  • Data: 2012-12-26 21:36:35
    Temat: Re: Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Od: shg <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Dec 26, 12:25 am, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Filtr na UV *może* da się zrobić z okularow przeciwsłonecznych z
    > filtrem, ale kompletnie nie wiem jak tam jest z rzeczywistym tłumieniem,
    > ktos może zna jakieś szacunki?

    Kiedyś mierzyłem okulary ochronne laboratoryjne, nic specjalnego,
    kosztowały chyba 16 zł, nawet nie napisali na nich, że tłumią UV.
    Okazało się że minimalnie poniżej 400 nm absorbancja leci gwałtownie w
    górę i w całym UV (do 200 nm) wynosi powyżej 5 (czyli wycinają jakieś
    > 99,999%, więcej spektrometr nie umiał zmierzyć) W widzialnym są
    praktycznie idealnie przezroczyste.
    Problemem może być kształt, bo płaskie to one nie są.
    Jeśli chcesz się bawić, to mam "trochę" dibenzoilometanu. To jest
    filtr UV-A, ale inne długości fali też tłumi (UV, widzialnego nie),
    trzeba go tylko więcej naładować, pod wpływem dużego natężenia UV-B i
    UV-C może się rozkładać.
    http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?ID=C120467&Mas
    k=400#UV-Vis-Spec
    Trzeba by to w jakimś tworzywie sztucznym rozpuścić, na pewno da się w
    polilaktydzie, ale w PMMA pewnie też i odlać "szybę", można między
    dwie płyty szklane wsadzić w tym celu.