  • 141. Data: 2009-09-30 18:54:23
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    StaM pisze:
    > Adam, sprawa jest zlozona, wydaje sie to nam smieszne,
    > ale ma za zadanie nie odbierania pracy czlonkom zwiazkow zawodowych.
    > ,oraz nie obnizania stawek za wykonana prace. Mnie rowniez smieszyly
    > niektore sprawy,
    > i denerwowala mnie nadgorliwosc do pracy za marne centy naszych
    > rodakow.

    Są takie rzeczy, z którymi można walczyć, ale wygrać się nie da
    (zwłaszcza w Polsce, bo my mistrzami świata w kombinowaniu z pewnością
    jesteśmy).
    Te rzeczy to np. kontrola rynku pracy i stawek. W pewnym momencie, a nie
    jest to jakiś moment daleko w lesie, na metodę znajduje się kontrmetodę
    i sprawy zaczynają żyć swym szarym życiem. I można łapać ofiary, robić
    pokazówki, biadolić i uświadamiać, ale wychodzi najlepiej, żeby
    pozostawić sprawę w spokoju na samym wstępie.
    Na jakość jest popyt i na byle co. Jak ktoś zacznie wsadzać w to kij, to
    ani jakości nie przybędzie, ani pieniędzy.

    Tylko... co robiłyby te rzesze z kijem jakby nie były potrzebne...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 142. Data: 2009-09-30 19:15:24
    Od: "Krzysztof Sordyl" <k...@k...com.pl>

    Użytkownik "cichybartko" <c...@g...com> napisał w wiadomości

    > Masz fajne portfolio

    dziękuję , miło ze się podoba

    więc napisz szczerze czego by Ci najbardziej
    > brakowało robiąc ślub np. takim 500D plus EF-S 17-55 f/2.8 IS USM albo D90
    > plus AF-S 17-55 f/2.8 G DX IF-ED. Napisz też jakbyś próbował to obejść :).
    >
    > --
    > Pozdrawiam.
    > Bartko.

    robiłem podobnym sprzętem śluby jakiś czas temu, masz lampę systemowa ?
    w kościele najlepiej unikać lampy ale kościół to nie wszystko :)
    w zasadzie spokojnie takim sprzetem jaki wymienaisz da się zrobić ślub,
    jedynie czego brakuje to ładnego bokehu i czegoś jasnego w stylu 50/1.4
    do jasnych portrecików.
    Najwazniejsze to pamiętać o korekcjach z powodu białej sukni/ czarnym
    garniturze
    bo aparaty jeszcze nie mają trybu - ślub,
    Robić na wysokim iso jakim się da (czyli bez lampy), czyli ok. 800, jesli
    się dobrze naswietli
    zdjecia nawet wielkości 40 cm ( fotoksiążka) wychodzą dobrze.
    Oczywiście przy niedoświetlonych kadrach wychodzi kaszana. (zwłaszcza przy
    wyciąganiu cieni)
    Pamietać że IS nie zamraża akcji i tak trzeba robić min 1/30 bo młodzi się
    ruszają, a przy wejściu i wyjściu 1/125 ( w 5D spokojnie moge dać iso 1600)
    Pamiętać by wyść na chór i zrobić ładną panoramkę,
    Pamiętać że po komunii wyjść na środek ołtarza bo ksiądz jest zajęty a para
    młoda
    już się nie stresuje i ładnie się uśmiechnie a my mamy ładne ujęcie z przodu
    :)
    Pamietać ze przy przekraczaniu progu przy wyjściu
    warunki świetlne drastycznie się zmieniają , masę zepsutych zdjeć widziałem
    z momentu sypania na parę młodą płatków/drobiniaków a są to zazwyczaj bardzo
    dynamiczne
    i fajne momenty itp. itd.

    Co do sprzętu to najwazniejsze jaki styl zdjeć fotograf lubi,
    czyli czy blisko i krótką ogniskową łąpać akcję itp.
    czy dyskretnie długimi szkłami nie ingerować w uroczystość i polować
    na dobre momenty.
    Obie wersję robi się jednak lepiej aparatami FF. ( wiekszy wybór szkieł)
    Ale to nie znaczy że cropem wygodzi dziadostwo, sam robiłem
    i jako drugi aparat mam cropa.

