  • Data: 2010-03-30 12:41:59
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hoqgkh$43p$...@i...gazeta.pl

    > Wyprzedzeniem sworznia to pochylenie prostopadłe do pokazanego na rysunku.
    > Daje automagię prostowniczą -- w skręcie samochód jest uniesiony, więc
    > ma tendencję do prostowania kół. Założenie szerszych opon **chyba** da
    > ,,lepszy'' skutek tej automagii, a zatem i mniejszy będzie wpływ ujemnego
    > PZ. :) Jak samochód unosi się? Ano -- chwila uwagi i wszystko jasne. :)
    > Chyba -- bo nigdy się nad tym nie zastanawiałem zbyt mocno.

    > Na oko -- na pewno, ale może są jakieś czynniki ,,łagodzące''.

    Zapewne tym czynnikiem jest fakt, iż PZ jest ważny przy dużych
    szybkościach, gdy samochód nie skręca lub skręca delikatnie.

    A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy jest potrzebne na przykład do przeciwdziałania
    siłom oddziałującym na koła poprzez karoserię. Jeśli przód samochodu ma tendencję
    do skręcania w prawo, dodatnie wyprzedzenie sprawi, że koła skręcą w lewo, kontrując
    tę tendencję, co (odwrotność czego) widać na wózkach w galeriach handlowych, gdzie
    jest ujemne wyprzedzenie zwrotnic, czyli wleczenie -- tam koła wspomagają tendencje
    wózka,dzięki czemu wózkiem łatwiej kierować. Przy ujemnym wyprzedzeniu koła
    wspomagają
    zamiary tego, kto kieruje wózkiem. Przy dodatnim (koło wysunięte do przodu przed osią
    obrotu) koła przeciwdziałają intencjom kierującego.

    Uprzedzając życzliwe_inaczej komentarze -- wózkiem w sklepie kierujemy
    poprzez ,,karoserię'', nie poprzez skręcanie kół, dlatego tam wskazane
    jest ujemne wyprzedzenie zwrotnic. W samochodzie mamy kierowanie poprzez
    skręcanie kół, zaś na wpływ tego, co oddziałuje karoserię (na przykład
    wiatr spychający samochód) jest siłą (i wpływem) niepożądaną (niepożądanym)
    dlatego w samochodach mamy dodatnie wyprzedzenie zwrotnic kół przednich.
    Zwykle dodatnie, bo ponoć bywa i ujemne.

    Ujemne jest zwykle w tylnym zawieszeniu, gdzie koła powinny poddawać się
    karoserii. Tyle tylko, że tylne kła słabo biorą udział w kierowaniu.

    Jazda do tyłu jest niebezpieczna, gdyż auto ma tendencje destabilizujące.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'