    From: limies <l...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: HaDeeRy
    Date: Thu, 9 Sep 2010 07:42:51 -0700 (PDT)

    On Sep 9, 12:37 pm, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
    > Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy
    > przyszedł mi pewien pomysł. Osobiście HDR odbieram jako coś
    > sztucznego. Mogę to zaakceptować przy fotografi we wnętrzach, gdy
    > istotne jest pokazaanie szczegółów (np. zabytkowy kościół), za to nie
    > trawię tego w widoczkach (vide niektóre panoramy limesa). Tyle tylko
    > że nie warto wylewać dziecka z kąpielą, gdyż to co razi w planie
    > ogólnym, może być OK przy dużym zbliżeniu. Przecież jak oglądamy
    > panoramę jako całość to nie widzimy wszystkich szczegółów w cieniu,
> [...]

    Warto zastanowic sie co to jest hdr i do czego został stworzony.
    To co ogladacie to przeciez tak naprawde hdr-em nie jest jest to tylko
    zmapowany hdr.
    Os sposobu zmapowania zalezy czy zdjecie bedzie przypominało
    ilustracje, czy cos bardziej realistycznego.
    Dzisiejsze srodki rejestracji obrazu nie pozwalają na rejestracje
    pelnego zakresu tonalnego a co wiecej na ich odtworzenie.
    16 bit/kanał nie wystarcza. Tworzenie hdru pozwala na całkiem inne
    podejscie do rejestracji "swiata"
    pozwala na uwolnienie sie od nieszczesnego wspolczynnika gamma.
    Pozwala na ustawienie ekspozycji post factum, tak jak w tradycyjnej
    fotogrfii post factum mozemy ustawic balans bieli

    Fotogrfujac w RAW obraz przedstawia to o uchwycila matryca
    Fotografujac w hdr obraz zawiera samą scenę (to nazwałem rejestracją
    świata) to co widzicie na ekranie to uz LDR - zmapowany hdr.
    nad hdr mamy pelna kontrole ekspozycji postfactum i symulacji roznych
    zjawisk (np. lokalna adaptacja - symulacja widzenia ludzkiego).
    Stosujac 32 bity/kanał nareszcie pozbywamy sie posteryzacji i utraty
    informacji na skutek obróbki (trzeba miec jeszcze narzedzia do tego :-
    ( )

    I wazna uwaga obrobka hdr jest bezstratna - zadne dane nie ulagaja
    utracie, czego nie mozna powiedziec o formacie raw a tym bardziej jpg
    - gdzie wazna role odgrywa gamma (w hdr pozbywamy sie tego parametru -
    jest on do niczego niepotrzebny)
    Dodatkowo raw jest zwiazany z matrycą - hdr nie jest zwiazany z zadnym
    sprzetem