    Przerost sprzętu tez jest niedobry bo zamiast skupic się na foceniu
    człowiek zastanawia się co ma teraz podpiąć do body
    i ogólnie wygląda jak choinka ;)

    Dobry zoom ,dobre wyczucie chwili i ze dwie stałki
    wystarczą by zrobić przyzwoity ślub.
    Jeśli się chce podnieść poprzeczkę to poprzez topowy
    sprzęt , ale zdjecia nie będą przez to 100% lepsze .
    Będą trochę lepsze, ładniejszy bokeh, mniejsze ziarno,
    mniejsza dystorsja, lepsze kontrasty i kolory-
    czasami ludzie jednak to doceniają i za to zapłacą więcej.
    Ale to czasami.

    pozdrawiam

    --

    Krzysztof Sordyl
    KS STUDIO

  • 143. Data: 2009-09-30 19:40:39
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Krzysztof Sordyl pisze:
> [...]
    > mniejsza dystorsja, lepsze kontrasty i kolory-
    > czasami ludzie jednak to doceniają i za to zapłacą więcej.

    I to jest bardzo konstruktywna wypowiedź :). Dzięki. Wniosek jest prosty
    nikt kto foci dwoma 5D MkII nie bierze za ślub 1,5zł ;). Tak jak pisałem
    ofertę i proces należy dostosować do targetu w który się celuje.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 144. Data: 2009-09-30 19:47:53
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Ramdysk. I oczywiście praca na xmp, a nie na durnej bazie. Że nie wspomnę,
    > że praca na acrze jest szybsza, choć mniej seksowna (silnik jest ten sam
    > więc niech nikt nie próbuje nawet powiedzieć, że wychodzi co innego).

    > Po co? To się zaczytuje raz na starcie i koniec.

    > Swapa wyłączamy.

    > Wiara czyni cuda...

    Janko my tu rozmawiamy o jakis paranojach. Sam doskonale wiesz jak jest.
    Jak chodza nasze sprzety, jak pracuje LR nawet na jednym szybkich dysku
    z wylaczonym swapem, wywalona parnoiczna baza LRa i na wydajnym
    kompie. Jak czytam te wyliczanki o raidach i cudach na kiju to mnie pusty
    smiech ogarnia. Po co to w ogole dalej ciagnac ? Schemat jest podobny
    jak u graczy, laduja w sprzet ciezkie pieniadze a potem licytuja sie sie ile
    ktory ramek na sekunde ma podczas gdy z powodzeniem do wszystkiego
    starczy 25 max 30 :)

    Roger

  • 145. Data: 2009-09-30 19:59:56
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Roger from Cracow pisze:
> [...]
    > jak u graczy, laduja w sprzet ciezkie pieniadze a potem licytuja sie sie ile
    > ktory ramek na sekunde ma podczas gdy z powodzeniem do wszystkiego

    Ale niebieskie ledy podświetlające bebechy to bym jednak zostawił ;)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /Polsko, ojczyzno moja, gdzie Quinlan Private Golub buduje Enterprise
    Park.../

  • 146. Data: 2009-09-30 20:01:05
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Użytkownik "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ile taki fot obrabiasz?
    > ile tygodniowo
    > ile miesięcznie
    > ja w tym roku mam 70 tysięcy zdjęć

    miesiecznie przelatuje mi przez kompa okolo 5 tysiecy zdjec rzecz jasna
    opracowuje tylko czesc z tego ale naprawde jestem zdania ze komp na
    Quadzie 2.66GHz@3GHz i 1 szybkim dysku z wywalonym swapem i
    RAM dyskiem 4GB na tempy smiga jak glupi. Tylko w ogole nie uzywam
    bazy LRa i to pewnie jest wyjscie.

    > no ja nie mam jeszcze 85L, 50L 35L sprzedałem bo bardziej potrzebowałem
    > fisza
    > ale w przyszłym roku 85L musze kupić - za dobre szkło..

    mialem zarowno 50L i 35L oba sprzedalem, tesknie jedynie za 50L ale moja
    miala
    FF a na starym 5D z Zytnia to jest nielada klopot. Poszla do wlasciciela 5D
    II :(
    I zaluje okropnie bo kupowalem to szklo 2,05 za 1$

    85L korci mnie kupic w tym roku bo wlasnie sie wyleczylem z 5D II niema dla
    mnie sensu go kupowac a sampleze szkla zrobily na mnie piorunujace wrazenie.

    > różnicy w obrazowaniu nie ma
    > do pleneru - prawie porównywalne
    > do reportażu - róznica ogromna -AF

    Racja AF to jedyna roznica ale nie taka jakiej bym sobie zyczyl niestety :(
    Lepszy AF ma juz moje 50D cholera :( Nauczylem sie zyc z ciulowym AFem
    Canona.

