-
41. Data: 2014-05-08 00:36:29
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Marek Wodzinski" <m...@O...mamy.to> wrote in message
news:lkeb77$fq3$1@pyro.tvk.wroc.pl...
> Też kiedyś tak podłączałem przetwornicę. I też w pełni można ją było
> obciązyć tylko z pracującym silnikiem.
> Ale nie obwiniałem akumulatora o to :-)
>
> Instalacja 'zapalniczki' po prostu nie nadaje się do takich prądów, bo
> spadek napięcia jest rzędu 3V przy 5A (przynajmniej u mnie w aucie),
> a tego zabezpieczenia przetwornic nie lubią.
A skąd ten spadek napięcia 3V@5A się bierze?
Przecież tam tylko miedziane druciory i bezpiecznik szklany w obwodzie!
> Jako ciekawostkę doboru okablowania przez producenta mogę powiedzieć, że
> poprzedni właściciel mojego samochodu wstawił żarówki 100W na przód. W
> ramach porządków po 'patentach' wstawiłem najpierw zamiast jednej normalną
> 55W i ... świeciła jaśniej od tej drugiej 100W :-)
> Wymieniłem oczywiście obie i jest widocznie lepiej. Za duże spadki
> napięcia na instalacji były, żeby te 100W mogło zadziałać poprawnie.
To podziel się jeszcze informacją co to za wyczyn techniki motoryzacyjnej
miałeś: marka/model/rocznik?
-
42. Data: 2014-05-08 00:37:28
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Grejon" <g...@g...com> wrote in message
news:lkcnqe$r9n$1@usenet.news.interia.pl...
> W dniu 2014-05-07 07:16, Pszemol pisze:
>
> > Tu widzę:
>> https://lh6.googleusercontent.com/--CLw87NUnpk/Tlkxb
r3aWtI/AAAAAAAAGLM/cCR7iMtOu70/s1200/DSC03080.JPG
>
> Przecież to nie jest uchwyt montowany fabrycznie.
A jeśli nie to źle wyszukałem :-) Sorki.
Nie miałem nigdy passata więc nie uchwyciłem tej różnicy.
-
43. Data: 2014-05-08 01:56:45
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
On 05/08/2014 12:36 AM, Pszemol wrote:
> "Marek Wodzinski" <m...@O...mamy.to> wrote in message
> news:lkeb77$fq3$1@pyro.tvk.wroc.pl...
>> Też kiedyś tak podłączałem przetwornicę. I też w pełni można ją było
>> obciązyć tylko z pracującym silnikiem.
>> Ale nie obwiniałem akumulatora o to :-)
>>
>> Instalacja 'zapalniczki' po prostu nie nadaje się do takich prądów, bo
>> spadek napięcia jest rzędu 3V przy 5A (przynajmniej u mnie w aucie),
>> a tego zabezpieczenia przetwornic nie lubią.
>
> A skąd ten spadek napięcia 3V@5A się bierze?
> Przecież tam tylko miedziane druciory i bezpiecznik szklany w obwodzie!
Te 'druciory', to 18AWG czyli raczej druciki. Bezpiecznik jest na 15A,
więc z założenia tam nie miał płynąć większy prąd. Poza tym maksymalne
obciążenie dla 18AWG przy 90C, to właśnie 14A. Wszystko przemyślane.
Z grubsza na samych kablach powinno być ok. 0.3V straty (~4m dla 5A).
Sam mechanizm tej wtyczki/gniazdka też jest mało szczęśliwy i pomyślany
rzeczywiście pod zapalniczkę, a nie jako złącze użytkowe. Bolec ze
spręzynką to nie jest rozwiązanie na duże prądy i tu też się dużo traci.
Na samej spręzynce jest 1V straty przy 5A (mam ~0.2..1 om we wtyczce,
zależy jak się sprężynka ułoży i kontaktuje).
Do tego kilo złączek i bezpieczników po drodze i się uzbiera.
To nie ma prawa dawać stabilnego 12V przy większych prądach.
>> Jako ciekawostkę doboru okablowania przez producenta mogę powiedzieć,
>> że poprzedni właściciel mojego samochodu wstawił żarówki 100W na
>> przód. W ramach porządków po 'patentach' wstawiłem najpierw zamiast
>> jednej normalną 55W i ... świeciła jaśniej od tej drugiej 100W :-)
>> Wymieniłem oczywiście obie i jest widocznie lepiej. Za duże spadki
>> napięcia na instalacji były, żeby te 100W mogło zadziałać poprawnie.
