    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotonet Tychy - czy ktoś zna parametry?
    Date: Wed, 17 Feb 2010 02:23:27 -0800 (PST)

    On 17 Feb., 09:41, Kryhu <k...@p...pl> wrote:
    > XX YY pisze:
    >
    > Hej

    > Etam, zakładasz że ludzie w takim labie podchodzą indywidualnie do
    > materiału który przetwarzają. A tak nie jest :)

    nie zakladam tak.
    mowimy tylko o przeskalowaniu .
    jakiejs obrobki indywidualnej lab za fotografa nie zrobi wg jego smaku
    i uznania.

    > Nie bierzesz pod uwagę że po takim przeskalowaniu obraz należy
    > odpowiednio wyostrzyć.

    nie jest to oczywiste i zawsze konieczne.

    jesli masz zdjecie optycznie ostre , to podostrzanie nie jest
    konieczne , czesto moze popsuc jakosc obrazu .
    Podostrzanie to w zasadzie podnoszenie kontrastu na granicy konturow i
    wiaze sie ono z pogorszeniem subtelnosci przejsc tonalnych.

    Skaluje czesto i podostrzanie stosuje dla niezbyt dobrze trafionej
    ostrosci .
    jesli jest ostrosc oryginalu dobra to nie mam potrzeby podostrzania.
    podostrzac mozna juz w oryginale przed przeskalowaniem,

    Sam zrobisz to z rozmysłem często stosując inne
    > parametry do różnego materiału. Lab na 99% przeleci to automatem i
    > wyniki mogą być różne.

    daje sporo zdjec do labu , ale raczej male , duze drukuje sam.
    z doswiadczenia mojego wynika ze laby ten sam material obrabiaja
    skrajnie roznie.
    tutaj najwiekszy wplyw na wynik ma raczej kultura i wiedza panienki
    obslugujacej komputer niz wyrafinowane przygotowanie wielkosci pliku.
    zwyczajnie z paru labow wybralem ten , ktory najlepiej obrabia moj
    material.

    > Z własnego doświadczenia powiem że zawsze lepsze wyniki odnotowuję jeśli
    > sam precyzyjnie przygotuję zdjęcia wyostrzone w docelowej wielkości.
    > Bywa że robię około 1000 odbitek 15x23 i 20x30 miesięcznie.

    nie moge przeczyc Twoim doswiadczeniom.
    w kazdym razie jestem zdania ze akurat przeskalowanie do wielkosci
    koncowej mozna powierzyc labowi , gdyz te czynnosc robi sie wlasnie
    automatycznie , a istotnych roznic w algorytmach skalujacych w lauie
    czy u mnie na komputerze nie ma.
    Wszystko co wymaga subiektywnej decyzji wykonuje sie samodzielnie.
    jesli okreslone zdjecie wymaga podostrzenia to zrobie to sam , ale
    podostrzenie , nie koniecznie skalowanie .

    Zreszta czy masz pewnosc ze wydruki sa dokladnie robione w skali
    pixel to pixel - ze nie ma jakiegos jeszcze jednego przesklalowania
    malego w labie przy wydruku ? Skad masz te pewnosc ?

    Laby czasami zwracaja uwage , ze jakas duza wielkosc pliku czy wysoka
    rozdzilczosc do malej odbitki nie jest konieczna , gdyz i tak bedzie
    robione przeskalowanie , ale czy ja tego dokonam czy lab to w gruncie
    rzeczy to samo.
    nie chce mi sie trwonic czasu jedynie na jakies tam przeskalowanie ,
    skoro te czynnosc zalatwia lab.

    Czym innym jest jakas dodatkowa obrobka - tej labowi powierzyc nie
    nada.