    Roger

  • 147. Data: 2009-09-30 20:20:40
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 18:36:31 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

    > Dyski ma się trzy. Jeden w komputerze, drugi na półce, trzeci u ciotki.
    > To zasada generalna. Do tego wszystkie zaszyfrowane. Druga zasada mogąca
    > mieć znacznie większe znaczenie od pierwszej (np. przy kradzieży i
    > nieautoryzowanej dystrybucji treści).

    I jak sądzę kopiowane codziennie, po wiele GB dziennie. Nieźle sobie
    taksówkarz zarobi na wożeniu.

    A poważnie, bo znam różne studia graficzne. Są takie jak piszesz i wtedy
    jak padnie dysk i kopia (bo dysk był 5-cio letni, cóż za pech) to leją
    sikiem prostym na klienta, a są takie, które czasem generują dziesiątki
    (a nawet setki) GB dziennie i robienie kopii na dyski USB nie wchodzi w
    grę z powodu niskiej wydajności rozwiązania. Od biedy da się po sieci
    1Gbit, ale i tak okienko backupu jest dość skromne.
    To prawda, nie są to studia tylko foto, ale ogólnie graficzne i
    projektowe, więc zapewne mają sporo więcej danych, ale jak się straciło
    super ważne pliki z DZIŚ, czyli 10 godzin bitej roboty, a terminy gonią,
    to taniej wychodzi kupić RAID10 niż płacić kary umowne.

    Nie lubię równania do dołu. Skoro ktoś tam może mieć wszystko na
    pojedynczych dyskach, nie znaczy, że każdy tak powinien. Tak samo jak
    jeśli większość robi foto ślubne za ~1k, to nie znaczy, że wszyscy tak
    powinni.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 148. Data: 2009-09-30 20:36:13
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 18:39:44 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> [...]
    > wspomnę, że praca na acrze jest szybsza, choć mniej seksowna (silnik
    > jest ten sam więc niech nikt nie próbuje nawet powiedzieć, że wychodzi

    I przy każdym uruchomieniu program musi przejrzeć katalog, zrobić sobie
    miniaturki, etc? Czas kosztuje. Jeśli masz sposób na ramdysk, który się
    jednak gdzieś zapisuje (ale tak by nie spowalniał tego dysku, bo
    przecież osobny dysk wykluczasz), podziel się wiedzą.
    Aha, i chciałbyś to jeszcze szyfrować w locie z wystarczającą
    wydajnością? ;)

    > Po co? To się zaczytuje raz na starcie i koniec.

    Awaria dysku (lub np. tylko MBR) nie ma wpływu na inne elementy
    układanki.
    Gdybyś kupił niedawno Seagate to byś wiedział, że to jedna z rzeczy,
    których się nie da przewidzieć biorąc na logikę, ale np. RAID jest
    sposobem, by problemy awarii jednego czy dwóch dysków ominąć.

    > Swapa wyłączamy.

    Niektóre programy wymagają swapa lub sprawiają problemy.

    > Wiara czyni cuda...

    Prościej powiedzieć, że wystarczy 640KB.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 149. Data: 2009-09-30 20:42:16
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 21:47:53 +0200, Roger from Cracow napisał(a):

    [...]
> [...]
    > jak u graczy, laduja w sprzet ciezkie pieniadze a potem licytuja sie sie ile
    > ktory ramek na sekunde ma podczas gdy z powodzeniem do wszystkiego

    <sarkazm>
    Równanie do dołu, fajnie. No to panowie, wszyscy zaczynacie robić
    kotlety za 300 złociszy? W końcu po co przepłacać, fotografowie ładują w
    sprzęt ciężkie pieniądze, a potem licytują się jakością zdjęć. A
    przecież można kompaktem zrobić wszystko.
    </sarkazm>

    P.S. Specjalista od np. Counter-Strike się znalazł. Życzę powodzenia
    przy 30 fps. Czasem lepiej się nie wypowiadać na tematy, o których ma
    się blade pojęcie.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 150. Data: 2009-09-30 20:46:19
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Jakub Jewuła napisał:

    > To wcale nie jest glupi pomysl - kupic z szesc MJU II,
    > zaladowac filmami 400ISO i kazac robic ciekawe fotki...

    Mam wrażenie, że to na jakimś filmie było (z życia wzięte?). Młodożeńcy
    kupili wór jednorazówek i rozdali gościom.

    m.
    --
    Do stu tysięcy syfilitycznych kaczorów!