  • 31. Data: 2010-09-10 15:47:55
    Temat: Re: HaDeeRy
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 10, 9:13 am, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:

    > O, to ciekawe co piszesz. Wiadomo? No to opisz to w krótkiej pracy i
    > zgarniasz wszystkie nagrody.

    > I wypali oczy, więc nikt tego nie zastosuje.
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    oczywiscie, ze to tylko pokazanie pewnej ideii :-)

  • 32. Data: 2010-09-10 21:55:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl

    > Może być spokojnie 16 bitów, główna różnica
    > jest taka, że to jest zapis zmiennoprzecinkowy.

    Zmienność ta coś dodaje w rozdzielczości liczby? ;)
    Raczej nie. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 33. Data: 2010-09-11 01:20:52
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:

    > Zmienność ta coś dodaje w rozdzielczości liczby? ;)
    > Raczej nie. :)

    A kto mówi o rozdzielczości?

    Zakres.

  • 34. Data: 2010-09-11 23:33:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl...

    > A kto mówi o rozdzielczości?

    Więc co za różnica -- zmienno- czy stałopozycyjne reprezentowanie? :)
    Na 16 bitach nie umieścisz więcej niż 2^16 różnych możliwości. :)

    65536 --> od tej liczby zaczęła się moja przygoda z Fortranem IV.:)
    (a raczej od jej ,,połówki'' 32767) Po jakimś czasie zmuszony zostałem
    do używania Fortranu VI+ z 32 bitami na liczbie integer. :) Przy okazji
    zszedłem na numerowanie od zera, które uprościło wiele obliczeń do tego
    stopnia, że nie mogłem pojąć, dlaczego ludzie wcześniej numerowali od
    1 zamiast od 0.

    Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 35. Data: 2010-09-12 06:45:00
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 11.09.2010 Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console>
    napisał/a:

    > "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl...

    > Więc co za różnica -- zmienno- czy stałopozycyjne reprezentowanie? :)
    > Na 16 bitach nie umieścisz więcej niż 2^16 różnych możliwości. :)

    Różnica w nieliniowej 'gęstości'. Mogę to rozrysować :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 36. Data: 2010-09-12 11:39:00
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:

    > Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje?

    No przecież napisałem, że zwiększenie zakresu. HDRI nie zapisuje się nigdy w
    fixed pointach, nawet 32bit, tylko na zmiennym przecinku.

  • 37. Data: 2010-09-12 13:06:54
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 12, 1:33 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
> [...]
    >    `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
    >   o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

    Pojawia sie problem zapisu obrazu o duzej rozpietosci tonalnej.
    Historia jest taka, ze startowano od 8-bitów (photoshop pierwsze
    wersje bodajże do 6-tej, w 7-mej dopiero bylo 16bit i to nie w pelni)
    Wiadomo, ze 8 bitow to za mało posteryzacja 256 wartosci - to troche
    za mało idzmy dalej 16 bit duzo lepiej tiffy 16 bitowe
    z posteryzacja w zasadzie problemow nie ma, ale dla duzej rozpietosci
    tonalnej to trochę za mało - aczkolwiek głębia kolorów
    jest słabym wskaźnikiem rozpietosci tonalnej
    Ludzkie oko widzi w rozpietosci 14EV
    Rozpietosc w przyrodzie ponad 44EV
    44EV = słabe swiatło gwiazd - światło Słońca

    Jak zapisac obrazy o takiej rozpietosci tonalnej ? Jak to rozwijało
    sie historycznie ?
    Zaczynano od integerów niech to bedzie nawet 16 bit miedzy wartoscia
    20 a 21 nie ma nic - liczby zmiennoprzecinkowe pozwalają na wstawienie
    tam 25,5 - to własnie lezy u podstaw hdri.

    Odpada w ten sposob wspolczynik gamma poniewaz mozemy kodowac detale.
    Pozbywamy sie tez górnych ograniczen w przypadku zmiennego przecinka
    jasnosc piksela 20000 ? Żaden problem !!! w formacie integer - kicha !
    W prypadku float zaden piksel nie jest wyrzucany poza przeciał
    zakresu .

