  • 381. Data: 2021-04-06 21:06:35
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-06 o 19:43, heby pisze:

    > Ogólnie ludzie kończący maturą w połowie lat 90 mieli *sporadycznie*
    > całki, na matfizchem.

    Ja kończyłem w 77r. Dlatego albo:
    - nie miałem całek i się temu dziwię,
    - miałem (choć samego faktu nie pamiętam - skleroza?) i wtedy wszystko
    się zgadza :)

    Często w formie geometrycznej. W technikach też
    > się trafiały, szczególnie na kierunkach elektrycznych. Różniczki były
    > normalnie w programie (nie w sensie ogarniania równań, ale w sensie
    > narzędzia do badania funkcji).

    Przebieg zmienności funkcji z nieciągłościami, granicami to w 77 było
    zadanie pewniak (i kobyła), że będzie na maturze i...
    miałem go nie robić (wybierało się 3 zadania z 5) bo czasochłonne a
    musiałem wyjść godzinę przed czasem aby zdążyć na pociąg bo jechałem na
    Międzynarodowy Spływ na Wdzie (4-dniowy) na który rodzice z bratem
    pojechali już dzień wcześniej.
    Ale pani czytając zadanie z rachunku (to miałem w planie robić) stanęła
    specjalnie koło mojej ławki i między każde zdanie czytane do wszystkich
    wtrącała drugie do mnie w sensie jakie trudne wymyślili i kto to zrobi.
    Uznając, że pewnie jest jakiś hak, którego nie widzę zrobiłem przebieg
    zmienności, a że zostało mi jeszcze trochę czasu to ten rachunek
    zrobiłem jako zadanie niepunktowane. Zapisałem 3 rozwiązania 3 różnymi
    metodami (1. "Z wzoru Bernouliego...", 2. "Z wzoru na prawdopodobieństwo
    warunkowe...", 3. "Na chłopski rozum...") uzyskując 3 razy ten sam wynik.

    > Ponadto był też interesujacy rozjazd: pochodne np. pojawiały się na
    > fizyce i elektronice, ale nie na matematyce. Były tam używane jako
    > narzędzie, bez większej teorii.

    Ja coś takiego obserwowałem na pierwszym roku. Wszyscy narzekali jak my
    z tej matmy mało mieliśmy i inne przedmioty skupiały się w sumie na
    matematyce im potrzebnej. Na Podstawach Miernictwa np. zamiast
    dowiadywać się o metodach pomiarowych to ćwiczyliśmy zawzięcie rozkłady
    Gaussa i Studenta i propagowanie niepewności poszczególnych wielkości w
    wyrażeniu do wyniku końcowego.
    Na szczęście matma była tylko na pierwszym roku i potem już nikomu (w
    sensie wykładowców, nie studentów) jej nie brakowało.

    > Często się śmieje, że te technika, które tak często pogardliwie zrównuje
    > się z zawodówkami z maturą, generowały lepiej wykształconych technicznie
    > studentów niż wszelakie matfizchemy, i to wcale nie z powodu matematyki
    > tylko elektrotechniki...

    Moje wrażenie (ale mówimy o innym okresie) było takie, że ludzie po
    technikach mieli więcej problemów z matematyką i fizyką niż ci po
    mat-fiz z liceum. Na pierwszym roku praktycznie jeszcze nie było
    elektroniki więc to co oni potencjalnie więcej umieli nie specjalnie
    pomagało przetrwać pierwszy rok.
    Poza tym wydaje mi się, że w technikum badali obwody tylko w funkcji
    częstotliwości i mieli problemy z ogarnięciem transformaty Laplace'a,
    splotów i już nie pamiętam co tam jeszcze było.
    Najtrudniejsze (matematycznie) dla mnie czasy nastały już po studiach
    jak się nagle okazało, że mam prowadzić na 4 roku ćwiczenia z filtrów
    cyfrowych (czas dyskretny i transformata Z). We wszystkich swoich
    zeszytach znalazłem tylko jedną stronę o tym, a studenci mieli już za
    sobą semestr wykładu i ćwiczeń tylko o tym :).
    P.G.

