  • 1. Data: 2009-06-27 08:17:26
    Temat: [GPRS/EDGE] nieudane proby nawiazania polaczenia przy pelnym zasiegu
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    Czy zdarzaja wam sie nieudane proby nawiazania polaczenia (nie chodzi mi
    o polaczenie internetowe, lecz samo GPRS/EDGE), przy pelnym zasiegu, 4-5
    kresek?

    czy jest mozliwosc aby siec byla przeciazana i system odrzuca
    polaczenia? czy raczej mam popsuty telefon?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-06-27 08:19:38
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 27 Jun 2009 10:17:26 +0200, R.M. napisał(a):

    > czy jest mozliwosc aby siec byla przeciazana i system odrzuca
    > polaczenia? czy raczej mam popsuty telefon?

    Jak najbardziej jest mozliwe, pierwszeństwo mają połączenia voice

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.

  • 3. Data: 2009-06-27 08:36:33
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    W odpowiedzi na maila od Waldek Godel
    z dnia: 2009-06-27 10:19:

    > Jak najbardziej jest mozliwe, pierwszeństwo mają połączenia voice
    nic dodać, nic ująć, co więcej za chiny od operatora się nie dowiesz,
    czy mają jakiś problem, tylko za jakiś czas zupełnie dziwnym zbiegiem
    okoliczności zaczyna działać... sprawdzone "w praniu"

    co oczywiście nie gwarantuje, że telefon jest sprawny :]

    Paweł

  • 4. Data: 2009-06-27 08:57:56
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 27 Jun 2009 10:36:33 +0200, Paweł Gąska napisał(a):

    > nic dodać, nic ująć, co więcej za chiny od operatora się nie dowiesz,
    > czy mają jakiś problem, tylko za jakiś czas zupełnie dziwnym zbiegiem
    > okoliczności zaczyna działać... sprawdzone "w praniu"

    Ale co się masz dowiadywać? Przecież to nie jest problem, tylko normalna
    sytuacja. Wszystkie bez wyjątku sieci telekomunikacyjne są przewymarowane,
    tzn. mają możliwość zestawienia połączeń dla małego ułamka klientów w tym
    samym czasie - bo taka jest specyfika telekomunikacji, ludzie nie dzwonią
    non stop, a jak dzwonią, to nie dzwonią w tym samym czasie.
    Pojemność jednego sektora stacji BTS to od kilku do maksymalnie kilkunastu
    połączeń w tym samym czasie. Niekiedy wystarczy, że 5-7 osób w rejonie
    obslugiwanym tym samym sektorem BTS zechce zadzwonić albo odebrać
    połączenie i już o transmisji danych możesz zapomnieć.
    Inna rzecz, że jeżeli to się dzieje notorycznie, to siec w tym miejscu jest
    źle zaprojektowana.
    W 3G ten problem jest mniej bolesny.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.

  • 5. Data: 2009-06-27 09:42:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Jun 2009 09:57:56 +0100, Waldek Godel wrote:

> [...]
    >tzn. mają możliwość zestawienia połączeń dla małego ułamka klientów w tym
    >samym czasie - bo taka jest specyfika telekomunikacji

    Czy nowoczesnych central cyfrowych [stacjonarnych] tez to dotyczy ?

    >Pojemność jednego sektora stacji BTS to od kilku do maksymalnie kilkunastu
    >połączeń w tym samym czasie.

    do 16 na jednym kanale. A kanalow moze byc kilka.
    Mowy, bo danych chcialoby sie wiecej.

    A tak swoja droga - czy GPRS nie powinien byc na to odporny ?
    W sensie: operator powinien polaczyc, najwyzej transmisja bedzie
    nieznosnie powolna.

    >Inna rzecz, że jeżeli to się dzieje notorycznie, to siec w tym miejscu jest
    >źle zaprojektowana.

    Albo po prostu czeka na rozbudowe ..

    >W 3G ten problem jest mniej bolesny.

