    From: porneL <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: HTML 5.0 kontra FF
    Date: Sat, 04 Jul 2009 12:54:39 +0100

    On Sat, 04 Jul 2009 07:09:23 +0100, Grzesiek <f...@i...tld> wrote:

    > A jaki widzisz w tym sens skoro i tak muszę znowu instalować kodeki
    > jakie mi tylko do głowy przyjdą? To już wolę zostać przy obecnym
    > flashowym rozwiązaniu gdzie przynajmniej te odtwarzacze dają większe
    > możliwości (choćby regulacja głośności).

    Dlatego jest <video> (zamiast pozostać przy <object>). Ma API, które
    umożliwia zrobienie odtwarzaczy identycznych z flashowymi (z własnymi
    paskami postępu/preloaderami, regulacją głośności, prędkości, etc.)

    > Od strony sprzętu również nie widzę aby procesorowi było lżej.

    Flash jest w rękach Adobe i im na przykład nie chce się optymalizować
    wersji dla czegokolwiek poza Windows/x86. Dla kontrastu w Safari/OSX
    <video> używa akceleracji sprzętowej i u mnie odtwarza full HD, podczas
    gdy Flash ledwo dyszy przy YouTube'owym "HD". <video> działa także na
    iPhone, z pełną akceleracją sprzętową.

    > Co powinni zrobić? Usiąść do stołu z czystą kartką papieru i napisać
    > całość od nowa.

    Tak jak tag <video>? Czy iść na całość i zrobić XHTML 2? :)

    > Tak sobie poczytałem wczoraj sporo tekstów i nie widzę
    > wielkiego entuzjazmu (choćby blog Zeldmana - xhtml -wtf) za to niektórzy
    > zwracają uwagę na jedną rzecz - skrót HTML. Hyper Text ->
    > audio/video/img/object/flash/air/silverlight/etc .

    To nie W3C to wymyśliło, tylko web zrobił się "2.0". HTML w praktyce jest
    językiem budowy aplikacji. Nie został do tego stworzony i ma braki,
    dlatego HTML 5 to poprawia.

> [...]
    > przypomina sytuację znaną w wielu firmach - tworzą jakiś produkt, na
    > początku jest nawet niezły ale z biegiem czasu i rozwoju technologii
    > coraz bardziej odstaje, aby go przywrócić do życia dokłada się przeróżne
    > sztuczki a nie można zmienić całości bo zbyt dużo osób używa. W końcu
    > ledwo się trzyma kupy, utrzymanie staje się prawie niemożliwe (a w
    > przypadku html5 wrzucenie wszystkiego do jednego wora i oczekiwanie od
    > producentów przeglądarek że nad tym zapanują jest nierealne) i w końcu
    > przychodzi taki moment że trzeba napisać od nowa.

    Napisanie od nowa nie jest realne. W3C próbowało nowej składni i DOM 10
    lat temu - efekt jest taki, że przeglądarki muszą teraz mieć dwa parsery i
    podwójny DOM, z czego jeden dla 0.5% stron. XHTML 2 padł.

    Każdy taki niewypał będzie tylko komplikował przeglądarki, a szanse na
    zdetronizowanie HTML są mikroskopijne -- Internet broni się przed
    rewolucjami (GIF nadal żyje, XHTML-jako-XML nikt nie używa, UCS-2 to
    egzotyk, IPv6 przegrywa z NAT, genialnego SCTP/IP nikt kijem nie tyka).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");