-
11. Data: 2021-06-26 00:05:04
Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Od: ptoki <s...@g...com>
piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
> On Thu, 24 Jun 2021 13:42:28 -0700 (PDT), ptoki wrote:
> > czwartek, 24 czerwca 2021 o 10:42:19 UTC-5 Cezar napisał(a):
> >> On 24/06/2021 16:01, ptoki wrote:
> >>> Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
> >>> Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.
> >> To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
> >> elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.
> >
> > Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty
> > plywa? No to masz uslizg gdzies na rolce.
> Direct Drive :-)
>
>
Co nie znaczy ze nie ma rolki z przelozeniem, w tego manuala nie patrzylem :)
A jak predkosc plywa to nie ma szans zeby zasilanie bylo stale...
-
12. Data: 2021-06-28 08:05:14
Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
>> On Thu, 24 Jun 2021 13:42:28 -0700 (PDT), ptoki wrote:
>>> czwartek, 24 czerwca 2021 o 10:42:19 UTC-5 Cezar napisał(a):
>>>> On 24/06/2021 16:01, ptoki wrote:
>>>>> Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
>>>>> Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.
>>>> To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
>>>> elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.
>>>
>>> Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty
>>> plywa? No to masz uslizg gdzies na rolce.
>> Direct Drive :-)
>>
>>
>
> Co nie znaczy ze nie ma rolki z przelozeniem, w tego manuala nie patrzylem :)
> A jak predkosc plywa to nie ma szans zeby zasilanie bylo stale...
>
Direct Drive to właśnie znaczy, że nie ma żadnych rolek z przełożeniem
ani pasków.
Co do pływania obrotów, to w pierwszej chwili myślałem, że tam jest
silnik synchroniczny ale to bardziej wygląda na dwufazowy BLDC z
halotronowymi czujnikami płożenia wirnika.
Najbardziej mnie zastanowił sposób regulacji prędkości.
IC3 wraz z tranzystorami TR13..15 tworzy elektroniczny komutator
przełączający uzwojenia stojana na podstawie sygnałów o położeniu
wirnika z halotronów. Taki silnik jest jak najbardziej wrażliwy na
napięcie zasilania pochodzące z symetrycznego zasilacza
T901+D7..D10+C19..C22.
Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
Rozwiązanie co najmniej dziwne i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
13. Data: 2021-06-28 09:00:29
Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
> W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
>> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
[...]
> Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
> z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
> Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
> dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
> tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
>
> Rozwiązanie co najmniej dziwne
Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
amplitude pradu zasilajacego silnik ?
> i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
> działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
> pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)
A to faktycznie moze byc problem :-)
J.
-
14. Data: 2021-06-28 11:28:37
Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
W dniu 28.06.2021 o 09:00, J.F pisze:
> On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
>> W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
>>> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
>
> [...]
>> Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
>> z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
>> Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
>> dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
>> tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
>>
>> Rozwiązanie co najmniej dziwne
>
> Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
> amplitude pradu zasilajacego silnik ?
Za halotronem jest komparator progowy na operacyjniaku.
Podejrzewam, że zmniejszenie napięcia zasilania na halotronie zmniejsza
kąt przepływu prądu przez uzwojenie stojana, a co za tym idzie wartość
średnią tego prądu. Takie śmieszne ni to PWM ni sterowanie fazowe ;-)
>
>> i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
>> działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
>> pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)
>
> A to faktycznie moze byc problem :-)
>
> J.
Sprzęt był projektowany w czasach gdy nie było takich "domowych
generatorów EMP" ;-)
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
15. Data: 2021-06-28 11:52:33
Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 28 Jun 2021 11:28:37 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
> W dniu 28.06.2021 o 09:00, J.F pisze:
>> On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
>>> W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
>>>> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
>>
>> [...]
>>> Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
>>> z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
>>> Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
>>> dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
>>> tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
>>>
>>> Rozwiązanie co najmniej dziwne
>>
>> Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
>> amplitude pradu zasilajacego silnik ?
>
> Za halotronem jest komparator progowy na operacyjniaku.
Jest tam sprzezenie przez rezystor 330k z wyjscia na tych
tranzystorach. Czyli to wzmacniacz analogowy.
> Podejrzewam, że zmniejszenie napięcia zasilania na halotronie zmniejsza
> kąt przepływu prądu przez uzwojenie stojana, a co za tym idzie wartość
> średnią tego prądu. Takie śmieszne ni to PWM ni sterowanie fazowe ;-)
Bylaby to jakas koncepcja, ale jakos trudno sie tego PWM dopatrzec.
A zasilanie silnika symetryczne, wiec by to tak nie zadzialalo.
Tylko ... czemu kaza stroic te wzmacniacze na -0.1V na wyjscia.
J.