  • 41. Data: 2010-09-12 21:20:26
    Temat: Re: HaDeeRy
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sergiusz Rozanski" s...@d...media-lab.com
    .pl

    > Różnica w nieliniowej 'gęstości'. Mogę to rozrysować :)

    To rozrysuj. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 42. Data: 2010-09-12 21:21:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl

    > No przecież napisałem, że zwiększenie zakresu. HDRI nie zapisuje się nigdy w
    > fixed pointach, nawet 32bit, tylko na zmiennym przecinku.

    Ty też rozrysuj. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 43. Data: 2010-09-12 21:31:51
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 12, 10:06 pm, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze limies:

    > Nie no, nie pytałem o Warda. Interesuje mnie skąd masz tyle wiedzy na temat
    > HDRI. Twoje posty to chyba jedyne takie wypowiedzi w internecie, pod którymi
    > mógłbym się w 100% podpisać.
    > Jakiejś pracy nie piszesz...?
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    Nie, nie piszę. jestem fizykiem wiec stąd róznorakie zainteresowania.
    wiedzą raczej mało praktyczną :-(

  • 44. Data: 2010-09-12 21:45:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "limies" f...@v...goo
    glegroups.com

    : Pojawia sie problem zapisu obrazu o duzej rozpietosci tonalnej.
    : Historia jest taka, ze startowano od 8-bitów (photoshop pierwsze
    : wersje bodajże do 6-tej, w 7-mej dopiero bylo 16bit i to nie w pelni)
    : Wiadomo, ze 8 bitow to za mało posteryzacja 256 wartosci - to troche
    : za mało idzmy dalej 16 bit duzo lepiej tiffy 16 bitowe
    : z posteryzacja w zasadzie problemow nie ma, ale dla duzej rozpietosci
    : tonalnej to trochę za mało - aczkolwiek głębia kolorów
    : jest słabym wskaźnikiem rozpietosci tonalnej
    : Ludzkie oko widzi w rozpietosci 14EV

    Tyle można uzyskać skrajnie dzięki źrenicy czy taka
    jest pojemność pręcików lub czopków? :)

    : Rozpietosc w przyrodzie ponad 44EV
    : 44EV = słabe swiatło gwiazd - światło Słońca

    A w noc pochmurną i bezksiężycową? :)
    No i to światło słoneczne gdzie i kiedy? :)

    : Jak zapisac obrazy o takiej rozpietosci tonalnej ? Jak to rozwijało
    : sie historycznie ?
    : Zaczynano od integerów niech to bedzie nawet 16 bit miedzy wartoscia
    : 20 a 21 nie ma nic - liczby zmiennoprzecinkowe pozwalają na wstawienie
    : tam 25,5 - to własnie lezy u podstaw hdri.

    Problem w tym, że rozdzielczość rzeczywistych jest mniejsza niż całkowitych. :)

    : Odpada w ten sposob wspolczynik gamma poniewaz mozemy kodowac detale.
    : Pozbywamy sie tez górnych ograniczen w przypadku zmiennego przecinka
    : jasnosc piksela 20000 ? Żaden problem !!! w formacie integer - kicha !
    : W prypadku float zaden piksel nie jest wyrzucany poza przeciał
    : zakresu .

    Niby tak, ale nie można na 16 bitach zapisać liczby 20000 z rozdzielczością
    lepszą wówczas, gdy jest to real zamiast integer. :) Naprawdę to ani
    real, ani integer, ale jakieś ułożenie bitów. :)

    Nie jest to żadna kicha -- wystarczy liczyć co 10 (zamiast co 1) i mamy liczby
    całkowite od 0 do ponad 655 tysięcy na 16 bitach liczby integer. :) De facto tak
    właśnie liczone są liczby real -- część tych 16 bitów idzie (w pewnym sensie) na
    zapisanie mnożnika. :) A że ten mnożnik może być różny, trzeba część tych 16 bitów
    zabrać na określenie wielkości tego mnożnika. :)

    -=-

    16 bitów na subpisel w xRGB to bagatela 256 bilionów możliwości. :)

    2^(16*3)/(1024^4)=256

    przy założeniu, że 1024^4 to bilion, czyli milion milionów, zaś milion to tysiąc
    tysięcy. :)

    Nie oznacza to rzecz jasna możliwości kontrastu luminancji na 16 bitach. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 45. Data: 2010-09-12 22:01:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:

    > Ty też rozrysuj. :)

    Co znowu mam rysować?

    Jesli wiesz czym jest zapis zmiennoprzecinkowy, to wiesz jak się różni jego
    zakres od stałego przecinka. Jeśli nie wiesz, doczytaj sobie.

