-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.195.182.51.217
!not-for-mail
From: Myjk <m...@n...op.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Fiasko elektryfikacji? Ratunkiem wodór? - mgr inż. Karolina Majewska -
BS3S
Date: Wed, 4 Sep 2024 16:48:05 +0200
Organization: MAD
Sender: Myjk <>
Message-ID: <3kdve5s32d6z$.dlg@myjk.org>
References: <va589q$ta5$5@news.chmurka.net> <va76i3$5f8$1@news.chmurka.net>
<e...@m...org> <vamvdm$im6$1@news.chmurka.net>
<1...@m...org> <vb0f13$ctu$1@news.chmurka.net>
Reply-To: m...@n...op.pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Myjk";
posting-host="195.182.51.217"; logging-data="10670";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Cancel-Lock: sha1:9IZ6SG9uIurGaqSVOoW8u7Zrtxs=
sha256:iKiZ6+fytxWNifD2YLdzD3QuOeKnWAnpxtmAfnukYrw=
sha1:hUmzKydNJR3OIcvSUwmnNURN5Bo=
sha256:ggykeD2aEXR2RAXdE1VH67fBk/4mLbYDEWMfEb96saE=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2724176
[ ukryj nagłówki ]Sat, 31 Aug 2024 20:12:03 -0500, ptoki
> On 2024-08-28 10:05, Myjk wrote:
>> Wed, 28 Aug 2024 05:50:30 -0500, ptoki
>>
>>> 1. Te 20% to tylko jak zalozysz ze sie chesz tylko toczyc
>>
>> Większość głównie się toczy, albo wręcz stoi, a silnik napierdala.
>>
>>> i odrzucisz uzycie klimy, swiecenia, grzania.
>>
>> Akurat jak się klimę wyłączy, to można podbić sprawność na s&g,
>> bo chociaż na postoju się smród wyłączy i nie będzie jałowo
>> kotłować paliwa.
>>
>>> W praktyce osiaga sie 30-40% w zaleznosci od sytuacji.
>>
>> Przestań bredzić,
> Zolta kartka.
Nie strasz, nie strasz, bo...
> Ty u mnie masz nachytane
> wiec albo grzeczniej albo zejde
> do twojego poziomu.
Wtedy już upadniesz, bo to ja się muszę
od początku zniżać do twojego poziomu.
>> sprawność na poziomie 30-40% to jest jak silnik
>> pracuje w okolicach 3500-4000 obrotów -- kiedy w cyklu drogowym
>> masz takie obroty? Praktycznie nigdy.
> Moj mial optimum w okolicy 2800.
> Tak mowila nota katalogowa forda.
A ty uwierzyłeś. No ale nawet, kiedy trzymasz okolice 3000 obr.
jadąc po mieście kręcisz stale takie obroty, może jak w korku
na światłach stoisz? A, no nie, zapominam że wszyscy tutaj
przecież zapinają cały czas 140-150+/h i to są jedyne
słuszne warunki (także w świetle rozważania o BEV).
> te 30-40% bierze pod uwage tez grzanie.
Tymczasem grzanie jest potrzebne przy pełnej mocy ile,
parę godzin w roku? Kolejne 4 miesiace jest potrzebna połowa,
albo i mniej. Kolejne 8 miesięcy śmiga klima, która UJMUJE
sprawności, ciepło ze spaliny nie tylko przeszkadza, ale
także trzeba jeszcze dodatkowo dmuchać. Ale wg ciebie
nadal to sprawności nie zabiera. Klasyka.
> Policz tak jak sie liczy pompy ciepla, per caly rok.
Pompa ciepła do grzania to akurat przykład z dupy,
bo ona ma akurat "sprawność" ponad 100%, gdyż sobie
większość energii tłoczonej do domu dobiera,
tak realnie, ze słońca.
> Wyjdzie ci ze spaliniak grzejac wnetrze jest
> sprawniejszy niz biorac pod uwage samo toczenie.
Tak sobie tłumacz.
> Sedno mojej wypowiedzi jest wlasnie tym. Nie wybieramy rodzynek liczac
> sprawnosc dla wycinka aktywnosci pojazdu tylko calosc.