    Lepiej to widac patrzac jak skonstruowane sa format zapisu (w pewnym
    skrócie)

    A teraz formaty:
    Portable Float MAP .pfm
    zapis 32 bity na piksel/kanal czyli de facto 96 bitów = 12 MB dla
    obrazu 1 MPixel (MP) - najprostsza metoda zapisu
    bez kompresji piksel po pikselu. Cos w rodzaju bitmapy - koszmarne
    ilosci danych

    TIFF 32 Float w sumie tez zrzerajacy olbrzymie obietosci

    A TO JEST REWOLUCJA
    ===================

    PRZEŁOM (format radiance) .hdr lub.pic
    Poczatkowo autor tego formatu chciał stworzyc metode zapisu formatu
    wyjscowego dla swojego oprogrmowania do renderingu 3D o nazwie
    radiance.
    Program ten obliczał poprzez symulacje rzeczywiste wartosci radiancji
    spektralnej, fizycznych wartosci jaksrawosci.
    Przykładowo, ze Słońce bedzie 50000 razy jasniejsze od zarowki a kolor
    zostanie okreslony przez maksymalne wartosci wspolczynnika odbicia.
    Opisane symulacje wymagają uzycia zmiennego przecinka - niejaki Greg
    Ward zaproponował własnie format Radiance (.hdr)

    Format ten wykorzystuje pewien TRIK - służący do kodowania
    zmiennoprzecinkowych wartosci w sposob bardzo oszczedny.
    Zamiast uzywac 32bit/kanał wykorzystuje jedynie 8bit/kanał PLUS
    dodatkowe 8 bit/kanał - zawierajacy wykladnik.

    Z tego powodu format ten zapisuje sie jako RGBE RGB nie przechowuja
    informacji o jaksrawosci,
    a informacja ta zawarta jest w E

    Rzeczywista zmiennoprzecinkowa wartosc pixela jest obliczana za pomoc
    wzoru

    (R,G,B)/255* 2^(E-128)
    tak wiec RGBE = (100,100,100,150) opisuje kolor bladoniebieski co daje
    wg wzoru (1640000,1640000,2140000)

    wezmy teraz inny wykladnik np. 115 czyli (100,100,100,115) co daje
    (0.0000479, 0.0000479, 0.0000622)
    Teraz uzyskany kolor to bardzo jasny niepieski, poprzedni
    ciemnoniebieki jak w nocy

    Tak wiec wykorzystujac 32bity podzielone na 4 kabnały 8-bitowe mozna
    zapisac wartosc koloru na ktory przy formacie
    "z grubej rury" .pbm potrzebowalismy 96 bitów

    Format ten daje mozliwosc zapisu EV znacznie dalej niz natura
    dysponuje . Przeciez E moze przyjac 256 wartosci !!!
    Nigdy nie bedzie potrzebny tak duzy zakres tonalny wiec format ten
    zawiera duuuuza serie zer w swoich plikach. Stosuje sie tu kompresje
    RLE (run-length encoding)

    Wada tego fomatu jest mała głębia kolorów - i stosuje sie go tam,
    gdzie zakres tonalny jest wazniejszy od kolorystyki

    Ten sam Greg zdajac sobie sprawe z tej niedoskonałosci zaprojektowal
    wrecz doskonaly format - dopasowany do ludzkiej percepcji

    Jego wymyslony format opiera sie o tifa i jest w stanie objac zakres
    tonalny 16EV z dokladnoscia zbilzona do ludzkiego wzroku
    obejmujac całą przestrzen barw widoczna przez człowieka
    Wszystkie te informcje umiescil w 24bit/piksel !!! tyle samo uzywaja
    obrazy LDR !!!

    OPENEXR
    ========
    OpenEXR 32bity/kanał zaokrągla sie do 16bit/kanał - taka precyzja jest
    wystarczająca.
    czyli na trzy kanały mamy 48bit/piksel - UWAGA tu format jest
    zmiennoprzecinkowy 16 bit dzieli sie na

    jeden bit znaku
    10 bitow mantysy
    5 bitów wykladnika

    daje to 1024 wartosci koloru dla kazdego kanału daje to ponad miliard
    dostepnych kolorów niezaleznie od wartosci naswietlenia
    OpenEXR moze zapisac rozpietosc 2^5 EV czyli 32EV

    W tym formacie stworzono flm Harry Poter i kaamien filozoficzny

    Widac jaka role odgrywa zapis zmiennoprzecinkoy !

    Pozdr, li

  • 38. Data: 2010-09-12 13:33:49
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze limies:

> [...]
    > Program ten obliczał poprzez symulacje rzeczywiste wartosci radiancji
    > spektralnej, fizycznych wartosci jaksrawosci.

    To hobby czy coś wiekszego?

  • 39. Data: 2010-09-12 18:16:50
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 12, 3:33 pm, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
> [...]
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    z mojej strony ? - Hobby . Ze strony autora - mysle, ze duzo
    wiecej :-)
    strona http://www.radiance-online.org/

  • 40. Data: 2010-09-12 20:06:07
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze limies:

    > z mojej strony ? - Hobby . Ze strony autora - mysle, ze duzo
    > wiecej :-)
    > strona http://www.radiance-online.org/

    Nie no, nie pytałem o Warda. Interesuje mnie skąd masz tyle wiedzy na temat
    HDRI. Twoje posty to chyba jedyne takie wypowiedzi w internecie, pod którymi
    mógłbym się w 100% podpisać.
    Jakiejś pracy nie piszesz...?