  • 46. Data: 2010-09-12 22:12:38
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 12, 11:45 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski"
> [...]
    > zapisanie mnożnika. :) A że ten mnożnik może być różny, trzeba część tych 16 bitów
    > zabrać na określenie wielkości tego mnożnika. :)

    ale nie o zadna rozdzielczosc tu chodzi. Chodzi o zapis kolorow i
    mozliwie duzego zakresu ekspozycji.
    Na ogół jedno odbywa sie kosztem drugiego. Wykladnik jest potrzebny
    byy zwiekszyc zakres ev - mowiac w duzym skrócie
    kosztem glebi kolorow

  • 47. Data: 2010-09-12 22:14:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:

    > Nie jest to żadna kicha -- wystarczy liczyć co 10 (zamiast co 1) i mamy liczby
    > całkowite od 0 do ponad 655 tysięcy na 16 bitach liczby integer. :)

    Przecież to nic nie daje.

    Zastanów się choć przez chwilę czym jest kontrast między pikselami.

    Wartość piksela naprawdę nie ma żadnego znaczenia dla tych wszystkich zabaw
    z HDRI. Znaczenie ma kontrast jaki możesz zapisać, a kontrast to różnica
    między poziomami pikseli. Jak byś się nie namęczył, nie zapiszesz na 16
    bitach stałego przecinka rozpiętości większej niż 16 (15?) EV.

    Przy czym "dolne" EV będą zapisane na bardzo niewielu bitach i przez to
    składać się z placków o stałym poziomie jasności, co raczej nie wygląda za
    dobrze.

    Uzyskasz sukces nie wtedy, kiedy będziesz mieć piksele 0, 10, 20, 30, tylko
    kiedy będziesz w stanie dołożyć do nich piksele 1, 2, 3.

> [...]
    > zapisanie mnożnika. :) A że ten mnożnik może być różny, trzeba część tych 16 bitów
    > zabrać na określenie wielkości tego mnożnika. :)

    To co według ciebie może być różne, jest istotą floating point.

  • 48. Data: 2010-09-12 23:24:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" i6jhm3$csa$...@i...gazeta.pl

    > Nie oznacza to rzecz jasna możliwości kontrastu luminancji na 16 bitach. :)

    Bo ten już na 1 bicie sięga nieskończoności, ;) gdyż 1 dzielona przez
    zero tam właśnie sięga. :) Problemem rzecz jasna jest odwzorowanie
    zera, czyli pełnej ciemności. ;)

    Innym problemem w tym ogromnym kontraście jest oddanie wartości leżących
    pomiędzy 0 i 1 -- i gęstość/rozdzielczość nie zależy od tego, czy nasze
    16 bitów potraktujemy jako liczbę integer, czy jako liczbę real. W obu
    wypadkach mamy do dyspozycji około 2^16=65536 stanów pośrednich. :) Niby
    nie musimy dawać pomiędzy nimi tyle samo przerwy, czyli możemy liczyć
    nieliniowo, możemy liczyć liniowo, ale ze skokiem co 5 czy co 13, jednak
    rozdzielczość takiej reprezentacji możemy tylko zmniejszyć -- musimy
    albowiem część bitów poświęcić ;) (?wodą święconą?) na zapisanie
    sposobu liczenia tej ,,odległości'' międzystanowej. :)

    Możemy uznać, że rozumiemy jakoś tak:

    001 --> 1
    010 --> 2
    011 --> 3
    100 --> 4

    lub tak:

    001 --> 10
    010 --> 20
    011 --> 30
    100 --> 40

    czy jakoś nieliniowo tak:

    001 --> 1
    010 --> 2
    011 --> 4
    100 --> 8

    albo tak:

    001 --> 10
    010 --> 20
    011 --> 40
    100 --> 80

    czy jakoś inaczej, ale nie zapiszemy więcej możliwości niż około 2^16. :)

    Na szczęście naszemu oku starczy w zupełności rozdzielczość
    rzędu 2^7 na 3 kolorach -- RGB właśnie. :) A owe 32 bity
    na subpikselu potrzebujemy dopiero wtedy, gdy chcemy coś
    przerabiać. :) Nie jest obojętna kolejność:

    -- zamiana kolorowego zdjęcia na czarnobiałe
    (czarnobiałe, czyli ciemnobiałe lub jasnoczarne ciapki;
    nie zaś czarno-białe, czyli w czarne i białe ciapki)

    -- obróbka krzywymi (?curwami?)

