  • 11. Data: 2011-07-07 23:19:33
    Temat: Re: Fotelik dla dziecka w "weteranie" vs. PoRD :)
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    LEPEK w <news:iv571c$sn4$1@news.mm.pl>:

> [...]

    [...]

    > (prawo niby nie zabrania wprost włożyć dziecka do nieprzypiętego
    > fotelika, ale nieprzypięty fotelik jest używany niezgodnie z
    > przeznaczeniem i może stanowić niebezpieczeństwo dla siedzącego w nim).

    Dlaczego uważasz, że przewożenie niemowlaka (jakby nie było to dziecko do 12
    lat) w przystosowanym do tego foteliku/nosidełku, aczkolwiek nie
    przymocowanym do "tapicerki" jest bardziej niebezpieczne niż przewożenie
    tegoż dziecka na kolanach _również_ nijak przymocowanego do "tapicerki"
    opiekuna?

    --
    Tomasz Nycz

  • 12. Data: 2011-07-08 10:08:26
    Od: kan <k...@o...pl>

    On 2011-07-07 18:17, Kazimierz Uromski wrote:
    > Pasy z tyłu od połowy '93, duma polskiej motoryzacji 125p i polonez (do
    > '93) pasami z tyłu nie grzeszyły.

    Wszystkie 125p i Polonez były fabrycznie przystosowane do montażu pasów
    z tyłu. Wystarczyło je kupić i przykręcić.

    --
    Pozdrawiam,
    kan

  • 13. Data: 2011-07-08 10:22:39
    Od: Kazimierz Uromski <l...@d...kropka.kom>

    On 08.07.2011 10:08, kan wrote:

    > Wszystkie 125p i Polonez były fabrycznie przystosowane do montażu pasów
    > z tyłu. Wystarczyło je kupić i przykręcić.

    Wiem wiem, miałem oba. Ale fabrycznie nikt im pasów nie montował (do '93
    dla poloneza), a to sugerował Wojtek.

  • 14. Data: 2011-07-08 10:46:36
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Fri, 8 Jul 2011, Kazimierz Uromski wrote:

    > Wiem wiem, miałem oba. Ale fabrycznie nikt im pasów nie montował (do '93
    > dla poloneza), a to sugerował Wojtek.

    Nic takiego nie sugerowałem :) Napisałem jedynie, że w świetle obecnie
    obowiązującego prawa samochody zarejestrowane po raz pierwszy po 1984 roku
    powinny mieć pasy na tylnych siedzeniach :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 15. Data: 2011-07-08 11:10:05
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 7 Jul 2011, LEPEK wrote:

    > według mnie, aby przewozić dziecko zgodnie z przepisami i przeznaczeniem
    > fotelików należy to robić:
    > - tam, gdzie są pasy: w foteliku używając go zgodnie z przeznaczeniem

    No to jest akurat oczywiste i nie wymaga dodatkowego uzasadnienia :) Jeśli
    jadę sam z dzieckiem, to dziecko bezwzględnie siedzi w foteliku przypiętym
    pasami na przednim siedzeniu.

    Ale sytuacja komplikuje się już w sytuacji, kiedy w aucie jadą dwie
    dorosłe osoby + dziecko. Dorosłemu w świetle przepisów wolno wtedy
    siedzieć na tylnym siedzeniu bez pasów. A co z dzieckiem? Czy też *musi*
    być z przodu w foteliku, czy może siedzieć z tyłu "luzem"?

    > tam, gdzie nie ma pasów: luzem, bo IMO to lepiej, niż w foteliku

    Jeśli auto w ogóle nie ma pasów, to nie ma tego problemu :)

    > (prawo niby nie zabrania wprost włożyć dziecka do nieprzypiętego
    > fotelika, ale nieprzypięty fotelik jest używany niezgodnie z
    > przeznaczeniem i może stanowić niebezpieczeństwo dla siedzącego w nim).

    Z tego co mi wiadomo, to *główne* zadanie fotelika jest takie, żeby
    zapewnić dziecku uchwyt pasa bezpieczeństwa na odpowiedniej wysokości
    (przy braku fotelika normalny pas znajduje się za wysoko i w razie wypadku
    może spowodować poważne, nawet śmiertelne obrażenia). Zatem dziecko
    siedzące w foteliku bez pasów jest moim zdaniem mniej-więcej tak samo
    narażone na urazy, jak dziecko siedzące bez pasów "luzem" (ergo - nie ma
    żadnej różnicy).

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 16. Data: 2011-07-08 11:11:26
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 7 Jul 2011, Tomasz Pyra wrote:

    > Czytając to tak jak jest napisane, to nie można przewozić dwójki dzieci,
    > bo obowiązek używania fotelika dotyczy _pojazdu_ wyposażonego w pasy,
    > bez wnikania w ilość pasów. A mając pasy tylko z przodu, fotelik zgodnie
    > z wymogami może być tylko tam.

    No właśnie do podobnych wniosków sam wcześniej doszedłem, ale wydało mi
    się to zbyt absurdalne i dlatego zadałem pytanie na grupie :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 17. Data: 2011-07-08 11:52:27
    Od: LEPEK <n...@n...net>

    W dniu 2011-07-07 23:19, 'Tom N' pisze:

    > Dlaczego uważasz, że przewożenie niemowlaka (jakby nie było to dziecko do 12
    > lat) w przystosowanym do tego foteliku/nosidełku,

    Fakt - jeśli chodzi o taki "pierwszy" fotelik w kształcie nosidełka, to
    może i - w przypadku braku pasów - jednak w nim, niż luzem. Ale już
    każdy następny IMO, jak ma być nieprzypięty, to lepiej go w domu
    zostawić (jak jedziemy bez dziecka, to też :) ).

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 18. Data: 2011-07-08 18:23:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-07-08 11:10, Wojtek Borczyk pisze:

> [...]
    > dziecko siedzące w foteliku bez pasów jest moim zdaniem mniej-więcej tak
    > samo narażone na urazy, jak dziecko siedzące bez pasów "luzem" (ergo -

    Nieprzypięte w foteliku będzie mniej stabilne - może się z tym całym
    fotelikiem przewrócić na zakręcie, albo spaść przy hamowaniu.
    Jadąc bez fotelika może się chociaż trzymać fotela.

  • 19. Data: 2011-07-08 18:40:13
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 07.07.2011 22:54, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > bez wnikania w ilość pasów.
    > A mając pasy tylko z przodu, fotelik zgodnie z wymogami może być tylko tam.

    Czyli jak kupowac klasyka majac dzieci, to tylko takiego, w ktorym
    wogole nie ma pasow ;)

    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 20. Data: 2011-07-08 18:48:11
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-07-08 10:08, kan pisze:

    > Wszystkie 125p i Polonez były fabrycznie przystosowane do montażu pasów
    > z tyłu. Wystarczyło je kupić i przykręcić.

    A wiesz, że Warszawa była fabrycznie przystosowana do montażu pasów
    bezpieczeństwa z przodu? Jednak nie o to było pytanie...