  • 1. Data: 2014-03-31 20:06:04
    Temat: Fotolab HD
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Pytam co kilka lat na grupach fotograficznych o to samo,
    może kiedyś uda się znaleźć odpowiedź :)

    Szukam fotolabu, który potrafiłby wykonać odbitki lepsze
    niż 300 dpi. Najlepiej 600 dpi albo więcej. Odpowiedzi
    standardowe (to jest niepotrzebne bo człowiek tego
    nie widzi, a przez lupę zdjęć się nie ogląda) już są
    w archiwum, więc proszę ich nie powtarzać :)

    W Empiku można zamówić odbitki "Linii Premium". Według opisu,
    są naświetlane z rozdzielczością 640 dpi. Ale jednocześnie
    podano, że dla odbitek 10x15 optymalną wielkością zdjęć
    jest 1378 x 2067 pikseli. Daje to około 340 dpi - dosyć
    daleko do 640. Czy ktoś sprawdzał, jak to wygląda?

    Zdjęcia "gęstsze" są przydatne m.in. do wykonywania kopii
    zabytkowych zdjęć (miały nawet więcej niż 600 dpi)
    oraz do wykonywania odbitek, które jednak chciałbym obejrzeć
    przez lupę. Skoro kawałek papieru i tak zajmuje miejsce
    w albumie, to mógłby mieć w sobie "coś więcej" niż tylko
    2 megapiksele, które widać gołym okiem.

    P.

  • 2. Data: 2014-03-31 20:14:42
    Temat: Re: Fotolab HD
    Od: "kikuko" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przez lupę. Skoro kawałek papieru i tak zajmuje miejsce
    > w albumie, to mógłby mieć w sobie "coś więcej" niż tylko

    a klasyczna odbitkę srebrową z powiększalnika?
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-03-31 20:47:33
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > nie widzi, a przez lupę zdjęć się nie ogląda) już są
    > w archiwum, więc proszę ich nie powtarzać :)
    [...]

    Tak rzadko robię odbitki, że sam bym chętnie dopłacił za superjakość
    (przede wszystkim chyba jednak wierność kolorystyczną i stabilność
    koloru, ale nadmiar szczegółów - czemu nie?)

    Pytanie tylko, czy współczesny papier fotograficzny (+ proces
    chemiczny) w ogóle jest w stanie przenosić taką rozdzielczość? Może
    tylko w B&W, a kolorze już nie? (a dzisiejszy B&W to kolor naświetlany
    bez kolorów).

    A może potrzebna do tego jest zupełnie inna technika? Np. w
    reprodukcji masowej najlepszą rozdzielczość widzę w technice takiej
    jakby folii nanoszonej na papier z rozdzielczością wyraźnie wyższą, niż
    masowy druk na papierze. Może są podobne techniki dla reprodukcji
    indywidualnych?

    Przy okazji: natrafiłem na taki cytat - może ktoś zweryfikuje, czy
    to jeszcze aktualne (o ile w ogóle było):

    Minolciarz1979:
    Panowie, dzieki uprzejmości zakładu fotosilesia.pl właśnie odebrałem
    test jakości ich odbitek. Jako testowe dostałem odbitki z labu (300 dpi)
    i plotera (1440 dpi). Powiem tak - gdybym dostał odbitki tylko z labu,
    to bym powiedział, że są bardzo dobre. Ale, że dostałem też z plotera,
    to powiem, że z labu są dobre, ale z plotera są rewelacyjne - kolosalna
    róznica w kolorystyce i odbiorze zdjęcia.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2014-03-31 20:59:21
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]
    > Panowie, dzieki uprzejmości zakładu fotosilesia.pl właśnie odebrałem
    > test jakości ich odbitek. Jako testowe dostałem odbitki z labu (300

    Aha - do powyższego przypomniały mi się machlojki na DPI, których
    czasem dokonują producenci drukarek - tu na papierze foto mamy
    obiecywaną rozdzielczość 300 DPI dla wszystkich kolorów - niektóre
    urządzenia mają "zarąbistą" rozdzielczość, ale liczoną oddzielnie dla
    każdego składnika koloru, w efekcie "pełnokolorystyczna" rozdzielczość
    jest np. o rząd wielkości niższa.

    [mr.]

