  • 1. Data: 2011-07-07 14:18:00
    Temat: Fotelik dla dziecka w "weteranie" vs. PoRD :)
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    Od pewnego czasu dręczy mnie pewien problem. Na samym wstępie uprzedzam
    wszystkich "nadgorliwych", że jestem jak najbardziej *za* przewożeniem
    dzieci w przystosowanych do tego celu fotelikach i nie mam zamiaru
    kwestionować ich skutecznosci. Chodzi mi jedynie o aspekt prawny
    zagadnienia i interpretację obowiązujących przepisów. Może jakiś grupowy
    prawnik mnie oświeci? ;-)

    Zatem, mamy "youngtimera" - auto wyprodukowane (powiedzmy) w 1975 roku. O
    ile mi wiadomo, zgodnie z obowiązujacymi przepisami w pasy na przednich
    fotelach musi być wyposażone każde auto o masie całkowitej
    nieprzekraczającej 2,5 tony zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 30
    czerwca 1971 r., na tylnych siedzeniach zarejestrowane po raz pierwszy po
    dniu 31 grudnia 1984 r. Zatem wspomniany "youngtimer" musi mieć pasy z
    przodu, ale z tyłu ich mieć nie musi.

    Z kolei obowiązek przewozu dziecka w foteliku dotyczy wyłącznie tych
    pojazdów, w których prawnie wymagane jest wyposażenie ich w pasy
    bezpieczeństwa.

    Moje pytania brzmią następująco:

    1) Czy we wspomnianym pojeździe wolno przewozić *dwójkę* dzieci, jedno w
    foteliku przypiętym pasami na przednim siedzeniu, drugie bez fotelika na
    tylnym?

    2) Czy jedno dziecko może podróżować na tylnym siedzeniu bez fotelika, czy
    musi wtedy siedzieć z przodu w foteliku przypiętym pasami?

    Powtarzam, chodzi mi wyłącznie o aspekt prawny, a nie o komentarze w stylu
    "jesteś mordercą i chcesz zabić niewinne dziecko" ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 2. Data: 2011-07-07 18:17:50
    Temat: Re: Fotelik dla dziecka w "weteranie" vs. PoRD :)
    Od: Kazimierz Uromski <l...@d...kropka.kom>

    On 07.07.2011 14:18, Wojtek Borczyk wrote:
> [...]
    > czerwca 1971 r., na tylnych siedzeniach zarejestrowane po raz pierwszy
    > po dniu 31 grudnia 1984 r. Zatem wspomniany "youngtimer" musi mieć pasy

    Pasy z tyłu od połowy '93, duma polskiej motoryzacji 125p i polonez (do
    '93) pasami z tyłu nie grzeszyły.

  • 3. Data: 2011-07-07 18:53:45
    Temat: Odp: Fotelik dla dziecka w "weteranie" vs. PoRD :)
    Od: "JoAsienka" <w...@p...oonet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Borczyk" napisał w wiadomości grup
    n.astro.amu.edu.pl...

    Ja akurat kiedyś specjalnie zatrzymałam się przy policjancie
    drogówki i dopytałam - dziecko z przodu w foteliku (i tylko w
    foteliku, na poddupniku nie może), a z tyłu luzem, bezwzględnie, bo
    w foteliku bez zapięcia pasów jest to zabronione

    No generalnie powinno siedzieć z przodu w foteliku, jeśli jedziesz
    jako kierowca i tylko z dzieckiem.

    W.

    --
    Pozdrawiam JoAsienka
    gg 1489928

  • 4. Data: 2011-07-07 19:10:00
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    JoAsienka w <news:iv4oar$e0h$1@inews.gazeta.pl>:

    > Ja akurat kiedyś specjalnie zatrzymałam się przy policjancie
    > drogówki i dopytałam - dziecko [...] z tyłu luzem, bezwzględnie, bo
    > w foteliku bez zapięcia pasów jest to zabronione

    Podał podstawę prawną tego "zabronienia"?

    --
    Tomasz Nycz

  • 5. Data: 2011-07-07 20:01:10
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2011-07-07 19:10, 'Tom N' pisze:

    > Podał podstawę prawną tego "zabronienia"?

    Art. 39.3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa
    dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi
    się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci,
    odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom
    technicznym.