  • 382. Data: 2021-04-06 22:11:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Apr 2021 19:43:44 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nijak nie pojmowałem, jak ktoś mógł robić jakieś labolatorium w
    > technikum elektrycznym bez pojmowania pochodnej. A dali radę.

    W jaki sposób? Rozumiem, że to jakaś forma ironii?

    --
    Marek

  • 383. Data: 2021-04-07 09:00:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 22:11, Marek wrote:
    > W jaki sposób? Rozumiem, że to jakaś forma ironii?

    Nie wiem, nie miałem etedy kontaktu z tymi kikutami techników które
    zostały, wiec trudno mi powiedzieć jaki realizowano program.

    Jednak w okolicy 200x znajomy nauczyciel o mało się nie popłakał
    opowiadając, jak to przeszła fala "wypierdalania rupieci" co z grubsza
    oznaczało likwidację lab w "technikach" i zastepowania tego zła
    podejściem tumanistycznym. Możliwe że coś było na rzeczy, kolega
    obrabiający studentów na fizyce po raz pierwszy spotkał się w 2giej
    połowie lat 200x z sytuacją kiedy nikt nie zaliczył podstaw miernictwa
    na 1 roku na lab. Nikt go nie miał wcześniej.

    Urwałem 20 lat temu kontakt z nauczaniem w szkołach średnich, wiec nie
    jestem na czasie, jednak dziecieki rosną, wiec za chwilę ... będę walił
    głową w mur.

  • 384. Data: 2021-04-07 09:07:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 21:06, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > dowiadywać się o metodach pomiarowych to ćwiczyliśmy zawzięcie rozkłady
    > Gaussa i Studenta i propagowanie niepewności poszczególnych wielkości w

    Rozkłady maja na celu zaznajmomienie Cie z narzędziami pomiarowymi, oraz
    ograniczonym zaufaniu do procedury pomiaru. W zasadzie 1-a pracownie
    fizyczna na studiach technicznych służy tylko tym celom, czyli
    wyjaśnienia praktycznego jak mierzyć i że to niekoniecznie jest dobry
    wynik. Raczej nie służy to tego aby nauczyc się fizyki...

    > Moje wrażenie (ale mówimy o innym okresie) było takie, że ludzie po
    > technikach mieli więcej problemów z matematyką i fizyką niż ci po
    > mat-fiz z liceum.

    To prawda, ale jednocześnie Ci sami ludzie nie miewaja problemów z
    liczbami zespolonymi i różniczami (bo mieli to na przedmitach
    technicznych typu elektrotechnika). Tfu, nie miewali, nie wiem jak teraz.

    > Poza tym wydaje mi się, że w technikum badali obwody tylko w funkcji
    > częstotliwości i mieli problemy z ogarnięciem transformaty Laplace'a,
    > splotów i już nie pamiętam co tam jeszcze było.

    Ale tych tematów nie uczą też w liceum ;)

> [...]
    > zeszytach znalazłem tylko jedną stronę o tym, a studenci mieli już za
    > sobą semestr wykładu i ćwiczeń tylko o tym :).

    Standardowo w takiej sytuacj, jak jesteś profesorem, wykonuje się prosty
    manewr: wyszukuje się młodego, zdolnego magistra, nalepiej jeszcze
    ambitnego, i wgłasza specjalne zaklęcie: "niech młody się wykaże".
    Następuje błysk, huk i w miejcu magistra pojawia się specjalista od
    dowolnie wybranej dziedziny.

  • 385. Data: 2021-04-07 11:13:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-07 o 09:07, heby pisze:

> [...]
    > wyjaśnienia praktycznego jak mierzyć i że to niekoniecznie jest dobry
    > wynik. Raczej nie służy to tego aby nauczyc się fizyki...

    Chodziło mi o to, że w idealnym świecie wiedza o tych rozkładach powinna
    pochodzić z matematyki, a nie być tłumaczona na przedmiocie dla którego
    powinno to być tylko narzędzie stosowane do analizy wyników.

    > To prawda, ale jednocześnie Ci sami ludzie nie miewaja problemów z
    > liczbami zespolonymi i różniczami (bo mieli to na przedmitach
    > technicznych typu elektrotechnika). Tfu, nie miewali, nie wiem jak teraz.

    Jak teraz to też nic nie wiem.

    > Ale tych tematów nie uczą też w liceum ;)

    Oczywiście, ale:
    - większa biegłość matematyczna daje przewagę w poznawaniu nowych zagadnień,
    - nie wiem, czy to nie jest trochę jak z jazdą na nartach (łatwiej się
    nauczyć dobrze od zera, niż pozbyć się złych nawyków) - nawyki ze
    starych sposobów utrudniały nowe podejście (ale tu mówię, o czymś o czym
    nie mam pojęcia, bo nie wiem jak byli uczeni w technikach).

> [...]
    > ambitnego, i wgłasza specjalne zaklęcie: "niech młody się wykaże".
    > Następuje błysk, huk i w miejcu magistra pojawia się specjalista od

    Pojawienie się tego 'specjalisty' w mojej osobie kosztowało mnie bite
    dwa dni przygotowywania się do każdej jednej godziny zajęć.
    Ale potem zamówiłem zestaw scalaków serii CD4000 i trochę
    poeksperymentowałem z filtrami cyfrowymi w realu. To były jeszcze
    'przedkomputerowe czasy' - jedynym dostępnym dla mnie 'komputerem' był
    Commodore-64, który profesor przywiózł wracając ze Stanów. Napisałem w
    Basicu FFT i symulację mojego filtra, ale praca w czasie rzeczywistym
    wymagała hardware'u. Nagrywałem na Commodore próbki mowy (8 bit, 8ksps,
    wchodziły 3s) i potem je odtwarzałem przepuszczając przez mój filtr.
    Żadnych spektakularnych efektów nie osiągnąłem :)

    Przy tej okazji zrozumiałem dlaczego jedne z trudnych ćwiczeń (gdy byłem
    studentem) były prowadzone przez dwóch asystentów - oni chyba byli w
    podobnej sytuacji jak ja, ale podzielili się robotą.
    P.G.

  • 386. Data: 2021-04-07 11:34:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/04/2021 11:13, Piotr Gałka wrote:
    > Chodziło mi o to, że w idealnym świecie wiedza o tych rozkładach powinna
    > pochodzić z matematyki, a nie być tłumaczona na przedmiocie dla którego
    > powinno to być tylko narzędzie stosowane do analizy wyników.

    Nie ma na to czasu. Mam dzieciaki w podstawówce. Obecnie ogarniają
    jakies duperele, mimo że są za połową. Jeśli dobrze pamietam, w szkole
    postawowej miałem trygonometrię, tutaj nie widzę szans, nie ma tego jak
    zmieścić.

    > Oczywiście, ale:
    > - większa biegłość matematyczna daje przewagę w poznawaniu nowych
    > zagadnień,

    Nie musisz mi tego tłumaczyć. Suwren wybiera na ministrów edukacji coraz
    większych tumanistów, nieprzerwanie od lat 90, od kiedy to obserwuje.
    Bez odgórnego wyplewienia rzeczy zbędnych, nie widzę sensu rozmowy o
    pokoleniu inżynierów. Na studiach nie da się nadgonić nastu lat zaniedbań.

    Oczywisce zawsze sie podnosi krzyk że inne rzeczy tez są ważne. Ale nie,
    nie są. Mnie nie trzeba przekonywać że matematyka jest istotna, ale
    suwerena mamy tępego i nic z tym nie zrobimy. Prywatnie utrzymał bym
    solidny rozdziała na etapie szkoły średniej aby przyszły inzynier
    niekoniecznie musiał mieć szerokie pojęcie o twórczości literackiej
    Xinskiego, bo nadrobi sam, jesli będzie miał potrzebę, lepiej coby
    ogarniał miernictwo. Nietety wypuszczanie analfabetów literackich jest
    widziane jako zło, ale wypuszczanie analfabetów
    matematyczno/inżynierskich jest wręcz powodem do przechwałek w elitach
    "intelektualnych".

> [...]
    > wchodziły 3s) i potem je odtwarzałem przepuszczając przez mój filtr.
    > Żadnych spektakularnych efektów nie osiągnąłem :)

    Nie ma znaczenia jaki efekt osiągniesz, z jakości edukacji studentów
    rozlicza się profesorów w administracji a nie asystentów na przodku.
    Większosc pomocy naukowych wykonuje się na miejscu, rękami asystentów i
    doktorantów, niespecjalnie patrząc na jakość, ilośc włożonej pracy itd.
    Studenci to widzą, co jest w sumie smutne.

