  • 21. Data: 2009-08-06 20:03:18
    Temat: Re: Exmor R - "przenicowany" CMOS od Sony
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    de Fresz pisze:

    > Biorąc pod uwagę szurum-burum, jakie było przy pierwszych
    > fotograficznych Exmorach oraz efekty jakie można bylo zobaczyć w Alfach,
    > cudów bym się nie spodziewał.

    No ale Nikon już będzie potrafił zrobić użytek z tych matryc ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 22. Data: 2009-08-06 20:36:32
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marcin 'Cooler' Kuliński wrote:
    > http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.a
    sp

    > Podobno znacząco zwiększono SNR, czekamy na testy WX1 i TX1.

    Na opacznych są sample,
    rzeczywiście jak na takie małe matryce to jest całkiem nieźle.
    Fajnie, że kolejne "niemożliwe granice zostały złamane :) Kiedy to był
    wątek co to wieszczył, że już absolutnie się nie da lepszej czułości? :) A
    jednak... :)

    d.

  • 23. Data: 2009-08-06 20:37:24
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Oglądałem sample na Optycznych i wygląda to jak zwykle marnie, na ISO1600
    > standardowy Renoir bo oczywiście nie ma tam rawów.
    >
    > Ale w lustrzanki też to wsadzą.

    I wtedy to będzie rzeczywiście marketing, bo zysk na jakości obrazu będzie
    pomijalny. W materiałach napisali, że prawie dwukrotny zysk na czułości, w
    porównaniu do tradycyjnego CMOS, uzyskano dla matrycy o rozmiarze sensela 1,74
    um, czyli w uproszczeniu można przyjąć, że ścieżki i inne przeszkody dla
    padającego światła zajmują połowę jego powierzchni. W lustrzance APS-C sensel to
    już przynajmniej 5 um, a powierzchnia ścieżek jeśli w ogóle rośnie, to tylko
    nieznacznie, więc ten sam zysk wyniesie ile? 6, góra 10%.

  • 24. Data: 2009-08-06 20:40:09
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Nie, mają całą kampanię związaną z nowym CMOS-em. To pozwala mieć nadzieję
    > że ewentualnego pomniejszenia szumu nie wykorzystają do nawalenia 20Mpix.

    Niby czemu mieliby nie wykorzystać?
    Przy kompaktach owszem niewiele trzeba. Tam to 5Mpix to i tak na wyrost
    jest. Producentów na szczęście zaczęła gryźć optyka i już tak bardzo nie
    pakują.
    Ale przy lustrzankach i 100Mpix będzie dobre. Czemu? Bo w iso 100 nie ma
    szumów. Przy iso 200 też. Jak i iso 400 będzie takie samo jakościowe to
    czemu nie zmniejszyć piksele i mieć tam więcej szczegółów? :)
    Póki co to matryca limituje wiele optyki, czemu nie miałoby być odwrotnie.

    Oczywiście nikt nie spodziewa się iso 25600 czystego jak iso 100, ale i
    takie wtedy zmniejszone rozsądnie się nada. Zmniejszone odpowiednim
    algorytmem z odszumianiem (też odpowiednio).

    d.

  • 25. Data: 2009-08-06 21:52:49
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marcin 'Cooler' Kuliński wrote:
    > http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.a
    sp

    > Podobno znacząco zwiększono SNR, czekamy na testy WX1 i TX1.

    Na kkm są już sample: http://klubkm.pl/forum/showthread.php?t=26187

    Wygląda rozsądnie :) Jak na kompakt to iso3200 pierwszej klasy. Oczywiście
    agresywne odszumianie i te sprawy, ale jak wspominałem - to kompakt z
    maciupką matrycą i sporo pikseli. Porównując z zwykłymi ccd mamy jakieś
    3-4EV zysku

    Zapowiada się fajnie. Ciekaw jestem tylko jak to wpłynie na np dynamikę. :)

    d.

  • 26. Data: 2009-08-06 22:21:44
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

> [...]
    > powierzchni. W lustrzance APS-C sensel to już przynajmniej 5 um, a
    > powierzchnia ścieżek jeśli w ogóle rośnie, to tylko nieznacznie, więc

    Z tego co widać zysk jest dość duży przy kompaktach. Przy lustrach też
    będzie z pewnością. Ciekawe tylko ile?
    Wydaje mi się, że będzie jeszcze lepiej z telecentrycznością. Dzisiaj
    wiadomo, że to wciąż problem.
    Zobaczymy realnie ile będzie tej czułości. Ciekawe jak by to wyglądało w
    raw, bo to co jest to widać, że puszczone przez odszumiarę :)

    d.

  • 27. Data: 2009-08-07 09:07:47
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    dominik pisze:
> [...]
    > Oczywiście agresywne odszumianie i te sprawy, ale jak wspominałem - to
    > kompakt z maciupką matrycą i sporo pikseli. Porównując z zwykłymi ccd

    Przecież sami piszą, że nie żadne tam 3-4, tylko niecały 1EV!
    Ale jak na newsy, to bez kozery powiem pińcet.

  • 28. Data: 2009-08-07 20:04:48
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Jakub Witkowski wrote:
    > Przecież sami piszą, że nie żadne tam 3-4, tylko niecały 1EV!
    > Ale jak na newsy, to bez kozery powiem pińcet.

    Gdzie napisali, że niecały 1EV?
    Na dpreview jak byk stoi, że to jest 8dB (+6dB sygnał, -2dB szum), czyli
    sygnał jest silniejszy ponad 6 razy, daje to niecałe trzy działki z tych
    wyliczeń.
    Jednak nie wiem czy to zasługa jakiegoś algorytmu, czy czego, ale
    pokazywane zdjęcia nie mają w ogóle przesyconych pikseli, brak więc
    hot-kaszki na zdjęciach. Stąd napisałem że subiektywnie to jakieś 3-4EV,
    dlatego że mniej więcej iso 800 teraz w kompaktach daje efekty jak
    pokazane iso 3200.

    Oczywiście na rzetelniejszą ocenę trzeba będzie poczekać kiedyś jak
    wyjdzie coś z rawami, bo teraz nie jest wiadome czy ten obeiktyw tak słaby
    czy to odszumianie tak mocne. Na iso 100 nie jest wiele lepiej z
    ostrością, więc pewnie optyka jest o kant tyłka jak na tyle Mpix.

    d.

  • 29. Data: 2009-08-07 21:34:34
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    dominik napisał:
> [...]
    > hot-kaszki na zdjęciach. Stąd napisałem że subiektywnie to jakieś 3-4EV,
    > dlatego że mniej więcej iso 800 teraz w kompaktach daje efekty jak

    Były sample na jakimś forum. Na oko porównanie do zwykłego kompakta
    w zakresie 800-3200 to jedna, max. dwie działki.

    Na oko dla mnie oznacza, że Sony z Exmorem R i z ISO 3200 IMO wyglądał
    lepiej niż "zwykły kompakt" z ISO 1600, ale gorzej niż z ISO 800 :)

    m.
    --
    A killfile rośnie, rośnie, rośnie
    score kołysze się u stóp

  • 30. Data: 2009-08-07 21:37:36
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> wrote:

    [...]
    > Gdzie napisali, że niecały 1EV?
    > Na dpreview jak byk stoi, że to jest 8dB (+6dB sygnał, -2dB szum),
    > czyli sygnał jest silniejszy ponad 6 razy

    ???

    Mi się wydawało, że 6dB = 2x

    pozdrawiam

    [mr.]