    From: "1634Racine" <1...@1...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Date: Tue, 5 Aug 2014 13:22:30 +0200

    XX YY in news:c59389cc-6c10-4449-a285-48b966c1d2f7@googlegrou
    ps.com
    > Rozumiem , ze w irfanwiev wybrales opcje " POWIEKSZ FABULE".
    > tniesz zdjecie , obcinasz boki , a fabula sama rosnie. :-)))

    wiesz... w pewnym sensie dokladnie tak jest: tniesz i (czesto) "fabula" sama
    sie robi. Z banalnego zdjecia - robi sie COŚ. Moze Ci sie nie podobac, ale
    jesli bedziesz niewolnikiem tylko poprawiania tego co widzisz, to poza
    widoczna oczywistosc - nie wyjdziesz. Na tym polegaja decyzje kadrowania. I
    one czesto musza byc gestem rzeznika. Masz "jakies-takies" zdjecie, tutaj
    krzaczek, tutaj lodeczka, tutaj kamyczki, zachodek sloneczka, nieba nad tym
    kilogram, z lewej cos jeszcze, z prawej dwa razy cos jeszcze, kat widzenia
    jakis taki malo z sensem.... I sa na przyklad propozycje poprawy foto: po
    lewej od trawki cos uciac, nieba zostawic ,ale tylko to, co jest ponizej
    chmurki, etc.
    Ale w tym wszystkim caly czas krecisz sie przy tym samych paru straganach z
    grubymi babami w tle i masa warzyw, tylko robisz wiekszy porzadek na
    bazarze.
    Natomiast ja proponuje: wszystkie stragany z "ich" babami wycinamy,
    zostawiamy jeden stragan, babe od niego tez wycinamy, bo stoi z prawej - i
    jest szansa, ze dostaniemy jakas... cos tam znaczaca "martwa nature":
    centralnie pokazany stragan, pustka, zero czlowieka... moze cos to zacznie
    znaczyc...MOŻE. Nie musi. Kwestia czucia.
    Originalna fotka z grupy miala zdaje sie podrzucona przez kogos sugestie:
    "Ja bym sie pobawil w kadrowanie...". To do dziela. Ja zalozylem, ze pelna
    dowolnosc w zawartosci kadru.
    I teraz tak: oczywiscie, ze mozesz oryginalna tzw wymowe foto poprawiac,
    mozemy sie zadyskutowac "ile trawki, czy trawka, gdzie trawka, gdzie
    lodeczka, ile sloneczka, co z kolorem" - ja proponuje zobaczyc w tym zdjeciu
    cos, co na dzien dobry jest tylko "potencjalne", ale nie jest widoczne w
    sposob oczywsity, a mozliwe to jest , gdy siekiera skadrujesz, a nie
    lancecikiem bedziesz rzezbil. Spojrz na to tak. Tobie sie ten kadr moj moze
    nie podobac, ale ja twierdze, ze wygenerowal zupelnie inna historie, ja to
    nazywam "fabula", zdjecie opowiada teraz. Jest... mocniejsze, mozna rzec:
    smutniejsze, bardziej - i to jest najwazniejsze - symboliczne. A jesli
    "symbolicznosci" nie czujesz.... No, to my sie roznimy w odczuwaniu foto. I
    tylko tyle. Jeden sfotografuje tylko chmurke, drugi: baby i ich stragany,a
    nad nimi chmurke, trzeci: samotny stragan i nad nim chmurke (bo inne
    stragany powycina) - wybor wersji jest decyzja drastyczna. I o to chodzi. Ja
    wybralem pusty stragan. Lepszy.Patrze i zaczynam kombinowac - o co chodzi w
    tej pustce....? o co chodzi...