  • Data: 2024-10-03 10:21:32
    Temat: Re: Falownik do pompy CO
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 2 Oct 2024 13:57:01 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

    A ta definicja zakłada, ze jest to największa sprawność?

    yMjc=_src_191105-kotly3_na_gazie.jpg

    adzenia-i-akcesoria-grzewcze/3852-kotly-gazowe

    > Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie "kocioł
    > 24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł o mocy
    > znamionowej 7 kW i maksymalnej 24 kW.

    A inny inżynier - że o mocy znamionowej 24kW, skoro tak go producent
    określił :-)

    > Możemy się domyślać, że
    > charakterystyka została tak ukształtowana, aby sprawność była wysoka
    > przy relatywnie małej mocy (kocioł przez większość czasu pracuje dla
    > ogrzewania chałupy) i było możliwe uzyskanie mocy wystarczającej do
    > podgrzania wody do prysznica. Rozwiązaniem optymalnym byłoby
    > zastosowanie dwóch kotłów, jednego o mocy znamionowej koło 18 kW do
    > prysznica, i drugiego około 3 kW do ogrzewania. Wtedy można by
    > zastosować kotły o mniej rozciągniętej charakterystyce i wyższej
    > sprawności (ale w mniejszym zakresie mocy).

    Albo nie ma takiej potrzeby bo sobie jeden piec świetnie radzi.

    Tak na chłopski rozum - straty pieca to ciepło w spalinach ulatujących
    przez komin, i inne ulatujące ciepło z pieca, które niekoniecznie musi
    być stratą, bo grzeje pomieszczenie, niespalone resztki gazu,
    no i ta nieskroplona para wodna.

    Straty przez komin będą zależały od temperatury napływającej wody, bo
    ona gdzies tam na koncu pieca powinna być, i możliwości wymiennika.
    Woda z CO ma ile ma, woda użytkowa ma ile ma ...
    A im mniejsza moc, tym mniejszej róznicy temperatur wymiennik wymaga.

    > Spadek sprawności przy mocy wyższej niż znamionowa spowodowany jest
    > skończoną szybkością transportu ciepła ze spalin do płaszcza kotła.
    > Spadek sprawności przy małych mocach spowodowany jest stratami ciepła.
    > Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    > mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych mocach.

    O ile ma on ten "płaszcz wodny".

    I masz tam pod wykresami, ze powyzej pewnej mocy nie jest w stanie
    skondensować pary ze spalin.

    W sumie ... skoro to piec "kondensacyjny", to w zasadzie powinna być
    to moc znamionowa :-) Ale zjawisko pewnie nie jest 0-1, i %
    kondensacji spada stopniowo.

    J.