  • Data: 2011-09-08 20:00:48
    Temat: Re: Energia bierna - ciepło
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 08 Sep 2011 15:55:35 +0200, Tomasz Wójtowicz
    <S...@S...COM> wrote:

    Przestawiłem kolejność cytatów.

    >Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
    >sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
    >silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

    W stanie jałowym wdzisz praktycznie tylko prąd magnesowania i
    niewielki prąd potrzebny do kręcenia silnika luzem. Ten prąd wybitnie
    charakter indukcyjny i jest ułamkiem prądu pobieranego przy obciążeniu
    nominalnym.

    >Jeśli silnik napędza jakieś urządzenie, to z wału silnika wychodzą waty
    >(W) mocy mechanicznej. Wtedy cos fi jest bliski 1, więc moc pozorna
    >przerabiana jest na moc czynną.

    I te waty są na tyle duże, że w stosunku do nich prąd jałowy staje się
    mały, dzięki temu cosinus_fi pod obciążeniem rośnie prawie do jedności
    przy naprawdę dużych jednostkach.

    Także nie ma czegoś takiego, że silnik nie wymaga mocy biernej
    (pobiera moc indukcyjną = generuje/oddaje pojemnościową), tylko na
    jałowo ta moc stanowi większość mocy pobieranej przez silnik, a pod
    obciążeniem bardzo niewiele.

    Hocki klocki są oczywiście możliwe przy maszynach synchronicznych,
    gdzie po przypięciu do sieci sztywnej za pomocą wzbudzenia regulować
    można cosinus_fi. Nie jestem też pewien czy jeszcze w Polsce działa
    jakiś kompensator synchroniczny wpięty do SEE.
    --
    Grzegorz Krukowski