    co chyba każdy pojmuje. Zamiana w BW zabiera nieodwracalnie część
    informacji -- i tę część, którą widzi oko, i tę, której oko nie
    widzi, ale którą widzi obrabiarka typu fotoszop. :) Dokładnie
    tak samo jest z 8/16/32 bitami na subpiksel. :) Oku jest obojętne,
    jak gęsto (8/16/32) pokazuje monitor czy papier, lecz do obróbki
    8 to za mało i okazuje się, że obrabianie z rozdzielczością 8 bitów
    na subpiksel może prowadzić (ponoć zawsze prowadzi -- ja na swoim
    monitorze tego nie zobaczę, a na analizowanie fotki nie mam ochoty)
    do utraty informacji na wyjściu ośmiobitowym. :)

    W skrócie:

    -- w kolorze (RGB) możemy zmniejszyć ilość czerwonego niezależnie
    od ilości zielonego (jakkolwiek pojmujemy określenie 'ilość')

    -- w BW już taka sztuczka nie jest możliwa, gdyż nie pamiętamy, która
    sukienka miała kolor czerwony a która zielony (obie są jakoś szare)

    -=-

    Inną sprawą jest pytanie -- czy naprawdę potrzeba aż 32 bitów na subpiksel
    (4 bajtów -- w JPG mamy jeden bajt na subpiksel a potrzebujemy najwyżej
    7 bitów na subpiksel do poprawnego widzenia, co wykorzystujemy w kompresji
    do JPG) dla oddania HDR? Jeśli matryca aparatu fotograficznego daje normalnie
    tylko 12 bitów to zapis na 16 zwykle powinien wystarczyć, ale być może czasami
    potrzebujemy aż 32...

    --
    450-600 to (60-80)% . . .
    749 .
    VV Ventolin u . .
    . 739 . 26 .
    ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 .
    20 729 . . . 02 . .
    . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19
    719 .25 27 04 06 08
    P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 .
    21 709 . . 05
    E 101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV
    699 VV .
    F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
    690 2324 2829 .01 07 09
    09 13 18 22 24 u 1718
    680 22 30 wrzesień
    l_' 21 30 c VV
    670 31
    /., 1415 h 07
    660 VV
    m/.. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
    ,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..

    Postscriptum... Na górze PEF, na dole kwiatki. ;)

    tysiąc na tysiąc pikseli w TIFF8, TIFF16, TIFF32 to odpowiednio
    milion pikseli z 1 bajtem na subpiksel, 2 i 4 bajtami na subpiksel
    czyli 3 miliony bajtów, 6 milionów bajtów i 4 miliony bajtów.
    Jak ktoś chce, nie zapisze taki plik PSem piątym lub czymś innym. :)
    Ja zapisałem -- 3021796 6020948 12018188 -- czyli OK. :)

    Gdy HaDRujemy Słoneczko i ciemną plamę pod samochodem, możemy mieć
    niebotyczną różnicę jasności pomiędzy słoneczkiem i plamą, ale być
    może do zapisania takiego zdjęcia nie potrzebujemy aż 32 bitów per
    subpiksel, gdyż pomiędzy jasnym słoneczkiem i ciemna plamą być może
    niczego nie ma. :) TIFF nie zezwala (bez kompresji) na pominięcie
    części bitów. RAWki pozwalają, JPG wymusza wręcz i każdy format
    z kompresowaniem daje tę możliwość, dlatego po skompresowaniu
    tak zHaDRowane słoneczko z plamą może zająć bardzo mało miejsca
    pomimo oddawania szczegółów słonecznych plamistych. :)

    Czy my (lub PeeS albo inny Corel) uznamy w wiadomych 32 bitach
    liczbę ineteger czy cokolwiek innego -- nie ma to tutaj żadnego
    znaczenia. :)

    Jeśli chcemy zapisać (do obróbki, gdyż do oglądania nam to nie
    jest potrzebne, bo ani oko nie widzi, ani ucho nie słyszy, ani
    ludzki umysł nie pojmuje, ;) jak to wiele te 32 bity) wszelkie
    stany pośrednie pomiędzy maksymalną ciemnością każdego naszego
    subpiksela i jego maksymalną jasnością, musimy mieć do naszej
    dyspozycji te 32 bity. :)

    Później i tak to zapiszemy na 6 bitach. :)

    To tak, jak z obrabianiem przez zdrowego fotek kolorowych oglądanych
    finalnie przez daltonistów któregoś stopnia, widzących tylko w B&W. :)
    Zdrowy grafik oddzielnie obrabia spódnice Zuzi i spodnie Ziutka
    (różniące się kolorem, nie tylko jasnością) po to, aby w efekcie
    dostać szarości oglądane przez ślepawego odbiorcę finalnego.
    (ślepak widzi tylko różnicę okołojasnościową, nie widzi
    żadnej różnicy okołokolorystycznej)

    PS czy inny Corel jest tym widzącym kolory zaś zwykły
    odbiorca jest tym ślepawym daltonistą. :)

    -=-

    I chyba wyczerpałem temat rozdzielczości liczby oraz potrzeby
    obróbki na 16 czy nawet na 32 bitach -- kwestionowanej przez
    wiadomego ,,guru'' tej grupy. :)

  • 49. Data: 2010-09-12 23:44:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "limies" 6...@t...goog
    legroups.com

    : ale nie o zadna rozdzielczosc tu chodzi.
    : Chodzi o zapis kolorow i mozliwie duzego zakresu ekspozycji.

