    From: Mario <M...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Date: Wed, 9 Dec 2020 00:30:30 +0100
    <rqagjf$sik$2@dont-email.me> <jnm52oiojaa5.uvfgsfu3whz7$.dlg@40tude.net>
    <rqd2m9$ktn$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1rgo20gi3ptdp$.x4mm7twt6c2x$.dlg@40tude.net>
    <rqd9ii$2rv$2@dont-email.me> <rqlusj$k18l$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5fce84b8$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqm0vg$k45r$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <rqmih4$ioi$1@dont-email.me>
    <5fcf583f$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <rqnu63$lrl$1@dont-email.me>
    <5fcf836b$0$513$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 08.12.2020 o 14:45, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Mario"  napisał w wiadomości grup

    > [...]
    >
    > Ale dochodzi problem ideologiczny:
    > -wegiel jest "nasz", a gaz "ruski"
    > -gaz ciagle CO2 emituje, wiec tez zabronia ...

    Ale po pierwsze to będzie amerykański gaz, norweski lub polski
    Po drugie to nie zabronią skoro Niemcy inwestują w gaz aby zostać hubem
    ruskiego gazu dla całej Europy.
    Po trzecie gaz emituje w przeliczeniu na MWh znacznie mniej CO2 niż
    węgiel, bo ma sporo wodoru, który spalając się produkuje oprócz energii
    jedynie wodę

    > Przybedzie PV, to 50% nie wystarczy :-(

    Daleka droga. Z reguły PV się dobrze kompensuje z wiatrową bo gdy
    przestaje świecić to zaczyna dmuchać. Poza tym w szczycie produkcji
    energii z PV następuje też szczyt zużycia energii z powodu klimatyzacji.
    System nie huśta się aż tak bardzo jak by się zdawało na podstawie
    lamentów lobbystów górnictwa, że źródła energii sa niestabilne.

    --
    pozdrawiam
    MD