    Może i można się kłócić, bo nie jest wprost napisane, że dziecko w
    foteliku ma być przypięte pasami, ale:
    1. foteliki są wg instrukcji przeznaczone do użycia z pasami
    bezpieczeństwa, którymi przypina się je (foteliki) do tapicerki (sam
    fotelik, bądź razem z dzieckiem)
    2. przewożenie dziecka w foteliku nieprzypiętym jest niebezpieczne,
    bardziej niebezpieczne niż niezapięte dziecko luzem

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 6. Data: 2011-07-07 20:22:12
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    LEPEK w <news:iv4sat$vgr$1@news.mm.pl>:

> [...]
    > się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci,
    > odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom

    Ale pasów nie ma w pojeździe, a z powyższego nie wynika, że w takim
    przypadku fotelik jest zabroniony i należy dziecko w wieku do lat 12 (czyli
    również takie, które ma 3 miesiące) umieścić bezpośrednio na siedzeniu lub
    kolanach opiekuna.

    > 2. przewożenie dziecka w foteliku nieprzypiętym jest niebezpieczne,
    > bardziej niebezpieczne niż niezapięte dziecko luzem

    Na czym to niebezpieczeństwo polega, tylko nie pisz o większej masie zestawu
    dziecko+fotelik

    --
    Tomasz Nycz

  • 7. Data: 2011-07-07 20:37:19
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2011-07-07 20:22, 'Tom N' pisze:

> [...]
    > również takie, które ma 3 miesiące) umieścić bezpośrednio na siedzeniu lub

    Z powyższego bezpośrednio nie, ale dla fotelików, w których przewozi się
    niezapięte dzieci - widziałeś takie?

    > Na czym to niebezpieczeństwo polega, tylko nie pisz o większej masie zestawu
    > dziecko+fotelik

    Na tym, że w razie czego dziecko dostaje tym fotelikiem np. po plecach.

    Pozdr,

  • 8. Data: 2011-07-07 20:58:17
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    LEPEK w <news:iv4uen$1vca$1@news.mm.pl>:

    > Z powyższego bezpośrednio nie, ale dla fotelików, w których przewozi się
    > niezapięte dzieci - widziałeś takie?

    I pięknie, od braku pasów w pojeździe przeszliśmy do braku pasów w pojeździe
    i foteliku.

    Przypomnę o czym pisała JoAsienka:
    "z tyłu luzem, bezwzględnie, bo w foteliku bez zapięcia pasów jest to
    zabronione", bo chyba nie muszę przypominać tematu wątku

    --
    Tomasz Nycz

  • 9. Data: 2011-07-07 22:54:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-07-07 14:18, Wojtek Borczyk pisze:

> [...]
    >
    > Powtarzam, chodzi mi wyłącznie o aspekt prawny, a nie o komentarze w
    > stylu "jesteś mordercą i chcesz zabić niewinne dziecko" ;-)

    Czytając to tak jak jest napisane, to nie można przewozić dwójki dzieci,
    bo obowiązek używania fotelika dotyczy _pojazdu_ wyposażonego w pasy,
    bez wnikania w ilość pasów.
    A mając pasy tylko z przodu, fotelik zgodnie z wymogami może być tylko tam.

    Oczywiście jest to głupie i jest kolejną na długiej liście bzdur w PoRD.

    Ale coś mi się wydaje, że policjant się do tego nie przyczepi - intencja
    raczej była taka, żeby wozić dziecko w foteliku tam gdzie na siedzeniu
    są pasy.

  • 10. Data: 2011-07-07 23:03:49
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2011-07-07 20:58, 'Tom N' pisze:

    > I pięknie, od braku pasów w pojeździe przeszliśmy do braku pasów w pojeździe
    > i foteliku.

    To ja może napiszę jeszcze raz (pomijając budowę fotelików, ale jeśli
    sprawa wymaga wyjaśnienia, to pozostaję do dyspozycji):
    według mnie, aby przewozić dziecko zgodnie z przepisami i przeznaczeniem
    fotelików należy to robić:
    - tam, gdzie są pasy: w foteliku używając go zgodnie z przeznaczeniem
    - tam, gdzie nie ma pasów: luzem, bo IMO to lepiej, niż w foteliku
    (prawo niby nie zabrania wprost włożyć dziecka do nieprzypiętego
    fotelika, ale nieprzypięty fotelik jest używany niezgodnie z
    przeznaczeniem i może stanowić niebezpieczeństwo dla siedzącego w nim).

    Pozdr,