data: 2023-08-28 14:37:39
    Temat: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/08/2023 14:23, Robert Wańkowski wrote:
    > Najpierw trzeba ich znaleźć.

    Chodzi o wskazanie grupy. Tak mętne, jak to tylko możliwe.

    Na przykład "zakazane jest posiadanie i używanie urządzeń nadawczych..."
    i całe krótkofalarstwo padnie, wszak w opinii prawniczych pustaków jest
    i tak skansenen paru nerdów, niech se ajfony kupią jak normali ludzie, a
    nie dupę zawracają jakimiś licencjami.

    > Co będzie następne? Lasery w pilotów?

    "Zabrania się posiadania i użytkowania źródeł światła laserowego o mocy
    powyżej...".

    To naprawdę nie jest trudne. Kilka zdań w mętnym miksie
    techniczno-prawniczym, ~460 debili ponosi łapę i jest.

    To, że to nic nie da, nie ma znaczenia.

    Najzwyczajniej, obawiam się takiego scenariusza, czyli dokręcenia śrubki
    z powodu niemożności zmiany gównianej technologii.

  • 22. Data: 2023-08-28 15:02:51
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Czytałem w książce o tramwajach o tym, jak był zrobiony pierwszy zdalny system
    > przekładania zwrotnic w DC i wciąż nie wiem, jak to mogło działać.
    > Było (chyba) tak:
    > - robimy odcinek izolowany
    > - jak przejeżdżasz pod tym odcinkiem izolowanym "z jazdą", to zwrotnica idzie
    (przykładowo) w prawo - to jest jasne
    > - jak przejeżdżasz pod tym odcinkiem "BEZ jazdy", to zwrotnica idzie (przykładowo)
    w lewo - no i tu nie potrafię
    > wymyślić, w jaki sposób można wykryć przejazd "bez jazdy".

    "BEZ jady" może nic nie robi, po czasie wraca do pozycji wyjściowej. Ma
    np. 2 min na zjazd ze zwrotnicy.

    Robert

  • 23. Data: 2023-08-28 15:06:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 28 sierpnia 2023 o 14:37:58 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > i całe krótkofalarstwo padnie, wszak w opinii prawniczych pustaków jest
    > i tak skansenen paru nerdów, niech se ajfony kupią jak normali ludzie, a

    Ale przecież już jest zakazane, chyba że się ma licencję (lub pracodawca).
    I to nie tylko nadawczych, ale i odbiorczych.
    Szykuje się hakatumba na aledrogo.
    Ktoś widać nie lubi konkurencji.

    > "Zabrania się posiadania i użytkowania źródeł światła laserowego o mocy
    > powyżej...".

    Ciekawe, co będzie z laserami medycznymi.

    100mW czerwony z aplikatorem soczewkowym "wiązka równoległa"
    bardzo ładnie widać skupiony jeszcze na bloku ok. 500 dalej.
    Ale to nie kłopot, okna samolotu są jednak w górnej półsferze kadłuba,
    trzeba by strzelać z wysokiego budynku blisko lotniska.
    Wysokie budynki przy lotniskach nie występują.

    > Najzwyczajniej, obawiam się takiego scenariusza, czyli dokręcenia śrubki
    > z powodu niemożności zmiany gównianej technologii.

    Jest coraz lepiej, "z ostatniej chwili" - podobno zatrzymali policjanta
    "z którego domu miał być nadany sygnał".
    No panie, pewnie się radyjko do BTSa zalogowało.
    Polskie służby jak zwykle najlepsze na świecie, robią rzeczy niemożliwe
    od ręki, na cuda trzeba zaczekać jeden dzień.

  • 24. Data: 2023-08-28 15:08:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

> [...]
    > - jak przejeżdżasz pod tym odcinkiem "BEZ jazdy", to zwrotnica idzie
    > (przykładowo) w lewo - no i tu nie potrafię wymyślić, w jaki sposób

    Też czytałem, ale lepiej zrozumiałem i zapamiętałem, bo było wyjaśnione.
    Działało to na sznurek. W ten sposób w ówczesnych tramwajach opuszczano
    pantograf. Motorniczy, jeśli *nie* chciał przestawić zwrotnicy, to jadąc
    przez ten odcinek, ciągnął za linę, która dyndała z sufitu w starych
    tramwajach. Te kilka metrów przejeżdżał rozpędem. Jeśli nie pociągnął, to
    elektromagnes zwrotnicy, włączony w szereg z całym tramwajem do zasilania
    trakcji, robił co ma robić. Ja sobie wyobrażam to jako przerzutnik
    bistabilny. Czyli przepuszczenie prądu powinno powodować *zmianę* stanu
    zwrotnicy. Motorniczy musiał obserwować obecny stan zwrotnicy i wiedzieć,
    czy chce zmiany. Jak zrobić przerzutnik bistabilny, to chyba wiadomo.

    Jarek

    --
    Co się tam dzieje w mej głowie:
    Pędy, zapędy, ognie, ogniwa,

  • 25. Data: 2023-08-28 15:08:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 28 sierpnia 2023 o 15:02:55 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    (przykładowo) w prawo - to jest jasne
    (przykładowo) w lewo - no i tu nie potrafię
    > "BEZ jady" może nic nie robi, po czasie wraca do pozycji wyjściowej. Ma
    > np. 2 min na zjazd ze zwrotnicy.

