-
Data: 2018-01-07 23:41:18
Temat: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sun, 7 Jan 2018 18:19:19 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 07-01-2018 o 17:21, Tomasz Pyra pisze:
>
>> To jest również pole do interperetacji.
>
> Dwa sądy różnej instancji w tej samej sprawie wydały sprzeczne
> orzeczenia, i to skrajnie sprzeczne. Chodziło o śmierć motocyklisty
> nieprawidłowo wyprzedzającego (chyba był nawet zakaz) a babka skręcała w
> lewo. Najpierw dostała 6m-cy w zawiasach. Później natomiast motocyklista
> został uznany za winnego.
To jest niestety też trochę wpisane w nasz system prawny.
W krajach anglosaskich sądownictwo oparte na precedensie pozwala opierać
się na podobnych przypadkach, tworząc (przynajmniej w teorii) spójne
orzecznictwo.
U nas jeden sędzia powie tak, inny powie innaczej - i nie jest to żadnym
agrumentem jak będzie w trzeciej, mniej lub bardziej podobnej sprawie.
Oczywiście mogłoby tu pomóc bardziej precyzyjne prawo w którym łatanoby
tego rodzaju nieścisłości.
>
>> Skręcając w lewo poza skrzyżowaniem nie do końca można liczyć na podstawie
>> art 4 że nie jest się wyprzedzanym, zwłaszcza jeśli ktoś inny jedzie już
>> lewym pasem i wyprzedza kolejne pojazdy.
>
> Ba! Nawet w żadnym przypadku nie można zakładać iż lewy pas z tyłu za
> nami jest czysty. Nawet jeśli jest to droga dwujezdniowa, to ktoś pod
> prąd może jechać nią.
To już nie do końca tak.
Art. 4 mówi że masz prawo zakładać że inni przestrzegają przepisów.
Założenie to wyłączają dopiero okoliczności mówiące że może być inaczej.
Czyli generalnie masz prawo zakładać że nikt autostradą pod prąd nie
jedzie, chyba że zobaczysz że jednak jedzie, albo widzisz takie balety:
https://www.youtube.com/watch?v=L-ZhOiKr3NY
>> Z kolei niegłupia wydaje się być interpretacja mówiąca że skręcając w lewo,
>> na jakiś czas zajmuje się lewy pas ruchu i należałoby wypełnić wynikające z
>> tego obowiązki (czyli ustąpić pierwszeństwa jadącym tym pasem).
>
> ... w dowolnym kierunku
No to jest kwestia doprecyzowania zagadnienia w PoRD, połączenia kwestii
zmiany zajmowanego pasa, z kwestią ustąpienia pierwszeństa skręcając w
lewo.
>> Akurat rejestrator mógłby wiele wyjaśnić, pozwalając przeanalizować co
>> działo się przed zjazdem w lewo.
>> Skręcający raczej będzie zwalniał
>
> i to od dłuższego czasu skoro kolejka aut za nim się wlekła aż ktoś na
> jej końcu zniecierpliwił się i zaczął wyprzedzać...
Tu jest jeszcze ciekawe zagadnienie z zakresu kultury drogowej.
W Hiszpanii w sytuacji gdy pierwszy z kolejki włącza lewy kierunek, to
włączają go również kolejno jadący za nim.
I w sumie jest to bardzo mądry zwyczaj, bo propaguje w tył tą informację.
Czyli jak ktoś z przodu włączył lewy kierunek, to kierowca za nim też
włącza - itd.
I już takie wyprzedzający ma szansę dostać tą informację dużo wcześniej.
>> , a wyprzedzający z kolei przyspieszał.
>
> To i bez rejestratora wiadomo :-)
No trudno powiedzieć czy wiadomo.
Muszą być świadkowie i jeszcze jakoś spójnie zeznawać.
O ile oczywiście było w tym miejscu dokąd skręcać i czy ewentualny
skręcający miał tam jakiś interes (bo np. jak tam mieszkał to można założyć
że tam skręcał).
Ogólnie ustalić niby dużo rzeczy się da, pytanie czy sąd to przyjmie jako
pewnik. A jednak co sfilmowane, to naprawdę trudne do podważenia.
> Reasumując: przerąbane. Wygląda na to, że nie da się jeździć nie łamiąc
> przepisów. Jak już wszystko spełnisz to i tak nie dostosowałeś prędkości
> do warunków na drodze - nawet gdy stałeś :-D I to wcale nie jest żartem:
> patrz zsuwające się auto z kierowcą po oblodzonej drodze.
Tu jeszcze istotne pytanie jest takie czy chcesz jeździć tylko tak, żeby
Cię nie skazali, czy też żeby nie mieć wypadku nawet z winy kogoś innego.
Bo wspomniane już wyprzedzanie kolumny prowadzonej przez zawalidrogę
generalnie da się zrobić zgodnie z przepisami, ale moim zdaniem nie da się
zrobić tego bezpiecznie.
Z tego powodu, że jest spora ilość kierowców, którzy zmienią pas bez
spojrzenia w lusterko (i nawet bez kierunkowskazku), zrobią to nagle i
właśnie jak będziesz ich wyprzedzał (no bo jest wolna droga).
Są tak zestresowani faktem konieczności wyprzedzania, tak przestraszeni tym
co mogą zobaczyć z przodu, że nie są w stanie oderwać wzroku od horyzontu,
o sprawdzeniu lusterka czy włączeniu kierunkowskazów już nie wspominając.
Tyle razy się już naciąłem, że nie widzę na to szans - nie wiem, może
trzeba robić cały manewr z wyjącym klaksonem, bo samo trzymanie ręki w
gotowości do trąbienia to nadal mało.
A to jest manewr standardowo wykonywany przy dużej prędkości, w bliskości
innych samochodów, na wąskiej drodze i tu każdy kontakt może mieć bolesne
skutki.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.01.18 20:37 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
Najnowsze wątki
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida
- 2025-02-04 "ogrodowa linia napowietrzna"
- 2025-02-04 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-02-03 Awaria BNP Paribas
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy
- 2025-02-03 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-03 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 Puszka w ziemię
- 2025-02-03 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2025-02-03 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-03 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-03 Bez żadnego trybu