eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaElement stozkowy - cisnienie zewnetrzneRe: Element stozkowy - cisnienie zewnetrzne
  • Data: 2011-10-14 13:23:20
    Temat: Re: Element stozkowy - cisnienie zewnetrzne
    Od: AMX <r...@b...cy> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 14 Oct 2011 09:26:48 +0000 (UTC),
    lukaszPK <l...@g...pl> wrote:

    > Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał(a):
    >
    >> Mówi się o stanie granicznym wytrzymałości i stateczności, spełnienie
    >> jego wymogów ma zabezpieczyć przed zniszczeniem konstrukcji zarówno
    >> przez naprężenia przekraczające wytrzymałość materiału (w największym
    >> uproszczeniu!) jak i poprzez utratę stateczności.
    >
    > Poprzez wytrzymałość materiału masz na myśli przekroczenie Rm (granicy
    > wytrzymałości na rozciąganie)? Bo coś mi tu nie gra...

    Zacznijmy od początku. Jest sobie pręt ściskany. Liczymy
    naprężenia w przekroju:
    s=N/A
    wychodzi np. s<Rm/2. Super, wytrzyma. Ale wzór na naprężenia przy
    ściskaniu jest ważny przy założeniu, że pręt jest prosty a
    odkształcenie pod wpływem obciążenia nie zmieni istotnie sił
    wewnętrznych.

    W przypadku ściskania, rzeczywistość nie chce dostosować się do
    tego założenia. Taki Euler pokazał, że istnieje wartość Ncr, taka
    że warunki równowagi (i wszelkie inne) będą spełnione zarówno w
    przypadku kiedy pręt pozostanie prosty, jak i w przypadku, kiedy
    pręt się wygnie. Od tego momentu rozwiązanie się rozdwaja
    (bifurkacja), równe dobrze może być jedno jak i drugie. Dla
    pierwszego dalej jest ważny wzór s=N/A. Dla drugiego pojawiają
    się momenty zginające i naprężenia należałoby liczyć jako s=N/A+M/W.

    *Najczęściej* naprężenie, przy uwzględnieniu występowania
    momentu, jest dużo wyższe niż bez niego i przekracza Rm. Jednak
    policzenie jego wartości wcale nie jest łatwe (tzw. zachowanie
    pokrytyczne) i z reguły w ogóle go nie liczymy.

    Wynika to głównie z tego, że nawet jeśli naprężenia nie
    przekroczą wytrzymałości, to i tak wyboczenie może być nie do
    zaakceptowania z innych względów. Wyobraź sobie, że przejeżdżasz
    przez most i pod wpływem obciążenia pojazdem podpory utraciły
    stateczność, wyginając się o 1m w bok (razem z jezdnią). Nawet
    jeśli nie jest to groźne dla nośności konstrukcji to niewielu
    kierowców miałoby na tyle silne nerwy aby przejechać po takim
    bujającym się moście.

    Stąd dla ściskania najczęściej formułuje się dwa (niezależne)
    warunki: naprężenia (te s=N/A) mniejsze od wytrzymałości oraz
    N<Ncr czyli nie zagraża konstrukcji wyboczenie.

    Ncr niekoniecznie jest eulerowskie, po prostu wartość przy której
    może zajść utrata stateczności.

    prostował wyboczenia

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: