  • Data: 2018-01-07 16:26:57
    Temat: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 07-01-2018 o 02:38, Tomasz Pyra pisze:

    > Bo to nie działa w ten sposób.
    >
    > Generalnie postępować należy zgodnie z tym co mówi prawo - ustawy i
    > rozporządzenia.
    > Stosowane wprost powinny gwarantować że nie będziesz winny.

    Tak mówi teoria. Praktyka nie ma z tym nic wspólnego. Błahe sprawy,
    pozornie formalne jedynie, mogą ciągnąć się latami a rozstrzygnięcie
    będzie i tak losowe.

    > A te wszystkie kontrowersyjne sytuacje gdzie potem internet się
    > przekrzykuje czy winny jest wyprzedzający czy skręcający w lewo,
    > najczęściej mają swoje źródło w tym że zasadniczo to winnych jest obu.
    > Tylko nie wiadomo który z winnych jest sprawcą.

    Ok, choć to dla mnie mętne. Sądziłem, że sprawca = winny.

    > Bo jednemu nie wolno wyprzedzać sygnalizującego zamiar skrętu, a drugiemu
    > nie wolno zajechać drogi jadącemu sąsiednim pasem.
    > Gdyby _którykolwiek_ wypełnił ściśle swoje obowiązki wynikające z PoRD, to
    > do kolizji by nie doszło.

    Tu nie do końca się zgodzę. Różny cel włączenia lewego kierunkowskazu
    wyznacza różne obowiązki dla tego, kto to uczynił. W polskim prawie nie
    ma przepisu, który nakładałby na kierowcę skręcającego w lewo obowiązek
    upewnienia się czy nie jest on wyprzedzany. Natomiast gdyby uczynił to
    samo ale z zamiarem wyprzedzania, to taki obowiązek już ciąży na nim.

    > W samej sprawie przed sądem jeszcze istotne jest to co komu uda się
    > udowodnić - i tu bardzo pomocny będzie zawsze rejestrator.

    Właśnie nie zawsze. W tym konkretnym przypadku może on być bezużyteczny
    bo nie rejestruje on fal mózgowych sygnalizującego manewr lewym
    kierunkowskazem. Nie sposób ustalić w jakim celu go uruchomił. Owszem
    jeśli skręt w lewo był już na tyle zaawansowany, że otrzymał strzał w
    lewy bok zamiast tylko ścięcia lewego przodu auta, to da się to ustalić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek