  • Data: 2021-03-16 16:31:56
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 15.03.2021 o 13:19, trybun pisze:
> [...]

    Wystarczy odrobina wiedzy na temat działu fizyki - fotometrii.
    W materiałach do liceum znajdziesz takie rzeczy. np:
    http://www.epomoce.pl/fizyka_Fotometria
    Zobacz sobie "Oświetlenie powierzchni nieprostopadłej"
    Wystarczy wiedza co to jest funkcja cosinus.
    Nie wiem czy ty skończyłeś edukację na poziomie gimnazjum czy uznałeś,
    że wiedza o funkcji cosinus nie przyda ci się w życiu.
    A firmy montujące systemy solarne zazwyczaj nie mają jakiejś tajnej
    wiedzy teoretycznej o technice solarnej. Używają gotowego
    oprogramowania, które w sumie da takie wyniki jak onlineowe kalkulatory
    spodziewanej mocy dla potencjalnych inwestorów.

    > Jak można robić takie wyliczenie nie mając wiedzy o technice solarnej.
    > Np z czego bierze się punkt "0" i jest stawiany tak rygorystyczne dla
    > maxymalizacji uzysku, prostopadłości padania promieni słonecznych na
    > panele?

    Maksymalną moc światła padającego na powierzchnię płaską (tu konkretnie
    panel) masz wtedy gdy światło pada prostopadle do powierzchni. Jeśli się
    odchyla od prostopadłości o jakiś kąt alfa to moc spada według funkcji
    cos(alfa). Cosinus ma w zerze wartość jeden a w 90 stopniach ma zero.
    Jeśli słyszałeś o kątach bryłowych to krawędzie powierzchni na którą
    pada światło wykreślają właśnie jakiś kat bryłowy. Jak będziesz
    przechylał tę powierzchnię względem kierunku padania światła od wartości
    prostopadłej do orientacji gdy powierzchnia panela jest równoległa do
    kierunku padania światła, to moc maleje od wartości maksymalnej do
    wartości równej ZERO. Czyto przypadek, ze podobnie zachowuje się funkcja
    cosinus? Nie sądzę

    > Ale może jak będą padały trochę pod innym kątem to panele nie
    > będą się aż tak mocno nagrzewać i suma summarum użytkownik lepiej na tym
    > wychodzi? Bo właśnie u mnie coś takiego daje się zauważyć.

    Nie wiem skąd to wywnioskowałeś. Weź pod uwagę, że gdy zmienia się kąt w
    cyklu dziennym (czy rocznym) to zmienia się też temperatura otoczenia.
    Więc możesz mieć korelację mocy i temperatury z kątem padania ale też z
    temperaturą otoczenia.
    W dostępnych dla potencjalnych inwestorów kalkulatorach mocy paneli kąt
    (względem normalnej do powierzchni jest raczej wartością, która obniża
    uzyskiwaną moc. Nie spotkałem się z analizą, gdzie optymalizuje się kąt
    na jakaś wartość typu 10 stopni czy 20 stopni żeby obniżyć nagrzewanie
    panela i zwiększyć sprawność.

    > W sumie sam nie wiem po co mi te wyliczenia matematyczne, mnie
    > interesuje praktyka, czyli jaki kto ma uzysk,

    Ale abstrahujesz od tego, że masz znacznie bardziej płaski dach niż inni
    i inaczej skierowany. Inni podają swoje lepsze wyniki, a ty ignorujesz
    różnice kątów, bo to teoretyzowanie i ustawiasz się w pozycji
    roszczeniowej. Twierdzisz że skoro inni maja więcej to firma montażowa
    spieprzyła ci robotę.

    > oczywiście mile widziane
    > także odpowiedzi teoretyków, pod warunkiem że mają o sprawie choć
    > mgliste pojęcie, a nie teoretyzowanie matematyczne.

    Ale ty nie masz żadnego pojęcia, a odrzucasz wszelkie tłumaczenia, że tu
    się liczy prosta trygonometria. Twoja sprawa. Podaj facet do sądu, że
    masz za mało mocy i relacjonuj na grupie postępy w procesie.