  • 5. Data: 2014-03-31 21:34:02
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-03-31 20:06, Piotrne pisze:
> [...]
    > nie widzi, a przez lupę zdjęć się nie ogląda) już są
    > w archiwum, więc proszę ich nie powtarzać :)

    400 DPI to jest zdaje się max, z jakim maszyny mogą naświetlać odbitki
    (to jest maksymalna gęstość naświetlania lasera gazowego RGB). Maszyn
    zdolnych naświetlać gęściej się nie robi, bo tego po prostu nie widać,
    nawet pod lupą.

    --
    marcin

  • 6. Data: 2014-03-31 21:54:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

> [...]
    > urządzenia mają "zarąbistą" rozdzielczość, ale liczoną oddzielnie dla
    > każdego składnika koloru, w efekcie "pełnokolorystyczna" rozdzielczość

    No wiadomo, jeśli drukarka drukuje 1 bit/kolor, to jasne jest że
    rozdzielczość w sensie zdjęciowym (sRGB888 itp) będzie dużo gorsza,
    trzeba zastosować dithering. To powoduje redukcję efektywnej
    rozdzielczości np. 1200 -> 72 DPI.

    Drukarki fotograficzne (i inne) potrafią zmieścić wiele bitów w jednym
    punkcie, np. regulując (plujki) wielkość kropli atramentu (pewną
    redukcję rozdzielczości też pewnie lubią robić w celu uzyskania lepszych
    kolorów, ale to jest redukcja np. 2- lub 4-krotna).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2014-03-31 22:00:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mt <f...@i...pl> writes:

    > 400 DPI to jest zdaje się max, z jakim maszyny mogą naświetlać odbitki
    > (to jest maksymalna gęstość naświetlania lasera gazowego RGB).

    Podejrzane. Trochę wątpię, czy te maszynki drukują w ogóle w RGB,
    chociaż dla JPEGów zakodowanych w RGB może byłoby to korzystne.

    Na pewno nie ma żadnej generalnej zasady mówiącej o 400 DPI laserów.
    Długość fali lasera ma wpływ na rozdzielczość, ale to w innych
    zastosowaniach.

    > Maszyn
    > zdolnych naświetlać gęściej się nie robi, bo tego po prostu nie widać,
    > nawet pod lupą.

    A to to pewnie prawda.
    Zwłaszcza w kontekście zdjęć, bo na rysunkach może być widać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2014-03-31 22:06:45
    Od: mt <f...@i...pl>

> [...]
    >
    > Na pewno nie ma żadnej generalnej zasady mówiącej o 400 DPI laserów.
    > Długość fali lasera ma wpływ na rozdzielczość, ale to w innych

    Nie twierdziłem, że to jest jakaś ogólna zasada, tylko pisałem o tym, co
    siedzi obecnie w maszynach (np. Agfa dlab-2)

    --
    marcin

  • 9. Data: 2014-04-07 22:31:07
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Jestem właścicielem fotolabu, pracuję na Fuji Frontier. Ma on stałą
    rozdzielczość 300dpi. Z labów tradycyjnych, czyli tych które operują na
    papierze światłoczułym największą ilość dpi miała Agfa d-lab i Konica R.
    Było to 400dpi. Ani Fuji, ani Noritsu nie brnęły dalej.
    Być może wynikało to z potrzeb rynku, albo jak ktoś już wspomniał z
    ograniczeń źródeł koloru.

    W przypadku mojej maszyny o ile dobrze kojarzę źródłem kolorów RG jest
    laser, a B jest dioda.
    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 10. Data: 2014-04-08 18:09:18
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > może kiedyś uda się znaleźć odpowiedź :)
    >
    > Szukam fotolabu, który potrafiłby wykonać odbitki lepsze

    Kup sobie drukarkę. :-) Chyba inaczej nie rozwiążesz tematu. Np. Epsony,
    przynajmniej te 6-kolorowe, drukują z 360dpi, choć to pewnie nie
    zadowoli Ciebie. Mógłbyś zapytać się o te lepsze na infolinii. Bodajże
    R3000 wyciąga o 40% więcej (w co nie bardzo wierzę ale też nie
    dociekałem prawdy). Wydaje mi się, że sam papier w druku atramentowym
    okaże się wąskim gardłem.

    Marek