  • Data: 2021-03-15 00:59:45
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14.03.2021 o 12:49, trybun pisze:

    > A choćby na podstawie tego że różnica z punktu maksymalnego nie jest aż
    > tak duża od tego co jest przed nim i po nim. Oczywiście mowa o sytuacji
    > gdy słońce świeci na dach, a pogoda bezchmurna. O niezbyt dużych
    > wartościach strat z powodu nieprecyzyjnego ustawienia paneli czytałem na
    > stronach tych co się tym zajmują,.

    Cos(0)=1. To jest wartość maksymalna padającej mocy. Gdy odchylisz o kąt
    25° to masz cos(25°)=0,9, czyli straciłeś 10 procent. Niby niewiele. Ale
    gdy zaczynasz od mocnego odchylenia a potem jeszcze słońce opada w dół i
    robi się 45° i cosinus uzyskuje wartość 0,7. A jednocześnie zmienia się
    kąt w drugiej płaszczyźnie. Ludzi podssyłają ci wyliczenia a ty jesteś
    na nie odporny.

    > Jest jeszcze jedna sprawa - gdyby
    > straty miały być naprawdę duże to monterzy staraliby się nadawać panelom
    > odpowiednie kąty aby te straty minimalizować, tymczasem nie widziałem
    > instalacji z jakimiś ekstra wygibasami na dachu, generalnie są kładzione
    > wg kąta nachylenia wyznaczanego przez  dach.

    Bo się zazwyczaj nie opłaca. Jest za drogo. Systemy montażu są
    przygotowane zazwyczaj do montażu równolegle do połaci dachu. Nie opłaca
    się podnosić kosztów przez robienie mocowań skośnych względem połaci po
    to żeby poprawić trochę wydajność. Lepiej dołożyć paneli aby
    skompensować straty wynikajace z nachylenia dachu. Wyjątkiem są
    konstrukcje na płaskim dachu. Te czasami się robi nachylone.

    > No, niestety zgadza się, - wyliczania matematyczne w tym wypadku mogą
    > nie być wyznacznikiem czegoś skoro nie wiemy jak punkt"0" ma sie do
    > punktu "1"

    Właśnie wiemy, bo od tego są te wyliczenia matematyczne. Maksymalna
    energia padająca na panele jest wtedy gdy panele są pod kątem prostym
    do padającego światła. Moc to natężenia oświetlenia razy powierzchnia.
    Gdy odchylisz panele względem promieni o kąt alfa to strumień światła
    wykreślony obrysem powierzchni paneli zmniejszy się z wartości E do
    E*cos(alfa). I tak właśnie zmaleje energia całkowita padająca na panele.

    > czyli czy aż tak ważna jest precyzja z jaką słońce pada na
    > panele, a mamy podstawy że wobec odpuszczania sobie precyzyjnego
    > pozycjonowania paneli przez firmy montujące że jest ona taka ważna.

    Ile jesteś skłonny zapłacić za to żeby zamontowali ci panele skośnie do
    połaci? Taki montaż powoduje, że siły spowodowane podmuchami będą
    większe więc trzeba by wzmocnić konstrukcję. Na montaż płaski są proste
    zasady jak gęsto mocować w jakiej odległości od krawędzi dachu itp. Na
    podniesione panele może nie ma prostych zasad w normach i niektóre
    firmy nie są w stanie zrobić tego bezpiecznie.

    --
    pozdrawiam
    MD