  • 387. Data: 2021-04-07 11:38:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-07 o 09:00, heby pisze:

> [...]
    > połowie lat 200x z sytuacją kiedy nikt nie zaliczył podstaw miernictwa
    > na 1 roku na lab. Nikt go nie miał wcześniej.

    Już tu kiedyś chyba pisałem. Znajomy opowiadał (pierwsza połowa 200x),
    że studentom na pierwszym roku fizyki daje takie zadanie:
    Jest obwód (oni dostają rysunek, ale tu muszę opisać) - w dolnej
    poziomej gałęzi dwie baterie w szereg, w pionowych odcinkach obwodu (po
    prawej i lewej) są wyłączniki, w górnym poziomym odcinku są dwie żarówki
    w szereg. Oba wyłączniki włączone, obie żarówki się świecą. Jak
    otworzymy wyłącznik po prawej stronie to:
    - zgaśnie żarówka po prawej stronie,
    - zgaśnie żarówka po lewej stronie,
    - zgasną obie żarówki,
    - obie będą nadal świecić.

    95% odpowiedzi dostawał poprawnych. Co te 5% robiło na studiach
    technicznych w ogóle, a na fizyce w szczególności...

    Jeszcze coś mi się skojarzyło (i też pewnie już kiedyś pisałem). To jest
    autentyk z ćwiczeń z matematyki (lata 90-te) prowadzonych przez moją
    żonę na politechnice. W wyniku jakichś obliczeń gdzie były dwie zmienne
    (x i t) student dostał wyrażenie:
    tg x
    ----
    t * x
    Skrócił t z t, x z x i zostało mu g.
    Na pytanie co to jest to g odpowiedział: przyspieszenie ziemskie.
    P.G.

  • 388. Data: 2021-04-07 12:17:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 28-Mar-21 12:31, trybun wrote:
    > A Ty w ogóle rozumiesz to że godzisz się i płacisz za internet a`la
    > 1GB/s tymczasem tylko w sferach marzeń pojawia się połowa tych wartości.
    > Co dziwne nie chcesz widzieć tego że ktoś Cie ordynarnie naciągnął na
    > taki abonament to jeszcze próbujesz oszusta bronić.,

    Litości ... Chcesz mieć łącze 1Gbps z gwarantowaną przepustowością to
    kupujesz łącze operatorskie za 10kplz/miesiąc czy ile to teraz kosztuje
    i cieszysz się życiem ...

    A nie marudzisz, że zapłaciłeś 5 dyszek i nie jesteś w stanie backupować
    internetów bo osiągasz ledwo połowę maksymalnej *) przepustowości.

    *) Hint: w umowach, które ja podpisywałem jest takie magiczne słowo "do"
    np. 1 Gbps

    > [...] Bo jak dotychczas to tylko ja widzę ogrom
    > bezsensu zawarty w Twoim stanowisku.

    To się nazywa doświadczenie życiowe. Ktoś kto ma doświadczenie życiowe
    raczej nie powinien się spodziewać legalnej możliwości zakupu mercedesa
    w cenie makucha.

    Piotrek

  • 389. Data: 2021-04-07 12:54:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-07 o 11:34, heby pisze:

    > Nie ma znaczenia jaki efekt osiągniesz, z jakości edukacji studentów
    > rozlicza się profesorów w administracji a nie asystentów na przodku.

    Spotkałem się z czymś w rodzaju 'wzajemnego rozliczania się -
    rywalizacji (zdrowej)'.
    Po 3 latach prowadzenia ćwiczeń z Układów Liniowych starsi koledzy
    (jeden miał z nami (gdy studiowałem) te ćwiczenia kilka lat wcześniej)
    zaskoczyli mnie pytaniem "Jak Ty to robisz, że Twoje grupy zawsze
    wypadają najlepiej na egzaminie?", a ja nawet nie wiedziałem, że oni po
    każdym egzaminie przeliczają wyniki według prowadzących ćwiczenia.

    > Większosc pomocy naukowych wykonuje się na miejscu, rękami asystentów i
    > doktorantów, niespecjalnie patrząc na jakość, ilośc włożonej pracy itd.

    Potrafisz spojrzeć na rzeczy ogólniej i bardziej analitycznie niż ja. Ja
    po prostu pamiętam, że przygotowywałem ćwiczenie laboratoryjne z DCDC,
    ale nie zastanawiałem się nigdy nad sensem/bezsensem tego. Wręcz
    wydawało mi się to całkiem normalne.

    > Studenci to widzą, co jest w sumie smutne.

    Czyli widzą wszechobecne chałupnictwo. Może musi minąć parę pokoleń. W
    dzieciństwie, młodości i jeszcze trochę później nie widziałem nic
    zdrożnego w tym, że jak trzeba było wymienić uszczelkę pod głowicą to
    się zakasywało rękawy i brało do roboty (w połowie lat 90-tych jeszcze
    tak działałem - w sensie, że wymieniłem uszczelkę).
    Dlatego też jak trzeba było zrobić ćwiczenie dla studentów to również
    naturalne było dla mnie 'zakasanie rękawów'.
    P.G.

  • 390. Data: 2021-04-07 13:18:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 31.03.2021 o 15:00, J.F. pisze:

    >Co ma Twoja znajomość sieci do rzeczy? Moim zdaniem świadczy to tylko
    >przeciw Tobie, bo niby deklarujesz znajomość realiów a mimo to
    >podpisujesz się pod umową która ma na celu przede wszystkim
    >wprowadzać Ciebie klienta w błąd.

    Bynajmniej.
    1Gb/s to duzo, moj komputer moze nie wyrabiac.

    Ale wezmy taka stara neostrade. 20Mb/s.
    Jak modem na laczu pokazuje synchronizacje na 10Mb/s ... to oczywiscie
    czuje sie oszukany.
    Umowa cos tam chyba mowi, ze wyjdzie ile wyjdzie, ale przeciez mowili,
    ze sprawdzili mozliwosci techniczne i pozwalaja na 20Mb/s, wiec niech
    naprawiaja.

    Powiedzmy ze naprawili lub od poczatku tyle bylo, czy nawet 22Mb/s
    wychodzi ... ale to jest predkosc łącza do szafy Neostrady na
    najblizszej centrali czy koncentratorze.
    Ta szafa ma jakies lacze do routera wyzszego poziomu i ilus klientow.
    obsluguje.

    Klientow np 100, to powinna miec lacze 1Gb/s.
    Ma tyle, czy nie musi, bo zalozenie takie, ze wszyscy klienci naraz
    nie beda pelna predkoscia sciagac ?

    Ale ten router wyzszego poziomu obsluguje powiedzmy 20 takich szaf ...
    i jakie ma lacze do jeszcze wyzszego poziomu (3) ?
    20Gb/s? Pewnie nie.
    A ile mi umowa gwarantuje?

    Ja np mam w bloku lacze 100Mb/s. Ethernet znaczy sie.
    I karta tyle osiaga.

    A jakie lacze ma router blokowy? Nie wiem.
    I ile mi gwarantuje umowa?

    No to powiedzmy siegniemy po speedtest. On mierzy predkosc polaczen z
    serwerem ... jakim?
    I jakie lacze jest miedzy tym serwerem a siecia Orange, i kto za to
    odpowiada ... i co na to umowa?

    Tych serwerow speedtest ma wiele, i dobiera najszybszy ... a jak w
    jednym momencie np 20 ludzi w Polsce zechce przetestowac predkosc ?

    Dalej miales np bitewki TP-NASK, na szczescie przebrzmiale. Czy inni
    operatorzy.
    Lacze sie np komputerem na uczelni w tym samym miescie, albo z kolega
    co ma "internet od Netii".
    Jaka jest predkosc lacza miedzy Orange a Netia, i ile umowa mi
    gwarantuje ?
    I czy to lacze jest lokalne u mnie w miescie, czy pakiety przez
    Warszawe lataja, a moze przez Kopenhage i Nowy Jork ?

    Nie ma czegos takiego jak predkosc w internecie.
    Za to moga byc przeciazone łącza :-)

    J.