    Tak też kombinowałem, ale trzeba pamiętać, że to technologia circa może nawet sprzed
    I wojny światowej,
    a na pewno nie później niż 20-lecie (i to raczej wczesne - musiałbym sprawdzić w
    książce).
    To jakby to było zrobione?
    Ładuje się jakiś kondensator, a ponieważ ma znaną upływność, to się w te 2 minuty
    rozładuje?

  • 26. Data: 2023-08-28 15:15:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 28 sierpnia 2023 o 15:08:04 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > zwrotnicy. Motorniczy musiał obserwować obecny stan zwrotnicy i wiedzieć,
    > czy chce zmiany. Jak zrobić przerzutnik bistabilny, to chyba wiadomo.

    Coś zmyślasz.
    Po pierwsze - skąd ten system był?
    Z DC przed IWW (ew. krótko po IWW) czy skądinąd?
    To było jeszcze dla tramwajów typu A, które może i sznurek miały
    (odbieraki były wtedy pałąkowe), ale nie zwisał on z sufitu w kabinie
    motorniczego - bo i kabiny nie było, motorowy pracował na pomoście - tylko
    w przedziale pasażerskim schowany.

    Zresztą nie ma potrzeby żadnego ciągnięcia za sznurek - tym się właśnie
    różni przejazd "bez jazdy", że mimo, że pantograf dotyka trakcji, to jest rozwarcie.
    A jak przejeżdżasz z jazdą (w tym wypadku również siłą rozpędu, bo to
    właśnie jest "odcinek izolowany", że nie ma tam zasilania)
    to jest zwarcie i można "nadać sygnał".

    W to, że to mógł być przerzutnik - bistabilny, ale typu T (w odróżnieniu od D czy
    RS),
    nie wierzę - nie ma możliwości obserwowania zwrotnicy z jadącego tramwaju
    i odpowiednio szybkiej reakcji.
    Wyraźnie było napisane - przejazd z jazdą jest (dla ustalenia uwagi) w lewo.

  • 27. Data: 2023-08-28 15:20:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > To jakby to było zrobione? Ładuje się jakiś kondensator, a ponieważ
    > ma znaną upływność, to się w te 2 minuty rozładuje?

    No przecież wyłączniki czasowe na klatkach schowowych kamienic znane
    były odkąd elektrykę w miastach założono. Silniczek (synchroniczny),
    zębatki, elektromagnes, styki. Jeszcze w latach siedemdziesiątych
    takie montowano. To samo było w ulicznej sygnalizacji świetlnej.
    Więc jeśli trzeba, to i w tramwajach.

    Jarek

    --
    Bywał przy tym taki ordynarny, że potem zwykle sam wylatywał z gospody
    z szybkością zwykłego tramwaju elektrycznego, posłusznie melduję, panie

  • 28. Data: 2023-08-28 15:21:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/08/2023 15:06, Dawid Rutkowski wrote:
    > Ale przecież już jest zakazane, chyba

    Chodzi o to, że może skończyć się bez "chyba".

    > Jest coraz lepiej, "z ostatniej chwili" - podobno zatrzymali policjanta
    > "z którego domu miał być nadany sygnał".
    > No panie, pewnie się radyjko do BTSa zalogowało.

    Swoją droga jak oni ich znaleźli? Emisja powiedzmy trwała 30 sekund.

    Chyba się wygadali, bo jakoś sobie nie wyobrażam "namierzania" takiego
    krótkiego impulsu nadawczego, nawet jesli bym wiedział, że nastapi.

  • 29. Data: 2023-08-28 15:24:52
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 27.08.2023 o 23:43, heby pisze:

    > Bo tylko na 2 minuty ;)
    >
    > Ponadto nastolatków trudno zsnchronizować. Jeden musi obejrzęc do końca
    > śmieszne koty, drugiemu się telefon zablokował w FamilyLinku, trzeci
    > zapomniał anteny do Baofenga, czwarty pomylił częstotliwość.
    >
    > Ogólnie sabotowanie nastolatkami to ciężka sprawa.
    >
    > Mnie jednak interesuje dlaczego kolej utrzymuje ten system, tak
    > przezabawnie łatwy do denerowowania ludzi, polityków i foliarzy.

    Bo kasa juz wydana, jakis system stopowania musi byc.

    >I czy
    > inne koleje też mają coś tak śmiesznego.

    Smiesznych rzeczy na swiecie nie brakuje, w stanach maja ciagle czeki.

  • 30. Data: 2023-08-28 15:25:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    [...]
> [...]
    > A jak przejeżdżasz z jazdą (w tym wypadku również siłą rozpędu, bo to
    > właśnie jest "odcinek izolowany", że nie ma tam zasilania)

    Co najmniej pół wieku temu we Wrocławiu był podobny system. Ale działał
    tak, że jeśli motorniczy chciał przełożyć zwrotnicę, to na chwilę
    przyspieszał na tym odcinku. Nie wiem, czy był to przerzutnik RS, czy
    było defaultowe położenie, i przyspieszał tylko wtedy, gdy chciał je
    zmienić.

    Paweł