eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaFotowoltaika (raz jeszcze) - wydajnośćRe: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.213.192.88.68!
    not-for-mail
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Date: Wed, 7 Apr 2021 11:13:43 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <s4jt46$o5t$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    References: <s1qkmq$1ooh$1@gioia.aioe.org> <s2iad4$18i3$1@gioia.aioe.org>
    <s2iqr8$8ja$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2kt8b$tm1$1@gioia.aioe.org>
    <s2m81i$6fs$1@dont-email.me> <s2njc3$kgk$1@gioia.aioe.org>
    <s2nqc6$vvi$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2pnh1$4o0$2@gioia.aioe.org>
    <60512a6e$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <s2sqjb$mqm$1@gioia.aioe.org>
    <60534b24$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s37dvd$c27$10@gioia.aioe.org> <s38k9m$4s1$2@dont-email.me>
    <s3eu8j$19kh$4@gioia.aioe.org> <s3fiqb$kqe$1@dont-email.me>
    <s3pm39$1mk4$4@gioia.aioe.org> <s3qrul$i8u$1@dont-email.me>
    <s3vnc8$1u4c$3@gioia.aioe.org>
    <6063912d$0$547$65785112@news.neostrada.pl> <s4egpp$k7f$1@gioia.aioe.org>
    <s4hfbv$rd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <e...@g...com>
    <s4hm1g$52k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4hn6g$di1$1@dont-email.me>
    <s4htmh$9bd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4i6kl$9p8$1@dont-email.me>
    <s4ibfs$hal$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4jlo5$fbf$1@dont-email.me>
    NNTP-Posting-Host: 213.192.88.68
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 7 Apr 2021 09:13:42 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="PiotrGalka";
    posting-host="213.192.88.68"; logging-data="24765";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.9.0
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <s4jlo5$fbf$1@dont-email.me>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:763808
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2021-04-07 o 09:07, heby pisze:
    > On 06/04/2021 21:06, Piotr Gałka wrote:
    >> Ja coś takiego obserwowałem na pierwszym roku. Wszyscy narzekali jak
    >> my z tej matmy mało mieliśmy i inne przedmioty skupiały się w sumie na
    >> matematyce im potrzebnej. Na Podstawach Miernictwa np. zamiast
    >> dowiadywać się o metodach pomiarowych to ćwiczyliśmy zawzięcie
    >> rozkłady Gaussa i Studenta i propagowanie niepewności poszczególnych
    >> wielkości w wyrażeniu do wyniku końcowego.
    >
    > Rozkłady maja na celu zaznajmomienie Cie z narzędziami pomiarowymi, oraz
    > ograniczonym zaufaniu do procedury pomiaru. W zasadzie 1-a pracownie
    > fizyczna na studiach technicznych służy tylko tym celom, czyli
    > wyjaśnienia praktycznego jak mierzyć i że to niekoniecznie jest dobry
    > wynik. Raczej nie służy to tego aby nauczyc się fizyki...

    Chodziło mi o to, że w idealnym świecie wiedza o tych rozkładach powinna
    pochodzić z matematyki, a nie być tłumaczona na przedmiocie dla którego
    powinno to być tylko narzędzie stosowane do analizy wyników.

    >> Moje wrażenie (ale mówimy o innym okresie) było takie, że ludzie po
    >> technikach mieli więcej problemów z matematyką i fizyką niż ci po
    >> mat-fiz z liceum.
    >
    > To prawda, ale jednocześnie Ci sami ludzie nie miewaja problemów z
    > liczbami zespolonymi i różniczami (bo mieli to na przedmitach
    > technicznych typu elektrotechnika). Tfu, nie miewali, nie wiem jak teraz.

    Jak teraz to też nic nie wiem.

    >> Poza tym wydaje mi się, że w technikum badali obwody tylko w funkcji
    >> częstotliwości i mieli problemy z ogarnięciem transformaty Laplace'a,
    >> splotów i już nie pamiętam co tam jeszcze było.
    >
    > Ale tych tematów nie uczą też w liceum ;)

    Oczywiście, ale:
    - większa biegłość matematyczna daje przewagę w poznawaniu nowych zagadnień,
    - nie wiem, czy to nie jest trochę jak z jazdą na nartach (łatwiej się
    nauczyć dobrze od zera, niż pozbyć się złych nawyków) - nawyki ze
    starych sposobów utrudniały nowe podejście (ale tu mówię, o czymś o czym
    nie mam pojęcia, bo nie wiem jak byli uczeni w technikach).

    > Standardowo w takiej sytuacj, jak jesteś profesorem, wykonuje się prosty
    > manewr: wyszukuje się młodego, zdolnego magistra, nalepiej jeszcze
    > ambitnego, i wgłasza specjalne zaklęcie: "niech młody się wykaże".
    > Następuje błysk, huk i w miejcu magistra pojawia się specjalista od
    > dowolnie wybranej dziedziny.

    Pojawienie się tego 'specjalisty' w mojej osobie kosztowało mnie bite
    dwa dni przygotowywania się do każdej jednej godziny zajęć.
    Ale potem zamówiłem zestaw scalaków serii CD4000 i trochę
    poeksperymentowałem z filtrami cyfrowymi w realu. To były jeszcze
    'przedkomputerowe czasy' - jedynym dostępnym dla mnie 'komputerem' był
    Commodore-64, który profesor przywiózł wracając ze Stanów. Napisałem w
    Basicu FFT i symulację mojego filtra, ale praca w czasie rzeczywistym
    wymagała hardware'u. Nagrywałem na Commodore próbki mowy (8 bit, 8ksps,
    wchodziły 3s) i potem je odtwarzałem przepuszczając przez mój filtr.
    Żadnych spektakularnych efektów nie osiągnąłem :)

    Przy tej okazji zrozumiałem dlaczego jedne z trudnych ćwiczeń (gdy byłem
    studentem) były prowadzone przez dwóch asystentów - oni chyba byli w
    podobnej sytuacji jak ja, ale podzielili się robotą.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: