  • Data: 2011-07-05 20:47:42
    Temat: Re: Gaz łupkowy
    Od: n...@m...invalid szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 05.07.2011 r. 18:46, Adam Moczulski pisze:
> [...]
    ide

    > Jakochemiku dlaczego nie przetłumaczyłeś tych nazw na polski ? Bo Acetic
    > acid brzmi straszniej niż ocet ? A w ogóle to wypada podac źródło
    > informacji. Ale wtedy też juz nie będzie strasznie ? Okaże się że częśc
    > tych strasznych chemikaliów to typowe środki bakteriobójcze (które
    Ale dalsza część już nie i rację ma przedpiszący, że jeśli można uniknąć
    ich wprowadzania do środowiska, to należy tak zrobić. Mówiąc
    kolokwialnie: potrzebne są dalsze badania, a jeśli nie powiodą się do
    czasu wdrożenia odnawialnych źródeł (szczególnie tzw. "czyste" np.
    fotowoltaika lub spalanie biomaterii z obiegiem zamkniętym) to ta
    technika nigdy nie była opłacalna (choć chciałbym, aby była -- bo poza
    gazem łupkowym w naszym regionie możemy sięgnąć po geotermię, też
    wymagającą drążenia).
    Zapewne wszystko zależy -- w tym przypadku od norm zanieczyszczenia wód
    gruntowych, na które się godzimy. Postęp cywilizacyjny jest wtedy, gdy
    zmierzamy do wyeliminowania tego niepożądanego wpływu, jakkolwiek nie
    wszędzie jest to przyjmowane ochoczo.
    Finansowanie (czy w ogóle muszą być finansowane celowo?) takich badań to
    temat na inny wątek; według pewnych źródeł przerzucanie ich na
    producentów/interesariuszy/przysłowiowego nafciarza-gazownika pociąga
    maksymalizację kosztów i skrywanie ("ochronę") wiedzy (w rezultacie
    badania muszą zostać powtórzone w różnych miejscach na świecie, bo
    gospodarka rynkowa nie ceni monopoli) [wypowiadam się nieautorytatywnie].

    > Amerykanie leją litrami do wszystkiego i prędzej dostaną się do studni z
    > umytego samochodu niż z 3km pod ziemią) lub środki antykorozyjne w
    > ilosciach aptekarskich wręcz :
    Sorry, Ameryka (jako instytucja, państwo) nie jest wzorem dbałości o
    środowisko naturalne.

    > http://www.dec.ny.gov/docs/materials_minerals_pdf/og
    dsgeischap5.pdf
    Treściwy dokument.