  • 1. Data: 2018-01-02 12:51:20
    Temat: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Chciałbym odświeżyć wiedzę na temat przepisów ruchu (kategoria B).
    Potrzebowałbym źródła informacji na poziomie wyższym niż typowy kurs
    prawa jazdy, gdzie wielu rzeczy nie dowiem się zapewne. Czy jest jakiś
    podręcznik lub inna metoda zdobycia wiedzy na ten temat?

    Zapewne zadajecie sobie pytanie czego brakuje w takich kursach. W dużym
    skrócie:

    1. Np. wyprzedzanie nieformalnej kolumny pojazdów.
    Chyba nawet na tym forum czytałem o, powiedzmy, grzybiarzu, który wlókł
    się jezdnią w lesie (ograniczenie 90) tworząc zator. Ktoś zaczął
    wyprzedzać kolumnę, grzybiarz zobaczył grzyba po lewej, skręcił i
    stracił życie. Okazuje się, że wina nie jest jednoznaczna dla żadnej ze
    stron zdarzenia. Więc jak wyprzedzać aby sytuacja była jednoznaczna?
    (chcę uzyskać odpowiedź na takim szkoleniu, lekturze, czy cholera wie co)

    2. Albo zasady stosowania kierunkowskazów.
    Przykładowo - szeroka jezdnia, prawy pas dla skręcających a w nim 3
    możliwe zjazdy będące skrzyżowaniami (w sensie, że ktoś może z nich
    również wyjechać). Ja chcę skręcić w ostatni. Kierunkowskaz gdy wjeżdżam
    na ten pas - sprawa oczywista. A potem co? Non-stop włączony /
    wyłączony? Jeśli włączony, to jak ma się zachować kierowca oczekujący na
    zjeździe/wjeździe widząc, że mam włączony kierunkowskaz? Udawać, że nie
    widzi go i czekać aż przejadę czy ruszyć widząc, że chcę w jego ulicę
    skręcić chociaż wcale nie chcę?

    Takich wątpliwości mam mnóstwo i chciałbym je wszystkie wyjaśnić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-01-02 13:37:13
    Temat: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 2 Jan 2018 12:51:20 +0100, w <p2frnr$86i$1@node1.news.atman.pl>, Marek S

> [...]
    > stron zdarzenia. Więc jak wyprzedzać aby sytuacja była jednoznaczna?
    > (chcę uzyskać odpowiedź na takim szkoleniu, lekturze, czy cholera wie co)

    Mieć kamerkę samochodową.

> [...]
    > zjeździe/wjeździe widząc, że mam włączony kierunkowskaz? Udawać, że nie
    > widzi go i czekać aż przejadę czy ruszyć widząc, że chcę w jego ulicę

    Włączasz przed właściwym zjazdem.

  • 3. Data: 2018-01-02 14:00:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 12:51:20 +0100, Marek S napisał(a):

    > i chciałbym je wszystkie wyjaśnić.

    Nie da się. Padasz ofiarą złudzenia które każe niektórym (zwłaszcza
    twórcom prawa) wierzyć że wszystkie ewentualności jakie wygeneruje życie
    dadzą się przewidzieć i skodyfikować.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-01-02 14:39:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 02-01-2018 o 13:37, r...@k...pl pisze:

    > Mieć kamerkę samochodową.

    Aby uwiecznić swoją niewiedzę?

    Nie wiem czy wiesz: jeśli ten, co spowodował wypadek (o ile go tak zwać
    można bo sąd musi to ustalić dopiero - nie wiadomo na jakiej podstawie
    posiądzie tą wiedzę, pewnie wylosuje z kapelusza) włączył lewy
    kierunkowskaz z zamiarem wyprzedzania (np. ślimaka prującego przed nim
    0.1km/h) albo z zamiarem skrętu w lewo, to ten zamiar wpływa na jego
    obowiązki przed wykonaniem manewru. Więc można wyciągnąć z tego wniosek,
    że sytuacja wyprzedzającego również zmienia się w zależności od zamiaru
    nieboszczyka. Kamera nie sfilmuje dwóch różnych jego zamiarów, które
    sygnalizowane są w identyczny sposób: lewym kierunkowskazem.

    Właśnie takie niuanse są ekstremalnie ważne z uwagi na grożące
    konsekwencje, a tego nie uczą.

    > Włączasz przed właściwym zjazdem.

    Tu masz 50% racji :-D Rozmawiałem z dwoma instruktorami jazdy z dwóch
    różnych firm i zasłyszałem 2 wykluczające się opinie na ten temat. Jedna
    z nich pokrywała się z Twoją.

    Identycznie sprawy się mają z kierunkowskazami na rondach.

    Właśnie chce uniknąć takich indywidualnych interpretacji i wiedzieć jak
    naprawdę jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-01-02 14:51:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie da się. Padasz ofiarą złudzenia które każe niektórym (zwłaszcza
    > twórcom prawa) wierzyć że wszystkie ewentualności jakie wygeneruje życie
    > dadzą się przewidzieć i skodyfikować.

    Ok, ja to doskonale rozumiem. Jednakże choćby te dwa zagadnienia są
    podczas jazdy tak często powtarzane jak oddychanie. Non-stop zjeżdża się
    w prawo lub wyprzedza więcej niż 1 pojazd. Plus jeszcze kilka innych
    takich codziennych sytuacji / manewrów.

    Nie pytam o to, kto ponosi winę za stłuczkę 10 pojazdów, na które spadła
    ciężarówka z wiaduktu po tym jak jej zajechał drogę rowerzysta, którego
    dzik potrącił a jezdnia śliska była bo drogowcy nie posypali. Tego
    faktycznie żaden przepis nie opisuje.

    Wydaje mi się, że tak podstawowe rzeczy o jakich wspomniałem muszą być
    skodyfikowane. Nie może być tak, że kierowca w wielu podstawowych
    manewrach kompletnie nie wie jak się zachować, kto ma pierwszeństwo itp.
    Przykładami można sypać: choćby powszechne skrzyżowania podporządkowane
    jednostronnie (czyli takie, w których przecznice, i tylko co druga, mają
    znak "ustąp..." a ta niby główna droga nie ma znaku "droga z
    pierwszeństwem").

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-01-02 14:54:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.01.2018 o 14:39, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > Identycznie sprawy się mają z kierunkowskazami na rondach.
    >
    > Właśnie chce uniknąć takich indywidualnych interpretacji i wiedzieć jak

    Przedpisca ma 100% racji a ty już wiesz których instruktorów unikać.
    Kierunki mają okreslony cel - mają informować _innych_ co zamierzasz
    zrobić. Więc skoro nie zamierzasz skręcić to nie migasz. Podobnie na
    rondzie - migasz na zjeździe (zaraz się zacznie;)

    Shrek

  • 7. Data: 2018-01-02 16:45:06
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 2 Jan 2018 14:39:51 +0100, w <p2g23a$eg1$1@node1.news.atman.pl>, Marek S

> [...]
    > nieboszczyka. Kamera nie sfilmuje dwóch różnych jego zamiarów, które
    > sygnalizowane są w identyczny sposób: lewym kierunkowskazem.

    Ależ to proste - ma włączony lewy migacz to nie wyprzedzasz.
    I nie dlatego, że nie masz prawa wyprzedzać - tylko dlatego aby uniknąć
    wypadku.

  • 8. Data: 2018-01-02 17:15:04
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek S <p...@s...com> wrote:
> [...]
    > jednostronnie (czyli takie, w których przecznice, i tylko co druga, mają
    > znak "ustąp..." a ta niby główna droga nie ma znaku "droga z

    Zastanów się teraz nad tym, dlaczego ten znak "ustąp" ma charakterystyczny
    i unikalny kształt odwróconego trójkąta, rozpoznawalny nawet od tyłu. Tak
    samo jak 6-kątny kształt znaku STOP czy też kwadratowy pod kątem 45'
    kształt znaku droga z pierwszeństwem.

  • 9. Data: 2018-01-02 17:19:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-02 o 17:15, Pszemol pisze:

> [...]
    > i unikalny kształt odwróconego trójkąta, rozpoznawalny nawet od tyłu. Tak
    > samo jak 6-kątny kształt znaku STOP czy też kwadratowy pod kątem 45'

    Po to, aby go było widać zaśnieżonego - na przykład.

    Wiem, wiem, chodzi ci, że widać go z głównej drogi, ale jako argument,
    to jest słabe - i tak się musisz praktycznie zatrzymać, aby go dojrzeć.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2018-01-02 17:34:44
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Po to, aby go było widać zaśnieżonego - na przykład.

    A, dodatkowo to też.

    > Wiem, wiem, chodzi ci, że widać go z głównej drogi, ale jako argument,
    > to jest słabe - i tak się musisz praktycznie zatrzymać, aby go dojrzeć.

    Nie wiem gdzie ty jeździsz, jakimi drogami, ale nie mam takiego problemu
    aby się zatrzymywać aby trójkąt zobaczyć... Może potrzebujesz okulary na
    mocniejsze wymienić? ;-)

    Generalnie zwykle z rozkładu skrzyżowania wynika gdzie ten znak będzie, i
    patrzę wiedząc gdzie szukać tego trójkąta tylko na potwierdzenie... W
    sytuacjach nieoczywistych, gdzie ustąp jest z drogi wyglądającej na główną
    są właśnie skrzyżowania oznaczone w pełni, i po stronie ustąp i po stronie
    głównej, gdzie przeważnie jest też rysunek skrzyżowania...