    A nie przypadkiem taki sam ? Eter nie jest z gumy i nawet CDMA nie
    pomoze..

    J.

  • 6. Data: 2009-06-27 10:01:33
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    W odpowiedzi na maila od Waldek Godel
    z dnia: 2009-06-27 10:57:
> [...]
    > samym czasie - bo taka jest specyfika telekomunikacji, ludzie nie dzwonią
    > non stop, a jak dzwonią, to nie dzwonią w tym samym czasie.
    w samolotach to się nazywa overbooking ;)

    > Inna rzecz, że jeżeli to się dzieje notorycznie, to siec w tym miejscu jest
    > źle zaprojektowana.
    nooo... np. BTS Ery w Radzyniu Podlaskim, podkreślmy _"notorycznie"_ i
    spróbuj się coś nt. dowiedzieć :]

    Paweł

  • 7. Data: 2009-06-27 10:03:04
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    W odpowiedzi na maila od J.F.
    z dnia: 2009-06-27 11:42:
    > A tak swoja droga - czy GPRS nie powinien byc na to odporny ?
    > W sensie: operator powinien polaczyc, najwyzej transmisja bedzie
    > nieznosnie powolna.
    jeszcze bardziej? ;)

    > Albo po prostu czeka na rozbudowe ..
    fakt, o tym nie pomyślałem :] nadawałbyś się na PRowca do któregoś OPa ;)

    Paweł

  • 8. Data: 2009-06-27 10:09:46
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:

    > Czy nowoczesnych central cyfrowych [stacjonarnych] tez to dotyczy ?

    Oczywiście, jak wszyscy, to wszyscy ;-) Żeby było śmieszniej, z reguły
    kanałów transmisyjnych jest więcej, niż centrala może zestawić połączeń.

    > do 16 na jednym kanale. A kanalow moze byc kilka.
    > Mowy, bo danych chcialoby sie wiecej.

    Nominalnie 7. Jeśli są dwa kanały radiowe, to 7+8. Chyba, że mamy do
    czynienia z "nowowczesym" systemem kodowania HR - half rate, wtedy te
    liczby podwajają się.

    > A tak swoja droga - czy GPRS nie powinien byc na to odporny ?
    > W sensie: operator powinien polaczyc, najwyzej transmisja bedzie
    > nieznosnie powolna.

    Niby jest, ale po pierwsze primo - wszystkie szczeliny mogą by ć zajęte
    na voice. Drugie primo, bodajże Plus chwalił się lata temu, że w
    każdym sektorze rezerwuje 1 szczelinę na DATA i chyba się z tego wycofał.

    M.

  • 9. Data: 2009-06-27 13:00:35
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Waldek Godel wrote:
    > W 3G ten problem jest mniej bolesny.

    czyli rozwiazaniem mojego problemu, bylby telefon z UMTS/HSDPA?
    czy ktos sie orientuje jaka jest dokladnie roznica w porownaniu do GPRS?
    (jaka min. predkosc, ilosc uzytkownikow per szczelina czasu, per kanal, itd)

  • 10. Data: 2009-06-27 13:29:45
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 27 Jun 2009 15:00:35 +0200, R.M. napisał(a):

    > czyli rozwiazaniem mojego problemu, bylby telefon z UMTS/HSDPA?
    > czy ktos sie orientuje jaka jest dokladnie roznica w porownaniu do GPRS?
    > (jaka min. predkosc, ilosc uzytkownikow per szczelina czasu, per kanal, itd)

    Różnica jest taka, że na tym samym kanale może być więcej niż jedno
    połączenie w tym samym czasie oraz że telefon może być zalogowany do więcej
    niż jednej stacji w tym samym czasie. Daje to sporo większą pojemność
    sieci, dla ciebie to znaczy mniejszą szansę na zakorkowanie. Niemniej
    polscy zgrywusi nawet w tej okoliczności przyrody potrafili to spieprzyć

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.