    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 6 Jan 2018 21:33:52 +0100

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 12:51:20 +0100, Marek S napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Chciałbym odświeżyć wiedzę na temat przepisów ruchu (kategoria B).
    > Potrzebowałbym źródła informacji na poziomie wyższym niż typowy kurs
    > prawa jazdy, gdzie wielu rzeczy nie dowiem się zapewne. Czy jest jakiś
    > podręcznik lub inna metoda zdobycia wiedzy na ten temat?

    Raczej nie ma takiego miejsca.
    Oczywiście jest sporo różnego rodzaju artykułów w internecie, opisujących
    poszczególne zdarzenia, nawet zakończone wyrokami sądów, ale w Polsce nie
    obowiązuje prawo precedensu, a dość podobne sprawy potrafią się kończyć
    różnorako.

    To co bym Ci proponował, to przeczytać ustawę PoRD i rozporządzenie o
    znakach i sygnałach drogowych.
    Tak dokładnie, od deski do deski (za pierwszym czytaniem możesz pominąć te
    "administracyjne" punkty, ale docelowo je również warto przeczytać).

    Tam jest napisane kto, w jakiej sytuacji, jakie ma obowiązki.
    Spełnienie ich powinno wystarczyć do tego żeby nie być winnym.

    > Więc jak wyprzedzać aby sytuacja była jednoznaczna?
    > (chcę uzyskać odpowiedź na takim szkoleniu, lekturze, czy cholera wie co)

    Nie ma takiego miejsca.
    Zwłaszcza że w dość podobnych sytuacjach, sprawy kończą się różnie (nawet
    chyba SN wydał sprzeczne ze sobą wyroki - nie mówiąc o sądach rejonowych).
    Najwyżej można mówić o pewnych sytuacjach i statystyce.

    Dużo zależy od konkretnych okoliczności - czy był włączony kierunkowskaz,
    czy to było skrzyżowanie, jak jechał wyprzedzający, jakie były warunki
    drogowe. A nawet być może od tego kto w tej sytuacji jest "biednym żuczkiem
    w Cinquecento", a kto "bogatym bucem w BMW".
    Zresztą wyroki też ewoluują - o ile kiedyś winę prawie zawsze ustalano na
    podstawie pierwszeństwa, to obecnie coraz częściej zdarza się, że winny
    jest ten który przekroczył prędkość, nawet jeśli miał pierwszeństwo (a
    prawo się nie zmieniło).

    > 2. Albo zasady stosowania kierunkowskazów.

    Masz sygnalizować zawczasu i wyraźnie. Tyle wymogów.
    Reszta to już jest kwestia kultury drogowej.

    > Takich wątpliwości mam mnóstwo i chciałbym je wszystkie wyjaśnić.

    Ja rozumiem, jednak raczej nie ma i nie będzie takiego miejsca.
    Tak samo jak nie dowiesz się takich rzeczy w kwestiach podatkowych itd.

    Winny złamania prawa jest ten, kogo za to skazano prawmocnym wyrokiem sądu
    i nie ma pewnego sposobu na dowiedzienie się tego z całą pewnością przed
    ostateczną rozprawą.