  • Data: 2010-03-30 22:16:37
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20> szukaj wiadomości tego autora

    ".Peeter" hotihv$gtc$...@i...gazeta.pl

    > Stwierdzenie, że demonizujesz problem odnosiło się do tego, że wielu
    > producentów aut zmienia ET w zależności od rozmiaru koła, wieksze
    > felgi nawet wśród fabrycznych mają mniejsze ET i są to nieraz różnice
    > po 5mm i większe. Dlatego właśnie mówiłem o demonizowaniu, gdyż
    > zmiana o 2,5mm nie powinna nic znacząco zmienić. :-) Podałem
    > przykład dla VW - 15" ET 43, 17" ET 38.

    Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
    z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
    Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
    i będę mógł napisać coś więcej.

    > Inny przykład: Oryginalne felgi Volvo, 17"x7,5 ET 49. Czyli 3,5mm

    Dla Nowego Volvo S40 lub V50?

    W salonie powiedziano mi, że poza 52.5 mm nie mają żadnych innych dla S40.

    > mniejsze odsadzenie niż w Twoich felgach. Być może jakaś tolerancja istnieje,

    Istnieje -- auto nie eksploduje. Kiedyś (z 50
    lat temu) nie budowano zawieszenia z ujemnym PZ.
    Może nawet nie myślano o tym, aby takie budować
    lub rozpatrywano to w kategoriach Science-Fiction
    z przewagą Fiction. ;) W szkole, na lekcjach uczono
    mnie tego, że hamulce mają dwa obwody -- przedni i tylny,
    dodając, że inaczej być nie może nigdy!!! I że muszą to
    być hamulce hydrauliczne, aby równo hamowały. Dziś są
    układy ABS i ESP, które potrafią chyba łamać zupełnie
    te wywody. Ale te ABSy domagają się właśnie ujemnych PZ
    oraz wyprzedzania sworznia zwrotnic i (chyba) pochylania
    osi tychże zwrotnic zarówno wzdłuż jak i w poprzez samochodu.

    > choć widziałem na allegro nawet 18" z ET 52,5.

    Bo na oko ET nie powinno zależeć od średnicy felgi, a jedynie
    od średnicy koła, a ta powinna być stała dla każdej średnicy
    felgi choćby z uwagi na możliwości silnika, przełożenia
    skrzyń biegów i wskazania liczników.

    > Może takich
    > kół poszukaj, czasem można dorwać z niezłymi oponami.

    Ja mam niezłe opony -- najpierw była zima, więc mało jeździłem,
    później uczyłem się jeżdżenia z przednim napędem, a gdy już byłem
    gotowy -- rozchorowałem się. Od początku września do dzisiaj
    przejechałem raptem 2500 km, z czego 1500 przez ostatnie 6 tygodni. :)

    No i są to opony o średnicy 16 cali.

    Ponadto 18 cali to za dużo na polskie drogi.

    > dasz odobną sumę, a na 17" lub 18" auto będzie zdecydowanie lepiej
    > wyglądać. :-)

    Ale za to stanie się mniej terenowe. :)

    > I nie twierdzę, że pomysły typu ET mniejsze o 20mm + dystans 10mm
    > nie zmieniają charakterystyki. 30mm na pewno znacząco zmienia
    > promień zataczania i kieruje auto na drzewa przy najmniejszej koleinie.

    Nawet nie na koleinie. Nawet jeśli nie kieruje
    na drzewa, to wymaga większej uwagi i szybciej
    męczy. Przyjemność z jazdy maleje, gdy kierownicę
    trzeba trzymać tak, jakby była zwierzakiem, który
    myśli tylko o ucieczce.

    Na razie to moje Volvo, póki nie buksuje przednimi kołami,
    jeździ prosto i nie domaga się korekt. Ja raczej niechętnie
    trzymam kierownicę w czasie jazdy, chyba że na zakrętach.