No właśnie, a całość to są parametry które nie dają nawet połowy sprawności
deklarowanej przez producentów, bo są dla NAJLEPSZYCH możliwych warunków
które na drodze nie występują praktycznie nigdy, chyba że ktoś notorycznie
zapieprza po autostradzie z prędkościami powyżej dopuszczalnych.
Weź się skup i przemyśl dlaczego hybrydy jednak mają mniejsze spalanie
niż czyste spaliniaki, dla przykładu Outlander PHEV którym jeżdżę
w trybie HEV (czyli z pustą baterią trakcyjną) spala 2-4L/100km
mniej niż odpowiednik czysto spalinowy, mimo że te które testowałem
(w tym na autostradzie Wawa-Folgarida rok po roku) posiadają
IDENTYCZNY silnik.
> Dla spaliniaka grzanie podnosi sprawnosc.
Przez 3-4 miesiace w roku, parę dni (albo raczej godzin,
dokładnie tak jak przy grzaniu domu, kocioł rzadko kiedy
pracuje na optymalnych warunkach) w 100%, a sam twierdzisz
że sprawność jest roczna.
> Dla elektryka obniza.
Zwiększa zużycie energii, obniża ZASIĘG -- ignorancie.
Sprawności nie obniża. Poza tym BEVy posiadają już
w większości pompy ciepła, więc w zimie grzanie
obniża ZASIĘG najdalej o 15%. Jak się zagrzeje
kabinę na drucie, to jeszcze mniej. Ale nadal,
to nie jest sprawność energetyczna o jakiej
rozmawiamy.
> Dla elektryka liczymy cieplo odpadowe generowane w wegloej elektrowni.
> I uczciwie jest tez ujac to samo odpadowe cieplo nawet dla atomowki bo
> fakt ze uranu jeszzcze mamy nieco w ziemi nie zmienia sprawnosci ukladu,
Skoro tak, to do spaliniaka trzeba doliczyć energię na rafinację,
energię na dostarczenie paliwa do stacji -- to samo dla olejów
smarnych, w tym ich utylizację.
Jak już pisałem koncerny paliwowe kiedyś się pochwaliły, że do
wyprodukowania 1L paliwa potrzebują 7kWh energii, gdy w tymże
litrze jest 9-10kWh energii. Czyli tylko niecałe 30% jest
"czystej" energii. Literalnie samochód króry pali 8L/100km
zużywa nie 80kWh energii, tylko okolice 130kWh/100km.
Dla porównania elektryk zużywa średnio 18kWh/100km, nawet jeśli
przyjąć sprawność produkcji prądu i ładowania na poziomie 25%,
to jest nadal 72kWh, czyli blisko 2x mniej niż spaliniak. CBDU.
I żeby nie było, mój Outlander PHEV zużywa średnio prądu 20kWh/100km
(i nie mam pompy ciepła) gdzie go grubo gniotę, a spalinowa wersja
w analogicznych warunkach 10L benzyny.
>>> 2. Prawie kazda forma napedu ma niewiele lepsza sprawnosc. Bicie sie o
>>> 10-20% uwazam za kosmetyke bo bazujac na kopalinach tylko przedluzamy
>>> agonie lub kupujemy czas na ucieczke z planety.
>>
>> Nie chrzań, tylko uwzględnij że w litrze paliwa masz
>> "całe" 2,5kWh "czystej" energii z ~9kWh zawartych w litrze.
>> Czyli pozostałe 7kWh jest zużywane do jej produkcji.
> W 1kWh energii w gniazdku brakuje 2kWh straconych w elektrowni.
> Nie ublizaj mi ze chrzanie jak nie rozumiesz tamatu na jaki dyskutujesz.
No ale przecież ty to właśnie pominąłeś w sprawności spaliniaka,
za to produkcję potrąciłeś BEVowi! Uparłeś się na te 40% sprawności,
gdzie to jest sprawność w IDEALNYCH warunkach, nie uwzględnia to także
sprawności skrzyni biegów gdzie też są straty i to z porówniania
wspomnianego Outlandera wychodzi że są znaczne, do tego spaliniak
nie ma odzyskiwania energii przy hamowaniu.
>>> Znajdz mi energie co ma lepsza sprawnosc od ICE.
