    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: HaDeeRy
    Date: Mon, 13 Sep 2010 01:24:57 +0200
    <i...@t...hamstera.pl> <i6e9g7$1l4$1@inews.gazeta.pl>
    <i...@t...hamstera.pl> <i6h3kf$bn7$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@v...googlegroups.com>
    <i6jhm3$csa$3@inews.gazeta.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" i6jhm3$csa$...@i...gazeta.pl

    > Nie oznacza to rzecz jasna możliwości kontrastu luminancji na 16 bitach. :)

    Bo ten już na 1 bicie sięga nieskończoności, ;) gdyż 1 dzielona przez
    zero tam właśnie sięga. :) Problemem rzecz jasna jest odwzorowanie
    zera, czyli pełnej ciemności. ;)

    Innym problemem w tym ogromnym kontraście jest oddanie wartości leżących
    pomiędzy 0 i 1 -- i gęstość/rozdzielczość nie zależy od tego, czy nasze
    16 bitów potraktujemy jako liczbę integer, czy jako liczbę real. W obu
    wypadkach mamy do dyspozycji około 2^16=65536 stanów pośrednich. :) Niby
    nie musimy dawać pomiędzy nimi tyle samo przerwy, czyli możemy liczyć
    nieliniowo, możemy liczyć liniowo, ale ze skokiem co 5 czy co 13, jednak
    rozdzielczość takiej reprezentacji możemy tylko zmniejszyć -- musimy
    albowiem część bitów poświęcić ;) (?wodą święconą?) na zapisanie
    sposobu liczenia tej ,,odległości'' międzystanowej. :)

    Możemy uznać, że rozumiemy jakoś tak:

    001 --> 1
    010 --> 2
    011 --> 3
    100 --> 4

    lub tak:

    001 --> 10
    010 --> 20
    011 --> 30
    100 --> 40

    czy jakoś nieliniowo tak:

    001 --> 1
    010 --> 2
    011 --> 4
    100 --> 8

    albo tak:

    001 --> 10
    010 --> 20
    011 --> 40
    100 --> 80

    czy jakoś inaczej, ale nie zapiszemy więcej możliwości niż około 2^16. :)

    Na szczęście naszemu oku starczy w zupełności rozdzielczość
    rzędu 2^7 na 3 kolorach -- RGB właśnie. :) A owe 32 bity
    na subpikselu potrzebujemy dopiero wtedy, gdy chcemy coś
    przerabiać. :) Nie jest obojętna kolejność:

    -- zamiana kolorowego zdjęcia na czarnobiałe
    (czarnobiałe, czyli ciemnobiałe lub jasnoczarne ciapki;
    nie zaś czarno-białe, czyli w czarne i białe ciapki)

    -- obróbka krzywymi (?curwami?)

    co chyba każdy pojmuje. Zamiana w BW zabiera nieodwracalnie część
    informacji -- i tę część, którą widzi oko, i tę, której oko nie
    widzi, ale którą widzi obrabiarka typu fotoszop. :) Dokładnie
    tak samo jest z 8/16/32 bitami na subpiksel. :) Oku jest obojętne,
    jak gęsto (8/16/32) pokazuje monitor czy papier, lecz do obróbki
    8 to za mało i okazuje się, że obrabianie z rozdzielczością 8 bitów
    na subpiksel może prowadzić (ponoć zawsze prowadzi -- ja na swoim
    monitorze tego nie zobaczę, a na analizowanie fotki nie mam ochoty)
    do utraty informacji na wyjściu ośmiobitowym. :)

    W skrócie:

    -- w kolorze (RGB) możemy zmniejszyć ilość czerwonego niezależnie
    od ilości zielonego (jakkolwiek pojmujemy określenie 'ilość')

    -- w BW już taka sztuczka nie jest możliwa, gdyż nie pamiętamy, która
    sukienka miała kolor czerwony a która zielony (obie są jakoś szare)

    -=-

    Inną sprawą jest pytanie -- czy naprawdę potrzeba aż 32 bitów na subpiksel
    (4 bajtów -- w JPG mamy jeden bajt na subpiksel a potrzebujemy najwyżej
    7 bitów na subpiksel do poprawnego widzenia, co wykorzystujemy w kompresji
    do JPG) dla oddania HDR? Jeśli matryca aparatu fotograficznego daje normalnie
    tylko 12 bitów to zapis na 16 zwykle powinien wystarczyć, ale być może czasami
    potrzebujemy aż 32...