>
> To podziel się jeszcze informacją co to za wyczyn techniki motoryzacyjnej
> miałeś: marka/model/rocznik?
Jeep ZJ, ale w obecnych czasach wątpię czy ktoś daje kable na wyrost.
Nie pali się, spadek napięcia w normie, to jest dobrze. I księgowi
zadowoleni.
Pozdrawiam
Marek
--
"If you want something done...do yourself!"
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
-
44. Data: 2014-05-08 09:02:00
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: Adam Jurkiewicz <i...@g...com>
On 2014-05-08 01:56, Marek Wodzinski wrote:
> Sam mechanizm tej wtyczki/gniazdka też jest mało szczęśliwy
> i pomyślany rzeczywiście pod zapalniczkę, a nie jako złącze
> użytkowe. Bolec ze spręzynką to nie jest rozwiązanie na duże
> prądy i tu też się dużo traci.
Ładnie to gniazdo określiłeś "mało szczęśliwy" :) Moim zdaniem
to kategoria typu "koszmar z ulicy wiązów". Jak ten idiotyczny
"patent" mógł przetrwać aż do tej chwili?
Na samą myśl o konieczności podłączenia tam czegokolwiek robi
mi się niedobrze. Oczami wyobraźni widzę jak wtyczka sama się
wysuwa podczas wstrząsów i przestaje kontaktować... po czym
okazuje się, że to nie wyobraźnia... :O
Może był dobry kiedyś do zapalniczki... tylko kto o zdrowych
zmysłach wymyślił w ogóle taką funkcję w samochodzie?
Dla mnie ten patent pretenduje do gniota wszech czasów!
--
Adam
-
45. Data: 2014-05-08 10:45:21
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Thursday, May 8, 2014, 9:02:00 AM, you wrote:
[...]
> Może był dobry kiedyś do zapalniczki... tylko kto o zdrowych
> zmysłach wymyślił w ogóle taką funkcję w samochodzie?
Palacze. Kiedyś paliło znacznie więcej ludzi niż obecnie.
> Dla mnie ten patent pretenduje do gniota wszech czasów!
Dla Ciebie. Gniotem jest wykorzystywanie do innych celów niż
przeznaczono. Gniotem jest brak jednolitego standardu gniazda
zasilającego w samochodach.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
46. Data: 2014-05-08 11:52:59
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
Hello Adam,
>> Może był dobry kiedyś do zapalniczki... tylko kto o zdrowych
>> zmysłach wymyślił w ogóle taką funkcję w samochodzie?
>Palacze. Kiedyś paliło znacznie więcej ludzi niż obecnie.
>> Dla mnie ten patent pretenduje do gniota wszech czasów!
>Dla Ciebie. Gniotem jest wykorzystywanie do innych celów niż
>przeznaczono. Gniotem jest brak jednolitego standardu gniazda
>zasilającego w samochodach.
No ale co bys chcial zasilac ?
Przez dlugie lata nie bylo co, to po co standard ?
A jak ktos mial lampe/pompke/notebooka, to sie okazywalo ze
zapalniczka dobra :-)
J.
-
47. Data: 2014-05-12 08:16:17
Temat: Re: Gotowa przetwornica 12 V -> 230 V
Od: PeJot <P...@s...pl>
W dniu 2014-05-05 13:44, Pszemol pisze:
> "PeJot" <P...@s...pl> wrote in message
> news:lk7g7a$r2f$1@node2.news.atman.pl...
>> Przy odtwarzaniu wideo z netu i ładowaniu akumulatorów laptop brał z
>> sieci ledwie 45 watów. 200 W przetwornicy do tego wydaje mi się za
>> dużo, chyba że chińskie waty są równe 1/4 naszych :>
>
> OK, w Twoim przypadku powinna ta mała wystarczyć...
> Ale to czy mamy rację czy nie okaże się w praniu.
Przy zasilaniu 13 VDC przetwornica "150 W" ( wzmiankowany zanabyty
Modecom ), zasilająca obciążonego laptopa bierze w porywach 6A,
minimalnie 3 A. Stąd kupowanie czegoś >150 W było by mocno na wyrost.
--
P.Jankisz