>>
>> Prąd ma 2x lepszą sprawność. Nawet ten z wungla.
>> Co wprost pokazują ceny nośników.
>>
> Nie.
Tak.
> https://www.quora.com/How-much-heat-does-a-thermal-p
ower-plant-waste
> Ale nawet jak tak to i tak elektryk straci na sprwnosci
Dzieki pompie ciepła ma tę sprawność zwiększoną 3-4x!
I to zarówno przy grzaniu jak i chłodzeniu. Za to spaliniak
zyskuje coś tam na grzaniu, ale przez 8 miesięcy, gdy działa
klima, traci znowu tę sprawność zyskaną w 4 miesiacach chłodu,
bo zużywa więcej paliwa aby zrobić chłód w kabinie,
generując jeszcze więcej ciepła! BEV zużycie energii
zima/lato na rzecz grzania/chłodzenia ma zbliżone.
> jak sie wezmie pod uwage grzanie kabiny w zimie itp.
Mój diesel w Mazdzie 6 miał webasto, które się załączało
czasem w zimie przy jeździe autostradą, albo jak dałem w palnik
ogrzewaniem przy -15sC, bo się potrafił silnik wychładzać.
Ale to były wyjątki od reguły, jak pisałem, liczone w godzinach.
I tyle z tej twojej sprawności 30-40% zostaje. Gucio.
> I jak pialem, rozniece na poziomie 10% to pikuś. Nie zmienia stanu rzeczy.
Nie zmienia, bo masz głupkowate założenia.
>>> Elektryk z elektrowni weglowej? OIDP 30% - liczac od chodnika w kopalni
>>> przez elektrownie, siec, akumulator, silnik i kola.
>>>
>>> Elektryk z atomowki? Podobnie. 3/2 ciepla w atomowce leci w chlodnie
>>> kominowe. Tak z zasady.
>>
>>> Elektryk z PV? Podobnie. Solary zahaczaja o 30% sprawnosci teraz.
>>
>> I dlatego prąd, szczególnie z OZE, jest tańszy od paliwa?
>> Pewnie znowu jakiś spisek i dokładają do tego interesu
>> żeby biedne ICE pogrzebać.
> Nie jest tanszy.
Jest. Przy założeniu zużycia 20kWh/100km aktualnie
z gniazdka w G11 kosztuje 26 zł. W 2T G12 kosztuje 16 zł.
Analogiczna spalinówka (jak testowany przeze mnie Outlander)
kosztuje 65 zł/100km. To oznacza że aby jazda na prądzie
zrównała się z paliwem kWh prądu musiałaby kosztować 3,25 zł.
Tyle to nie kosztuje nawet na publiczych ładowarkach, ani
w żadnym kraju na świecie. Za to z pewnością najdroższy
prąd w Europie mamy MY i jest to wynik pisowizny, zabicia
napierw wiatraków w 2016 a w 2022 fotowoltaiki 2 lata
przed terminem danym przez EU.
> Gdyby byl tanszy to bysmy o tym
> nie dyskutowali tylko wesolo korzystali.
Jakbyś umiał liczyć to byś korzystał. Jak widać powyżej nie umiesz,
skoro dla ciebie 65 zł za paliwo jest mniejsze od 26 zł za prąd.
> Moze byc tanszy jak masz swoje panele i ladujesz auto pod domem.
Jak ma się swoje panele, jak ja, to przejechanie 15 tys. km
rocznie na prądzie kosztuje mnie 200 zł, czyli kWh okolice
0,013 zł czyli 100km przejeżdżam za 1,3 zł. Natomiast
wolnego prądu mam na 30 tys. km rocznie, więc mógłbym
te wartości obniżyć o połowę. Ale o takim wyjątku nie
rozmawiamy, rozmawiamy o tym co ma KAŻDY.
> Ale juz jak oddasz do sieci po cenie godzinowej w domu a pobierzesz za
> zlotowke czy wiecej w miejscu pracy to wyjdzie ci ze wcale tanio nie jest.
Tanio nie jest, ale nadal TANIEJ niż na paliwie.
> Juz o podatkach nie wspominam bo dyskutujemy o sprawnosciach a nie o
> ekonomi.
Nawet doliczając podatek drogowy (bo akcyza już jest wliczona),
to nijak prąd nie będzie droższy, a nadal będzie taniej 2x co
wprost zgadza się z wyliczeniami sprawności energetycznej.
>>> Jedynym sensownym podejsciem to albo elektryk z jakiegos taniego nie
>>> obecnego na rynku PV albo spaliniak jezdzacy na jakims zielsku co se
>>> rosnie, scina, przerabia na oleiste i na tym jezdzi.
>>
>> Bzdura, produkowanie paliw z zielska to jeszcze większy absurd niż kopaliny
>> i wodór. Brazylia ma "tylko 45%" z zielska, mimo koszmarnie dużych
>
> Widze ze nie rozumiesz co komentujesz. Odpisales mi jakbym napisal ze
> tak jest. Bo nie czytasz ze zrozumieniem.
> Ja napisalem ze to sa dwie sensowne i dlugoterminowe opcje.
Ja zaś ci piszę, że są to dwie bezsensowne opcje, bo sprawność
jest żenująco niska, mówiąc wprost jest UJEMNA energetycznie,
a dodatkowo uprawianie zielska na rzecz paliw, by się odbiło
w Europie na cenie żywności, bo mniej miejsca na uprawy jedzenia,
to braki w towarze i wyższe ceny. Czyli kolejny pomysł, jak
na siłę ratować spaliniaki, z dupy.
> Co ciekawe przyjebales sie tylko do zielska a nie do pv. No nic. Nie
> jestem zdziwiony twoja odpowiedzia.
Po co mam się przyjebywać do PV, skoro zazwyczaj wisi to na dachu
(czyt. nie wymaga powierzchni na glebie), żryć (i pić) nie woła,
nie trzeba nic przy nim robić, słońce świeci tak czy siak.
Literalnie, twoje przypierdalanie się do tego że panel ma (tylko)
30% sprawności "wewnętrznej" jest skrajnie głupie, skoro w wieloletnim
cyklu pracy wyprodukuje wielokrotnie więcej energii elektrycznej niż
poszło na jego wyprodukowanie. No to jak na produkcję paneli i falownika
zużyje się 50MWh energii a te wyprodukują w 15 lat 500MWh, to jaką mają
sprawność wg ciebie, nadal 30%?
To samo jest zresztą z wiatrakami, co z tego że produkcja ich
bierze energię, co z tego że zostają łopaty, skoro to wszystko
wielokrotnie, w okresie ich pracy, się zwraca energetycznie
i środowiskowo (tak, nawet jeśli produkcja emituje syfy
i zostają łopaty, bo te nie trują np. ludzi wniskając
im do płuc i krwiobiegu).
>> przestrzeni do plantowania (rżnąc lasy) i mając cały rok na uprawę. Gdzie
>> ty niby to chcesz uprawiać w Europie, skoro nieużytków jest niewiele więcej
>> niż potrzeba do wyżywienia ludzi, a sezon wegetacji trwa najwyżej przez 8
>> miesięcy. Poza tym znowu, do przetworzenia zielska w paliwo nadal trzeba
>> dołożyć energii.
>>
>>> A reszta to dziadowanie i dorabianie ideologii.
>>
>> Zielonego pojęcia o matematyce i fizyce nie masz.
> Ta. Jakbys rozumial co czytasz to moze bysmy podyskutowali. A tak to
> wyszlo jak zwykle.
Z projekcjami do kina się udaj.
--
Pozdor
Myjk
Następne wpisy z tego wątku
- 04.09.24 18:32 Cavallino
- 04.09.24 20:00 Myjk
- 05.09.24 10:56 J.F
- 05.09.24 11:04 Cavallino
- 05.09.24 14:17 J.F
- 05.09.24 15:32 Cavallino
- 05.09.24 16:34 J.F
- 05.09.24 16:43 Cavallino
- 05.09.24 18:02 Myjk
- 05.09.24 18:07 J.F
- 06.09.24 08:45 Cavallino
- 06.09.24 11:12 J.F
- 06.09.24 16:08 Cavallino
- 08.09.24 15:56 Cavallino
- 09.09.24 14:24 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-04 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-04 Czy policjantów należy ROZBROIĆ?
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=