  • Data: 2010-03-30 13:22:35
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hosktd$2rb$...@i...gazeta.pl

    Albo inaczej Ci (".Peeter") napiszę: nie wszystko można przewidzieć i przeliczyć
    teoretycznie nawet wtedy, gdy się na tym zna -- stąd na przykład pochodzą kosztowne
    doświadczenia typu testy zderzeniowe czy tunele aerodynamiczne lub hydrodynamiczne.
    A ja exportem od zawieszenia zdecydowanie nie jestem.

    Ludzie męczą się długimi godzinami nad budową jakiegoś zawieszenia, później to
    testują i korygują, nierzadko dopiero na kolejnych wersjach tego samego zawieszenia.

    Zmienianie jakiegokolwiek parametru może destabilizować samochód. Tuning to wbrew
    pozorom poważna sprawa.

    Jeśli kupisz jakąś rzecz, może ona mieć świadectwo homologacji, ale jeśli zmienisz
    tam cokolwiek, homologacja może stać się bezwartościowa. Nie dlatego, że tak chcą
    złośliwcy, ale dlatego, że po jakiejkolwiek zmianie wszystko może ulec zmianom.

    Akurat zmiana szerokości opony czy szerokości felgi (o ile nie dojdzie do ocierania
    a zmiana nie jest duża) należy do najmniej problemogennych zmian, ale nadmierne
    poszerzanie opon może mieć zły wpływ. Choćby większej siły trzeba użyć na pochylenie
    szerszego koła (z szerszą oponą) -- weź cokolwiek (choćby miniaturę opony lub wysokie
    pudełko, a nawet butelkę) w ręce i spróbuj lekko odchylić to coś od pionu -- jest tam
    tendencja do powracania. I w to odchylenie trzeba włożyć trochę energii, trzeba
    użyć siły -- tym większej, im większa jest podstawa, czyli w tym wypadku szerokość
    opony. Podczas szybkiej/normalnej jazdy ten czynnik nie może mieć wpływu na trudności
    z kręceniem, bo w czasie szybkiej jazdy koła są ustawione do jazdy na wprost lub
    prawie na wprost.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'