  • Data: 2009-04-09 21:14:06
    Temat: Re: Fotografia w supermarketach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 9 Apr 2009, rs wrote:

    > tak napisalem i to podtrzymuje.
    > a jak bym napisal, ze fotografowaniw jest tak samo _dozwolone_, jak
    > przechodzenie na czerwonym swietle, to tez bys sie ustawy domagal?

    "Dozwolenie" wynika pośrednio z Konstytucji.
    Pośredniość wynika z tego, że chcący wyegzekwować swoje zdanie,
    może skorzystać z pomocy państwa tylko o ile to państwo nie
    łamie konstytucji, a nie może sam (bez pomocy państwa) stosować
    środków które łamią jakikolwiek zakaz.

    Z Konstytucji wynika zasada "co nie jest zabronione, jest
    dozwolone".
    Chcący focić może chcieć focić, chcący aby fotopstryk nie
    focił też może chcieć.
    Jeden i drugi nie mogą w ramach swego "chcenia" złamać
    prawa - i to wszystko.

    Wygląda to tak, że owszem, można ustanowić "zakaz".
    Ja np. mogę Ci zakazać pisania na grupę, a co ;)
    Problem mam *jedynie* z tym, aby *zgodnie z prawem*
    wyegzekwować ów rzekomy "zakaz"...

    Aby zakaz był SKUTECZNY, wymaga PRZEPISU.
    A ponieważ chodzi o ograniczenie swobody obywatela, ów przepis
    musi mieć podstawę prawną w randze ustawy - czyli albo wynikać
    z ustawy, albo ratyfikowanej umowy międzynarodowej.

    Dlatego zakaz przechodzenia na czerwonym świetle jest prawnie
    skuteczny - po prawdzie nie na się zapobiec temu że ktoś się
    uprze i przejdzie, ale może zostać PRZEKONUJĄCO ukarany.
    Mandat, mandat, grzywna...

    A zakaz fotografowania... cóż, można sobie "ustanowić" :)
    Co dalej?

    pzdr, Gotfryd