    > Bez przesady - w wielu przypadkach wyższe ceny to tylko koszt
    > modelowania instalacji grubszymi listwami. Tak więc cena biorąc pod
    > uwagę koszty  całości inwestycji byłaby nieomal niezauważalna. Tak to
    > przynajmniej ja widzę.

    Nie wiem co to jest koszt modelowania - w tym przypadku. Wiem że w
    zależności od tego jaki jest rodzaj dachu (zwłaszcza rodzaj pokrycia) są
    różne systemy montażu paneli. W dodatku oferowane przez różnych
    producentów jako rozwiązania systemowe. Firmy montażowe nie bawią się w
    modelowanie po to żeby zbudować jakieś nietypowe konstrukcje. Z reguły
    używają prostych wzorów czy tabel żeby policzyć w jakich odstępach
    mocować uchwyty mocujące profile montażowe do elementów konstrukcyjnych
    dachu np do krokwi. Skoro teraz jesteś w stanie wymyślić jak powinna
    wyglądać realizacja nietypowej konstrukcji na życzenie klienta, to czemu
    nie sformułowałeś wymagań podczas zamawiania solarów.

    > Należałoby jeszcze wziąć ową maksymalną energię i porównać ją do
    > najniższej, oczywiście chodzi o czas kiedy panele są w słońcu. Jeżeli
    > pominiemy u mnie inne negatywne aspekty całej instalacji w chwili
    > wschodu słońca powinienem mieć np 10W, w kulminacyjnym punkcie jego
    > wędrówki po niebie 7.2KW, i wieczorem gdy panele w ostatnich promieniach
    > znowu 10W.  Bo jak rozumiem wszyscy ci co bazują na matematycznych
    > obliczeniach biorą je z takiego schematu.. A to ma się nijak do
    > rzeczywistości fotowoltaicznej w praktyce.

    Skąd wniosek że to się ma nijak? Z tym 10 W to przesadzasz, bo przy
    kątach, które by zamiast 7,5 kW produkowały 10 W, więcej uzyskasz ze
    światła rozproszonego niż te 10W ze światła bezpośredniego. Wtedy trzeba
    by model rozbudować. Ale przecież ty nie lubisz matematyki. Nie
    ogarniesz bardziej złożonego problemu. Zresztą nie masz problemu z tym,
    że jest np 500 W zamiast 10W przy wschodzie słońca, tylko że w
    najlepszych warunkach masz o kilkadziesiąt procent mniej energii niż byś
    się spodziewał.
    A w sytuacji gdy masz straty z powodu nachylenia światła względem paneli
    rzędu 30%, czy 50%, prosta trygonometria wystarcza, żeby ci wyjaśnić
    dlaczego masz mało mocy. Możesz te starania innych ludzi przyjąć albo
    odrzucić, bo to teoretyzowanie, jakieś cosinusy, a nikt ci nie potrafi
    wyjaśnić na zdrowy chłopski rozum dlaczego masz mało mocy.

    > Skośnie - NIE, ale w celu uzyskania lepszego kąta w pionowaniu jak
    > najbardziej TAK. Ale jak daje się zauważyć firmy montujące w ogóle nie
    > biorą pod uwagę takich pomysłów.

    Gdy podniesiesz górną krawędź panela i go wypionujesz, to wtedy ten
    panel jest skośnie do połaci dachu a nie płasko do niej.
    Napisałem ci dlaczego firmy nie bawią się w ustawianie inaczej niż
    płasko do powierzchni dachu. Nie opłaca się wymyślać własnych systemów i
    badać czy są zgodne z normami czy dyrektywami. Używa się
    gotowych rozwiązań systemowych. Nachylone montuje się na ziemi gdzie
    jest znacznie mniejszy wiatr. Jeśli znajdziesz rozwiązania montażu
    nachylonych paneli na skośnym dachu to będą pewnie znacznie droższe.

    --
    pozdrawiam
    MD