    Dopiero jak przednie koła buksują, samochód jedzie
    bokiem, i to dosłownie bokiem -- szybciej w bok
    niż do przodu. (w Volvo mówią, że to nie jest możliwe)
    I to chyba zawsze w prawą stronę.

    Stałe kontrowanie i nadrabianie pochyłości jezdni to nie dla mnie. :)
    A tak będzie po znacznej zmianie ET felg czy po rozregulowania innych
    ustawień. Nie po to kupiłem nowy samochód, by psuć mu charakterystykę. :)
    Uroda felg to drobiazg w zestawieniu ze stabilnością jazdy.

    > Ludzie wprawdzie tak jeżdżą, ale ja bym tego w swoim aucie nigdy
    > nie zastosował. Podobnie jak nie ufam dystansom zmieniającym
    > rozstaw śrub.

    :)

    > Niby można, ale prędzej do jazdy kapeluszniczej,

    Do majestatycznej jazdy po mieście z szybkością nie większą niż 20 km/h. :)

    > do jazdy z dużymi prędkościami po torze jakoś sobie takiego patentu nie wyobrażam.

    :)

    > Pozdrawiam

    Ja także.

    Choć niby nie należy, ja lubię czasami przekraczać dozwoloną szybkość.
    I jeśli auto ma tendencje wymykania się spod kontroli, jazda nie jest
    przyjemnością. :) Ja nie lubię stresów, wytężonej uwagi itd. -- nie
    powiem, że wtedy głupieję nadmiarowo, ale lubię rozglądać się dookoła,
    gdy jadę. :) Samo jechanie i pilnowanie samochodu jest dla mnie nieciekawe.

    Pracownik salonu Volvo powiedział mi dzisiaj, że mają w ofercie felgi
    (ATT?) o szerokości 7 cali i średnicy 16", i że zamontowanie ich może
    poskutkować utratą :) gwarancji, a decyzję o tej utracie podejmą nie
    oni, lecz ich zwierzchnicy.

    Trudno mi coś powiedzieć na ten temat -- felga ma różne zadania,
    w tym i chłodzenie tarcz hamulcowych, i ozdobne. Nie może być
    odlana z żywicy epoksydowej, nie może być odlana z metalu ciężkiego
    jak pluton (bo to nieresorowana masa obracająca się) ale jaki zły
    wpływ (poza marketingowym) może mieć felga od tego samego zawieszenia
    z Mazdy -- trudno zgadnąć. Nawet nie wiem, co wówczas, gdy założyłbym
    felgę dokładnie pasującą (6.5" na 16" z ET 52.5 mm i rozstawem 5x108)
    kupioną poza siecią Volvo. :)

    Złośliwie mogę dodać, że felgi Mazdy są produkowane w Japonii (tak
    mi powiedziano w salonie Mazdy) zaś Volvo S40 jest produkowane
    w Chinach, więc i felgi z logo Volvo prawie na pewno stamtąd
    pochodzą. :) Ford od kilkudziesięciu lat ma swoje fabryki
    w Chinach, o czym dowiedziałem się przy okazji sprzedawania
    Volvo przez Forda.

    Mercedes na felgach z poprawnym ET (50 mm) usypia w czasie
    jazdy, nawet po bardzo złych drogach, ale budzi solidnie na
    szerokich, całkiem ładnych felgach z ET 44 mm. A mnie już
    starcza wrażeń związanych z samym napędem przednim, gdzie
    samochód potrafi po prostu pojechać prosto -- właśnie z tego
    powodu kupiłem zimowe opony, gdy tuż po wyjeździe z garażu
    pojechałem na skręconych kołach prosto -- prosto na krawężnik. :)
    W wyobraźni liczyłem słupki :) i zastanawiałem się nad tym, na
    którym słupku się zatrzymam i ile czasu stracę na opisywaniu
    szkody -- mam AC. Wiele wskazywało na to, że trafię pomiędzy
    słupki -- i tak stało się, ale felgą uderzyłem krawężnik.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'