    Co Ci po tej dużości, jeśli ją będziesz mógł
    wyrażać na przykład ze skokiem co milion. :)

    jeden milion, dwa miliony, trzy miliony...

    : Na ogół jedno odbywa sie kosztem drugiego.

    Na ogół zapis jest prosty do bólu -- w RGB mamy trzy składowe
    (trzy subpiksele) i trzy liczby (każdą z nich zapisujemy na 8 bitach,
    lub na 16 bitach, albo na 32 bitach itd.) mówiące nam o jasności tego
    każdego subpiksela. Co prawda jasność rejestrowana przez ludzkie oko
    nie jest prostą sumą jasności subpikseli, ale jednak jednoznacznie
    zależy od tej [sub]jasności. :)

    Oko ludzkie też patrzy na świat poprzez ,,pryzmat'' RGB. :)
    Stąd właśnie pomysł rozbijania wszystkiego na RGB, a nie na
    przykład na 7 kolorów tęczy. ;)

    : Wykladnik jest potrzebny
    : byy zwiekszyc zakres ev - mowiac w duzym skrócie
    : kosztem glebi kolorow

    Wykład uczyniony -- jasność każdego subpiksela przekłada się na jasność
    całości, czyli na jasność całego piksela złożonego z tychże trzech subpikseli.
    Nie przekłada się ona w prosty sposób (na przykład: ,,suma jasności subpikseli
    daje w efekcie jasność całego piksela'') ale jednak przekłada się. :)

    Proporcje jasności subpikseli dają wrażenie koloru. :)

    Nie jest jednak prawdą, że jeśli jakieś (rgb) postrzegamy jako
    jakiś kolor, to i (nrngbb) będziemy widzieli jako ten sam kolor,
    lecz w jaśniejszym wydaniu. :) Na przykład (30,40,50) i (60,80,100)
    czy (120,160,200) to nie są dla oka identyczne kolory różniące się
    jedynie innej jasnością. :)

    --
[...]
    695 VV .10
    F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
    690 2324 2829 .01 07 09
    13 18 22 24 u 1718
    680 22 30 wrzesień
    l 21 30 c VV
    670 31
    / 1415 h 07
    660 VV
    m. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
    ,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..,,

  • 50. Data: 2010-09-12 23:53:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl

    > Co znowu mam rysować?

    > Jesli wiesz czym jest zapis zmiennoprzecinkowy, to wiesz jak się różni
    > jego zakres od stałego przecinka. Jeśli nie wiesz, doczytaj sobie.

    Wiem, ;) dlatego wiem, że Ty nie wiesz. :)
    (albo udajesz, że nie wiesz)

    Co więcej -- Ty na pewno nie wiesz, co to jest zapis stałopozycyjny.
    Co procesor to inne widzenie takiej liczby? Oczywiście nie, ale nie
    ma jednoznaczności w postrzeganiu liczy integer.

    Tym bardziej nie ma jednoznaczności w postrzeganiu liczy real. :)

    W integer obowiązuje ,,wolna amerykanka'' zaś w real są standardy
    (różne na które nakłada się owa ,,wolna amerykanka''. :)

    Napisałem wyżej, że wiem, ale dodałem przymrużenie oka -- nie mogę znać
    każdej reprezentacji, choć imo ich liczba musi być skończona, choćby
    komuś przyszło do głowy, że bitem określającym znak (toż integer może
    przybierać także wartości ujemne) jest bit znajdujący się nie na zewnątrz,
    ale wewnątrz danych nam do dyspozycji 16 bitów. :) (jak znam ten temat,
    to chyba często jest wewnątrz)

    Kiedyś CPU operował na 8 bitach (było i gorzej!) później wygrywać zaczęły
    CPU liczącymi naraz na 16 bitach (i trzeba było jakoś to pogodzić z historią
    oraz z fantazją nowych projektantów) ale pojawiły się CPU liczące nie na
    8, nie na 16, lecz na większej liczbie bitów... A bywało, że naraz CPU
    miał różne cosie na różnej liczbie bitów. :)