  • Data: 2018-01-07 17:21:47
    Temat: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 7 Jan 2018 16:26:57 +0100, Marek S napisał(a):

    > Tak mówi teoria. Praktyka nie ma z tym nic wspólnego. Błahe sprawy,
    > pozornie formalne jedynie, mogą ciągnąć się latami a rozstrzygnięcie
    > będzie i tak losowe.

    A to to już zarzut do systemu sądowniczego, który działa jak działa.

    > Ok, choć to dla mnie mętne. Sądziłem, że sprawca = winny.

    Obu może być współwinnymi sprawcami w jakimś tam stosunku ustalonym przez
    sąd.
    Ale tu akurat miałem na myśli że ob jest winnych złamania przepisów, a
    sprawca (czyli winny kolizji), to kwestia ustalenia kto w jakim stopniu się
    przyczynił i czy sprawcą zostanie uznany jeden, czy obu.

    > Tu nie do końca się zgodzę. Różny cel włączenia lewego kierunkowskazu
    > wyznacza różne obowiązki dla tego, kto to uczynił. W polskim prawie nie
    > ma przepisu, który nakładałby na kierowcę skręcającego w lewo obowiązek
    > upewnienia się czy nie jest on wyprzedzany. Natomiast gdyby uczynił to
    > samo ale z zamiarem wyprzedzania, to taki obowiązek już ciąży na nim.

    To jest również pole do interperetacji.
    Skręcając w lewo poza skrzyżowaniem nie do końca można liczyć na podstawie
    art 4 że nie jest się wyprzedzanym, zwłaszcza jeśli ktoś inny jedzie już
    lewym pasem i wyprzedza kolejne pojazdy.
    Z kolei niegłupia wydaje się być interpretacja mówiąca że skręcając w lewo,
    na jakiś czas zajmuje się lewy pas ruchu i należałoby wypełnić wynikające z
    tego obowiązki (czyli ustąpić pierwszeństwa jadącym tym pasem).

    I w takich sytuacjach też bardzo przydaje się zapis wideo pozwalający
    zgadnąć co się działo w jakiej kolejności, żeby móc ustalić czyje
    zaniedbanie było bezpośrednią przyczyną wypadku.

    > Właśnie nie zawsze. W tym konkretnym przypadku może on być bezużyteczny
    > bo nie rejestruje on fal mózgowych sygnalizującego manewr lewym
    > kierunkowskazem. Nie sposób ustalić w jakim celu go uruchomił. Owszem
    > jeśli skręt w lewo był już na tyle zaawansowany, że otrzymał strzał w
    > lewy bok zamiast tylko ścięcia lewego przodu auta, to da się to ustalić.

    Akurat rejestrator mógłby wiele wyjaśnić, pozwalając przeanalizować co
    działo się przed zjazdem w lewo.
    Skręcający raczej będzie zwalniał, a wyprzedzający z kolei przyspieszał.

    Do tego dla sądu ważne jest co kto mógł widzieć, pod kątem stwierdzenia czy
    poszczególni kierujący zachowali "szczególną ostrożność", czyli wypełnienia
    art. 3 i 4 PoRD, których bez dokładnego zapisu video z dashcamów w zasadzie
    nie da się inaczej dowodzić/zaprzeczyć.