    --
    450-600 to (60-80)% . . .
    749 .
    VV Ventolin u . .
    . 739 . 26 .
    ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 .
    20 729 . . . 02 . .
    . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19
    719 .25 27 04 06 08
    P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 .
    21 709 . . 05
    E 101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV
    699 VV .
    F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
    690 2324 2829 .01 07 09
    09 13 18 22 24 u 1718
    680 22 30 wrzesień
    l_' 21 30 c VV
    670 31
    /., 1415 h 07
    660 VV
    m/.. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
    ,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..

    Postscriptum... Na górze PEF, na dole kwiatki. ;)

    tysiąc na tysiąc pikseli w TIFF8, TIFF16, TIFF32 to odpowiednio
    milion pikseli z 1 bajtem na subpiksel, 2 i 4 bajtami na subpiksel
    czyli 3 miliony bajtów, 6 milionów bajtów i 4 miliony bajtów.
    Jak ktoś chce, nie zapisze taki plik PSem piątym lub czymś innym. :)
    Ja zapisałem -- 3021796 6020948 12018188 -- czyli OK. :)

    Gdy HaDRujemy Słoneczko i ciemną plamę pod samochodem, możemy mieć
    niebotyczną różnicę jasności pomiędzy słoneczkiem i plamą, ale być
    może do zapisania takiego zdjęcia nie potrzebujemy aż 32 bitów per
    subpiksel, gdyż pomiędzy jasnym słoneczkiem i ciemna plamą być może
    niczego nie ma. :) TIFF nie zezwala (bez kompresji) na pominięcie
    części bitów. RAWki pozwalają, JPG wymusza wręcz i każdy format
    z kompresowaniem daje tę możliwość, dlatego po skompresowaniu
    tak zHaDRowane słoneczko z plamą może zająć bardzo mało miejsca
    pomimo oddawania szczegółów słonecznych plamistych. :)

    Czy my (lub PeeS albo inny Corel) uznamy w wiadomych 32 bitach
    liczbę ineteger czy cokolwiek innego -- nie ma to tutaj żadnego
    znaczenia. :)

    Jeśli chcemy zapisać (do obróbki, gdyż do oglądania nam to nie
    jest potrzebne, bo ani oko nie widzi, ani ucho nie słyszy, ani
    ludzki umysł nie pojmuje, ;) jak to wiele te 32 bity) wszelkie
    stany pośrednie pomiędzy maksymalną ciemnością każdego naszego
    subpiksela i jego maksymalną jasnością, musimy mieć do naszej
    dyspozycji te 32 bity. :)

    Później i tak to zapiszemy na 6 bitach. :)

    To tak, jak z obrabianiem przez zdrowego fotek kolorowych oglądanych
    finalnie przez daltonistów któregoś stopnia, widzących tylko w B&W. :)
    Zdrowy grafik oddzielnie obrabia spódnice Zuzi i spodnie Ziutka
    (różniące się kolorem, nie tylko jasnością) po to, aby w efekcie
    dostać szarości oglądane przez ślepawego odbiorcę finalnego.
    (ślepak widzi tylko różnicę okołojasnościową, nie widzi
    żadnej różnicy okołokolorystycznej)

    PS czy inny Corel jest tym widzącym kolory zaś zwykły
    odbiorca jest tym ślepawym daltonistą. :)

    -=-

    I chyba wyczerpałem temat rozdzielczości liczby oraz potrzeby
    obróbki na 16 czy nawet na 32 bitach -- kwestionowanej przez
    wiadomego ,,guru'' tej grupy. :)