  • Data: 2024-10-02 16:10:51
    Temat: Re: Falownik do pompy CO
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

    Jaka to definicja? Ja roboczo przyjąłem, że to jest moc wypisana na
    tabliczce znamionowej.

    > Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie
    > "kocioł 24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł
    > o mocy znamionowej 7 kW i maksymalnej 24 kW.

    O, i to mi się podoba! Z inżynierem chemikiem łatwiej mi znaleźć
    wspólny język niż z magistrem marketingu. Ale z tymi ostatnimi też
    trzeba umieć. U mnie wpisali coś w rodzaju 23,7 kW (nię będę teraz
    sprawdzał, tabliczka dostępna jest po zdjęciu obudowy). Zakładam,
    że kotły z podaną wyższą mocą sprzedaje się łatwiej (za te same
    pieniądze).

    > Możemy się domyślać, że charakterystyka została tak ukształtowana,
    > aby sprawność była wysoka przy relatywnie małej mocy (kocioł przez
    > większość czasu pracuje dla ogrzewania chałupy) i było możliwe
    > uzyskanie mocy wystarczającej do podgrzania wody do prysznica.

    Ja się domyślam, że nawet nie starali się jej kształtować. Może
    na koniec ktoś zmierzył i zrobił wykres, ale i to niepewne. Kotły
    różnych producentów są podobne do siebie, jeden kopiuje od drugiego.
    Wykresy pewnie też. Ponadto wszystkie kotły dwufunkcyjne (używane
    do przepływowego grzania wody) mają zbliżoną moc, właśnie około
    24 kW. Bo akurat tyle potrzeba, jest to konieczne do zapewnienia
    strumienia ciepłej wody w kranie.

    > Rozwiązaniem optymalnym byłoby zastosowanie dwóch kotłów, jednego
    > o mocy znamionowej koło 18 kW do prysznica, i drugiego około 3 kW
    > do ogrzewania.

    Istniejące przpływowe podgrzewacze wody wyglądają na o wiele mniej
    efektywne. Rozwiązaniem jest użycie jednego sprawnego kotła 3 kW i
    grzanie nim wody na zapas, do zbiornika. Nie wiem, czy rozwiązanie
    jest optymalne, dla mnie nie, ale tak się robi.

    > Spadek sprawności przy mocy wyższej niż znamionowa spowodowany jest
    > skończoną szybkością transportu ciepła ze spalin do płaszcza kotła.

    Wykres sprawności kotłów kondensacyjnych jest monotoniczny. Najwyższa
    jest przy prawie zerowym wykorzystaniu maksymalnej mocy. Nie przeszkadza
    to marketingowi sprzedawać ustrojstwa jako "kocioł kondensacyjny 25 kW",
    co jest bzdurą, a przynajmniej jest sprzeczne wewnętrznie. Jaką on ma
    "moc znamionową" (według definicji innej niż tabliczkowa)?

    > Spadek sprawności przy małych mocach spowodowany jest stratami ciepła.
    > Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    > mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych
    > mocach.

    To też jest nadużycie robione przez marketing, a chętnie powtarzane
    przez Ziutków w bereciku z antenką. Nie chodzi przecież o ciepłownię
    grzejącą osiedle oddalone o kilka kilometrów, tylko o kocioł, który
    wisi na ścianie mieszkania. Ciepła obudowa ogrzewa przestrzeń wokół,
    wszystko zostaje w rodzinie, strat nie ma, sprawność stuprocentowa.

    --
    Jarek